Sari direct la conținut

Business Report: Cresterea economiei Romaniei se injumatateste in 2009; Romania sub media europeana privind numarul angajatilor; se lucreaza la primul Porsche cu propulsie electrica; daca se maresc salariile cresc impozitele; "lista vinovatilor" pentru caderea burselor; dezbatere imobiliara: scad chiriile sau cresc?; Revelion de peste 200.000 de euro, la TVR; iar Daimler investeste 800 de milioane de euro intr-o fabrica din Ungaria

HotNews.ro

Cresterea economiei Romaniei se injumatateste in 2009. Seful diviziei de cercetare pentru Europa Centrala si de Sud-Est al celui mai mare grup financiar din zona crede ca dependenta Romaniei de capitalul strain reduce drastic posibilitatile de crestere. Romania, ca si alte state din Europa Centrala si de Sud-Est se confrunta cu o dependenta majora fata de capitalurile provenite din exterior, ceea ce va conduce indirect la o „racire“ a economiei in 2009, a declarat pentru Cotidianul Fabio Mucci, seful diviziei de cercetare pentru Europa Centrala si de Sud-Est a grupului UniCredit. „Deficitul mare al contului curent este cea mai importanta problema pentru economia Romaniei. In actualul context international in care costurile riscului cresc accentuat ca si aversiunea investitorilor la risc, va deveni din ce in ce mai greu ca Romania sa reuseasca sa atraga „economii din exterior“ sau infuzii de capital, scrie Cotidianul.

Englezii renunta la casele din Transilvania. Fondul Britanic Fabian Romania a amanat constructia a 800 de apartamente in vestul tarii, din cauza conditiilor nefavorabile cu care se confrunta piata imobiliara in momentul de fata. Fondul britanic Fabian Romania a amanat constructia proiectelor rezidentiale din Timisoara, Oradea si Satu Mare, totalizand peste 800 de locuinte, pentru a le lansa in conditii de piata mai favorabile, arata raportul trimestrial al companiei. Astfel, Fabian estimeaza ca cele trei proiecte vor fi finalizate in perioada 2011-2012. „Strategia de dezvoltare a proiectelor rezidentiale din vestul Romaniei a fost modificata, pentru a reduce riscurile operationale si financiare“, precizeaza raportul, citat de Cotidianul.

Economia Ungariei, la un pas de intrarea in „coma“. Ungaria este unul dintre statele europene puternic afectate de criza financiara mondiala. Statul vecin a incheiat un acord cu Fondul Monetar International (FMI), pentru finantarea unui pachet extins de masuri ce vizeaza salvarea economiei, potrivit Reuters. „Un pachet substantial de finantare in sprijinul acestor politici puternice va fi anuntat, odata cu finalizarea pachetului de masuri, in urmatoarele zile“, a declarat directorul general al FMI, Dominique Strauss-Kahn. Desi niciuna dintre parti nu a dezvaluit inca importanta fondurilor, analistii vorbesc de un pachet de 10 miliarde de dolari. Principala cauza a actualei crize este datoria externa masiva a tarii, care a imprumutat bani mai ales pentru proiectele de infrastructura rutiera. O alta cauza o reprezinta deciziile iresponsabile luate in trecut de catre autoritati, legate de majorarea substantiala a salariilor bugetarilor. In aceste conditii, criza financiara mondiala a prins tara intr-o pozitie extrem de vulnerabila, afirma EvZ.

Impozite mai mari, pretul majorarilor salariale. „Majorarea cu 50% a salariilor tuturor categoriilor de personal care se finanteaza din fonduri publice determina cheltuieli bugetare suplimentare, in anul 2009, de circa 21 de miliarde de lei, respectiv aproape 4% din PIB, la care, daca s-ar adauga si influentele ce decurg din cresterea punctului de pensie, rezulta un efort bugetar total de 36 de miliarde de lei, respectiv 6,2% din PIB“, indica datele furnizate de specialistii Ministerului de Finante. „Ca sa fie date aceste salarii majorate, ori cresc impozitele, ori se reduc la minimum sau chiar se renunta la investitiile publice. Probabil ca se va proceda ca si pana acum, adica se va merge in dauna investitiilor publice“, ne-a declarat analistul economic Ilie Serbanescu. Autoritatile vor face tot posibilul sa nu renunte la investitiile publice, in special dupa ce toate partidele politice si-au asumat prin programele electorale realizarea unor importante proiecte de drumuri. Solutia ramane impozitarea populatiei, scrie EvZ.

Scad chiriile la apartamente. Pretul chiriilor a inceput si el sa o ia la vale luna aceasta in Capitala, urmand trendul celor de vanzare. Numarul clientilor a scazut remarcabil fata de septembrie, cand cererea era sustinuta de venirea studentilor, in timp ce oferta generoasa s-a mentinut constanta. Pentru ca apartamentele vechi s-au ieftinit cu pana la 20% in ultimele sase luni, proprietarii au ales sa-si ofere locuintele spre inchiriere. Astfel, clientii au avut de ales. Potrivit unui studiu al anunturiparticulari.ro, in decursul unui an, numarul ofertelor a crescut cu 52% pentru apartamentele cu 2 camere si cu 28% pentru garsoniere, relateaza EvZ.

Lipsa banilor va frana constructiile. Piata romaneasca a constructiilor isi va diminua drastic ritmul de crestere la 12,8% anul viitor, pe fondul turbulentelor inregistrate pe pietele financiare si al lipsei finantarilor pentru proiectele imobiliare. Chiar daca volumul tranzactiilor imobiliare a scazut, piata romaneasca a constructiilor va continua sa creasca in 2009, insa la un nivel semnificativ mai redus fata de anul anterior, coborand de la 28,8%, nivel prognozat pentru 2008, pana la 12,8% in 2009, potrivit celor mai recente estimari ale Comisiei Nationale de Prognoza (CNP), scrie Romania libera.

Revelion de peste 200.000 de euro, la TVR. Cei care i-au dus dorul au motive sa se insenineze: Valeriu Lazarov revine tumultuos in linia intai a frontului catodic. Dupa colaborarea nu tocmai stralucita cu Realitatea Tv, pentru talk show-ul Meciul serii, gurul distractiei televizate lasa politica pentru chestiuni mai importante. Si ce poate fi mai important, in economia unei grile, decat programul dintre ani? Domnul Lazarov va produce pentru postul public o emisiune de divertisment cu invitati, intitulata provizoriu Revelion Magic. Proiectul, aprobat de Comitetul Director al SRTv cu doua saptamani in urma, va scoate din conturile televiziunii de stat aproximativ 250.000 de euro. Acest contract stinge, de fapt, o datorie mai veche a TVR, de la Ploaia stelutelor, emisiune pentru care avea de platit penalitati catre Lazarov. Mai mult, acelasi document specifica faptul ca, pana in ianuarie 2009 inclusiv, SC Prime Time World Broadcast SA si STRv vor mai produce o emisiune in valoare de aproximativ 200.000 de euro. Avantaj de ambele parti, scrie Gandul.

Majoritatea romanilor de peste 50 de ani s-au lasat de munca. Romania, locul cinci de la coada ca numar total de angajati. Specialistii europeni spun ca tara noastra se afla sub media europeana privind procentul total al angajatilor. Cele mai recente statistici europene arata ca media angajatilor pe teritoriul comunitar este de 65,4 procente din populatie. Romania este a cincea de la coada, cu mai putin de 60 de procente din populatia angajata – 58,8 la suta. Mai prost decat noi stau Italia (58,7 la suta), Ungaria (57,3 la suta), Polonia (57 la suta) si Malta (55,7 la suta). La Consiliul European de la Lisabona, din anul 2000, s-a stabilit ca, dupa zece ani, procentul angajatilor de pe teritoriul UE sa ajunga la 70 de procente din populatie. In unele state, aceasta tinta a fost deja atinsa si chiar depasita, informeaza Gandul.

„Lista vinovatilor” pentru caderea burselor. Pietele financiare internationale incep aceasta saptamana la fel precum a fost incheiata precedenta: in scadere. Potrivit analistilor, „principalii vinovati” pentru aceasta evolutie sunt frica, incertitudinea, neincrederea si, pe alocuri, disperarea. In acest context, este greu ca trendul sa se inverseze si mai degraba sunt intrunite premisele ca declinul sa se accentueze in contextul in care permanent apar noi elemente care alimenteaza practic sentimentul de teama, afirma Capital.

Daimler a batut palma cu Ungaria! Compania germana Daimler a semnat contractul cu Guvernul Ungariei in privinta investitiei de 800 de milioane euro pentru construirea unei fabrici in localitatea Kecskemét din centrul tarii. Aici vor fi angajati circa 2.500 de oameni si vor fi produse peste 100.000 de masini, incepand cu anul 2012, informeaza Capital.

Criza scumpeste chiriile si taie din vanzarile de locuinte. Pe fondul general al pietei, chiriile apartamentelor vechi au crescut, de la inceputul anului, in medie, cu 20-25%. “Tendinta proprietarilor de a creste chiriile se manifesta in special pe segmentul garsonierelor si al apartamentelor cu doua camere”, a subliniat Andrei Sandu, directorul general al Media City. Acesta a mai spus ca intreaga piata se afla in expectativa, motiv pentru care proprietarii nu mai vand, ci inchiriaza, iar chiriasii aleg sa mai plateasca alte cateva luni chirie, in speranta scaderii preturilor la locuinte, afirma Business Standard.

Bancpost returneaza clientilor un comision retinut, dar care nu era prevazut in contracte. Bancpost a anuntat ca renunta la comisionul de 0,59% aplicat la sold pentru unele credite, care nu era prevazut in contractele cu clientii, dupa ce Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a amendat banca saptamana trecuta cu 60.000 de lei. „Reprezentantii Bancpost au spus ca isi vor anunta si clientii ca acest comision nu se mai aplica. Din punct de vedere legislativ, era incorect”, a declarat presedintele ANPC, Dan Vlaicu. Potrivit unor surse din piata, comisionul a fost aplicat dintr-o eroare de sistem unor clienti care au contractat credite in cadrul unei perioade promotionale si care nu ar fi trebuit sa suporte asemenea costuri, scrie Ziarul Financiar.

Primul Porsche cu propulsie electrica. Dupa ce a lansat spectaculosul model CTR Yellowbird, firma condusa de Alois Ruf a conceput un Porsche cu propulsie electrica, denumit Ruf Concept Model A. Ruf este un Porsche 997 cu motor electric ce dezvolta echivalentul a 204 CP. Inginerii si-au fixat drept obiectiv atingerea vitezei de 100 km/ora, cu start de pe loc, in mai putin de 7 secunde, cu doar doua secunde peste un clasic Porsche 911 Carrera. Noua creatie a celor de la Ruf are insa si un mare dezavantaj: bateriile litiu-ion cantaresc 550 kg. Ele ocupa atat compartimentul rezervat bagajelor, cat si spatiul disponibil din compartimentul motor. Acestea au nevoie de 10 ore pentru o incarcare completa si ofera autonomie de 250-320 km, in functie de stilul de condus, informeaza AutoNews.ro.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro