Business Report: Bugetul: o golanie contabila; Masina de 5.000 de euro; 34 de milioane de euro cheltuiti pe studii inutile; Scade consumul de energie; Cum sa-ti administrezi timpul; Romanii raman acasa de Paste; Sporurile la mana directorilor; Bursa locuintelor 450 de euro/MP
Discounturile generoase, la care cei dispusi sa-si abandoneze rablele pot adauga si prima de casare obtinuta in schimbul lor de la stat, au impins o sumedenie de masinute acceptabile sub pragul de 10.000 de euro. Unele au ajuns chiar – cu REMAT cu tot – sa aiba preturi care sa se invarteasca in jurul a 5.000 de euro. Exemplu: Fiat Panda – 5.484 euro, Chevrolet Spark – 5.846, Dacia Sandero – 5.880 euro si renumitul Logan – 5.000 de euro. Unii dealeri ofera chiar si o reducere suplimentara in cazul celor care apeleaza la prima de casare, mergand pana la dublarea acesteia (de exemplu, Ford si Dacia). Astfel, lista masinilor noi care se vand sub 10.000 de euro a ajuns sa fie lunga cat o zi de post, pe ea inscriindu-se acum si marci precum Nissan si Seat, scrie Romania Libera.
Deficitul de 2% proiectat de Bugetul de Stat – o cifra pe care n-a crezut-o nimeni – este rezultatul unei golanii contabile. Bugetul cuprinde o parte care nu este data publicitatii, ca doar cinci coloane de cifre ne sunt puse la dispozitie, in timp ce alte nouasprezece ne sunt ascunse deliberat, ca sa nu putem verifica aritmetica. In urma examinarii cifrelor „secrete”, rezulta ca, pe un calcul corect (cu cifrele furnizate de Buget si care sunt discutabile ele insele), deficitul bugetar pe 2009 este de 3,73%, iar nu de 2,06%, asa cum ne-a fost comunicat de Guvernul Boc, scrie Bursa.
Strainii si-au redus depozitele plasate la bancile locale pe termen mediu si lung cu un miliard de euro in numai cinci luni, arata datele BNR. Doar in ianuarie aceste depozite au coborat cu 390 de milioane de euro, pana la 5,17 miliarde de euro. Comparativ cu varful istoric de 6,18 miliarde de euro atins in august anul trecut, soldul este acum mai mic cu un miliard de euro. „Depozitele au scazut pe masura ce au ajuns la scadenta fara sa fie reinnoite. Atractivitatea pentru a plasa pe temen mediu si lung in economia romaneasca din partea nerezidentilor a scazut, avand in vedere conditiile restrictive de lichiditate pe plan international”, apreciaza Catalina Constantinescu, senior economist in RBS Romania, afirma Ziarul Financiar.
Romania ar putea plati FMI o dobanda in jurul a 3%, iar perioada de gratie este in curs de negociere. Dobanda platita de Romania, in cazul unui acord cu FMI, va fi similara celor practicate de institutie pentru tarile din regiune, dar nu este un punct de negociere, a declarat pentru Business Standard Theodor Stolojan, consilierul premierului Emil Boc, afirma Business Standard.
Iata o masina pe care Batman ar conduce-o cu placere. Tramontana R-edition, creata in Spania, este combinatia ideala dintre o masina de Formula 1 si tehnologia folosita la construirea avioanelor. Din punct de vedere al designului nu pare a fi de pe aceasta planeta. Caroseria vehiculului este, in mare parte, din fibra de carbon. Tramontana R-edition are sub capota un propulsor V12 biturbo care dezvolta 550 CP la 5.000 de rotatii pe minut si 720 CP la 5.250 de rotatii pe minut. Cuplul maxim este de 890 Nm la 3.500 rpm si de 1.100 Nm la 4.000 rpm. Motorul este cuplat la o cutie de viteze secventiala cu sase rapoarte. La fel ca si la masinile de F1, vehiculul are tractiune spate. Viteza maxima, limitata electronic, este de 325 Km/h, iar suta este atinsa in 3.6 secunde!, relateaza StiriAuto.ro.
Cand esti mereu stresat, in criza de timp, iar eficienta de lucru scade, este timpul sa iti reorganizezi modul in care utilizezi cele 24 de ore dintr-o zi. Chiar daca multe persoane isi dau seama ca au nevoie de o solutie in acest sens, cel mai dificil pas este sa recunosti ca ai o problema legata de managementul timpului, scrie StartUps.ro.
Producatorii si importatorii au nevoie de coduri de bare pentru produsele lor, mai ales pentru a avea acces in marile magazine. Codurile ajuta la eficientizarea operatiunilor de gestionare, inventariere si vanzare iar procedura obtinerii acestora dureaza cateva zile si costa cateva sute de euro sau un procent din cifra de afaceri a companiei. “Procedura este simpla si consta in trei pasi: verificarea bonitatii firmei, semnarea contractului de utilizare a sistemului GS1, alocarea codurilor. Procedura de alocare dureaza intre 8 ore si 48 de ore, iar codurile de produs nu se vand la bucata. Compania utilizator primeste oricate coduri are nevoie, prin plata subscriptiei anuale”, spune pentru startups.ro Valentin Popescu, reprezentant GS1.
Pe timp de criza, in conditiile in care bancile nu mai acorda credite oricui si oricum, ca pana anul trecut, solutia celor care nu au casa si dispun de ceva bani ar fi sa cumpere teren si sa isi construiasca singuri, mai ales ca materialele s-au mai ieftinit, ca si terenurile. Potrivit lui Ciprian Ana, administratorul firmei Policons Group SRL, constructia unei case normale, ridicata traditional, cu caramida si beton, costa in prezent aproximativ 450 de euro metrul patrat, cu tot cu manopera, cu finisaje medii, nici prea scumpe, dar nici cele mai ieftine, scrie Cotidianul.
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a platit in ultimii doi ani 126 de milioane de lei pentru elaborarea unor studii de fezabilitate, liste cu cantitati de materiale si activitati de consultanta, devenite inutile intre timp. Banii din care s-ar fi putut construi aproape zece kilometri de autostrada au fost alocati pentru 91 de contracte semnate in perioada 2007-2008, arata un material realizat de catre actuala conducere a CNADNR, scrie Cotidianul.
Reactoarele 3 si 4, care sunt in faza de proiect la Centrala Nuclearelectrica de la Cernavoda, vor fi finalizate cel mai devreme in 2016, nu 2015 cum se preconiza in ultimele estimari, spun reprezentanti ai companiei. Constructia propriu-zisa pentru cele doua reactoare va incepe in 2010, urmand ca abia peste 6 ani sa fie puse in functiune. Este posibil sa mai apara unele intarzieri astfel ca proiectul sa fie prelungit pana in 2017. Costul estimat pentru cele doua reactoare este de 4 miliarde euro. Fiecare unitate va avea o putere instalata de 720 de MW, scrie EvZ.
Destinatiile interne raman preferatele turistilor pentru petrecerea sarbatorilor pascale si in acest an, dar specialistii estimeaza ca incasarile nu vor depasi nivelul inregistrat anul trecut. In conditiile in care vanzarile de sejururi pentru petrecerea Pastelui s-au situat anul trecut la circa 40 milioane de euro, anul acesta agentiile de turism iau in calcul atat mentinerea nivelului vanzarilor, cat si o usoara comprimare a acestora, din cauza tendintei de reorientare a romanilor catre pachete turistice mai ieftine, pe fondul crizei financiare. „In 2009, in contextul crizei financiare, ne asteptam ca sumele sa fie cel mult la nivelul anului 2008, poate chiar in scadere, scrie Romania Libera.
Un singur articol din „Ordonanta sporurilor” risca sa dea peste cap tot ce au obtinut sindicalistii cu Ministerul Muncii, in negocierile de pana acum. La negocerile de astazi, ultimele pe tema ordonantei, liderii sindicali se vor bate pentru scoaterea acestui articol. „Este vorba despre articolul numarul 20 care prevede ca, in 30 de zile de la aparitia ordonantei, ordonatorii de credite pot aplica orice fel de masuri, astfel incat sa se incadreze in limitele cheltuielilor de personal. Asta inseamna ca tot ce am negociat noi pana acum va fi dat peste cap. Sau, asta mai poate insemna disponibilizari. Acest articol este foarte important si nu trebuie avizat sub nici o forma”, ne-a declarat Sebastian Oprescu, liderul Sindicatului National al Functionarilor Publici, scrie Gandul.
Romanii au consumat cu 6,9% mai putina electricitate in ianuarie 2009 fata de ianuarie 2008. Cantitatea de gaze autohtone a scazut cu 8% in ianuarie, fata de prima luna din 2008, in timp ce productia de titei a fost cu 3% mai mica. Cel mai semnificativ declin se observa in cazul importului de gaze, care a scazut cu 86%. Cele mai recente date ale Autoritatii de Reglementare arata ca, in ceea ce priveste importul de gaze, acesta s-a redus, in decembrie 2008, la 20,5% din consumul national, dupa ce, in decembrie 2007, ponderea acestuia fusese de 32,4%, scrie Adevarul.