Business Report: Romania intra azi in spirala indatorarii pentru salarii; Deprecierea leului ar putea scumpi benzina cu 7% in 2010; Rusia asteapta investitiile de capital romanesc; Cine concureaza cu "Prima Casa", iar Toyota, Skoda si Chevrolet, cei mai mari perdanti ai pietei auto
Toyota, Skoda si Chevrolet, cei mai mari perdanti ai pietei auto. Singura marca de import ale carei vanzari nu au inregistrat un declin de doua cifre a fost Hyundai, ceea ce a propulsat marca din Coreea de Sud pe primul loc in clasamentul vanzarilor de masini de import pe piata romanesca, in primele opt luni. In schimb, Toyota este marca auto de import care a avut cel mai mult de pierdut in primele opt luni ale acestui an pe piata din Romania. Constructorul japonez a inregistrat o scadere de 68,06% a vanzarilor de autoturisme pe piata locala, la 2.167 de unitati in aceasta perioada, reiese din statisticile Asociatiei Importatorilor si Producatorilor de Automobile, scrie Capital.ro
Cinteza, BNR: “Vor fi sanctiuni foarte dure. Am schimbat deja sefi din banci”. Bancile care au transmis raportari eronate si cele care si-au transformat clientii in tinte sigure au fost cel mai dur sanctionate, spune seful Directiei Supraveghere din BNR, Nicolae Cinteza. “Ca supraveghetor, cea mai urata fapta pe care o am in vedere atunci cand ma gandesc sa propun o sanctiune este minciuna. Atunci cand se trimite constient o raportare care nu reflecta realitatea dintr-o banca nu mi se da posibilitatea sa realizez o analiza corecta si o prognoza cu privire la evolutia institutiei respective in urmatoarele patru-sase luni”, a precizat Cinteza, citat de Standard.ro
Romanii asteapta salvarea de la UE. Aproape 30% dintre romani considera ca Uniunea Europeana ar putea gestiona cel mai bine consecintele crizei economice, procentaj care a crescut de la 23%, valoare consemnata la inceputul anului. In schimb, increderea in Guvern a scazut de la 30% la 24% in acelasi interval, potrivit celui mai recent Eurobarometru realizat de Comisia Europeana, scrie Standard.ro
Romania intra azi in spirala indatorarii pentru salarii. Urmeaza indatorarea pentru dobanzi. FMI discuta azi aprobarea transei a doua din acord, din care o parte se va folosi pentru salariile bugetarilor. FMI urmeaza sa stabileasca astazi daca va acorda urmatoarea transa de imprumut Romaniei, din care jumatate sa fie folosita pentru acoperirea deficitului bugetar. Va fi pentru prima data in istoria Romaniei cand se procedeaza astfel: banii dintr-un imprumut international sa ia destinatia salariilor si pensiilor, noteaza Ziarul Financiar.
Austriecii schimba numele celei mai mari companii din tara. Grupul austriac OMV, actionarul majoritar al Petrom Bucuresti (SNP) – cea mai mare companie din Romania, a propus schimbarea numelui companiei in OMV Petrom. Propunerea urmeaza sa fie discutata de actionari in cadrul unei adunari generale extraordinare, convocata pentru data de 20 octombrie 2009, in care vor fi dezbatute si alte modificari aduse actului constitutiv al companiei. Schimbarea numelui companiei este cea mai importanta decizie pe care grupul OMV o ia dupa incheierea perioadei de monitorizare post-privatizare de 5 ani, noteaza Ziarul Financiar.
„Pusca si cureaua lata, ce bancher am fost odata!”: UE declanseaza „prigoana” bancherilor. „Epoca de aur a tranzactiilor speculative a trecut si nu se va mai repeta niciodata”, au declarat, la Bruxelles, liderii tarilor din UE, decisi fiind ca din 2010 sa impuna reguli mai stricte pietelor financiare, precum limitarea drastica a bonusurilor acordate angajatilor din banci. „S-a dus vremea speculatiilor financiare, a paradisurilor fiscale, a operatiunilor necontrolate si neimpozitate. Am pus deja pe masa Comisiei Europene o serie de reguli precise cu privire la bonusuri si alte asemenea stimulente (practicate in pietele financiare – n.r.)”. Declaratia ii apartine proaspatului reales presedinte al Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, si a fost facuta la finalul summitului informal al UE de la Bruxelles, noteaza Daily Business.
Deprecierea leului ar putea scumpi benzina cu 7% in 2010. Una dintre cele mai importante consecinte ale deprecierii leului se va vedea abia de la inceputul lui 2010. Acciza pentru carburanti, care se calculeaza la cursul din 1 octombrie, va creste cu aproximativ 15% fata de cea stabilita anul trecut. Acest lucru ar insemna un cost suplimentar de 7% pentru litrul de benzina, bani care vor merge la bugetul de stat, informeaza Money.ro
Rusia asteapta investitiile de capital romanesc. Alexander Churilin, Ambasadorul Extraordinar si Plenipotentiar al Federatiei Ruse in Romania, a acordat ziarului BURSA un interviu in care vorbeste despre relatiile economice ruso-romane si despre raporturile diplomatice dintre tarile noastre. Domnia sa sustine ca, in pofida unor dificultati cu care se confrunta investitorii rusi in tara noastra, colaborarea economica dintre tarile noastre este destul de buna. Totodata, domnia sa face un apel la firmele romanesti sa investeasca in Federatia Rusa. Alexander Churilin a subliniat ca actuala criza economica si financiara a avut un impact semnificativ asupra relatiilor comerciale ruso-romane, insa si-a exprimat speranta ca odata cu depasirea impasului, schimburile comerciale vor creste din nou. Pe plan diplomatic, ambasadorul rus arata ca la ora actuala „exista derapaje”, insa si-a exprimat speranta ca relatiile ruso-romane se vor dezvolta, scrie Bursa.ro
Recuperatorii de creante tipa si ameninta. Cand tonul agresiv nu functioneaza la telefon, angajatii firmelor de profil ii ameninta pe datornici cu tribunalul. Inca de la inceputul crizei, cand persoanele cu datorii au intrat in imposibilitate de plata, a aparut un nou curent – cel al recuperatorilor agresivi. Acum, mai mult ca niciodata, firmele care recupereaza creante isi „asmut” angajatii pe restantieri pentru incasarea si celei mai mici datorii. Nu ar fi o problema daca acestia nu ar recurge si la diferite amenintari, ton agresiv si alte tertipuri de intimidare, scrie EvZ.
Profitul bancilor e salvat de stat. 700 milioane de euro in 2009. In primele sapte luni din anul de criza 2009, bancile si-au asigurat pe seama dobanzilor platite de stat mai bine de o treime din profitul generos din 2008. Bancile au profitul asigurat anul acesta, in ciuda inghetarii creditarii. Nu de la clientii persoane fizice, prin dobanzi mari si comisioane pe masura, ci de la stat. In primele sapte luni din 2009 statul a platit bancilor din Romania o dobanda totala de nu mai putin de 1,81 miliarde lei (aproximativ 430 milioane de euro), adica 5,43 milioane de lei pe zi, potrivit informatiilor furnizate de Ministerul Finantelor Publice (MFP), la solicitarea Gandul. Spre comparatie, in aceeasi perioada a anului trecut, dobanzile aferente datoriei publice interne au fost de 872,1 milioane lei, scrie Gandul.
Cine concureaza cu „Prima Casa”. Pana in prezent, cateva banci au lansat oferte de creditare cu costuri relativ apropiate de cele ale Programului „Prima Casa”, insa avansul considerabil mai mare ii descurajeaza pe unii dintre potentialii clienti. In conditiile in care creditarea ipotecara s-a restrans semnificativ, pe fondul crizei financiare internationale si al blocajului existent pe piata imobiliara, bancile si-au reconsiderat strategiile de finantare imobiliara si incep sa lanseze produse de creditare adaptate noilor cerinte ale pietei, scrie Romania Libera.
Hyundai a lansat noul i40/Sonata. Coreenii de la Hyundai au lansat cea de-a sasea generatie a modelului Sonata. Sedanul de clasa medie vine cu un design nou si cu un interior imbunatatit. In Europa, modelul va fi rebotezat i40. Desi a fost prezent la Salonul Auto de la Frankfurt, acolo unde a lansat noile ix35 (inlocuitorul lui Tucson) si Santa Fe, Hyundai a dorit sa lanseze cea de-a sasea generatie a lui Sonata pe piata natala. Iar astazi avem in fata primele imagini oficiale ale modelului coreean, scrie Automarket.ro
Bugatti Galibier 16C: in asteptarea celui mai rapid model cu 4 usi din lume. Acest concept a fost prezentat recent, intr-un cadru restrans, la Molsheim, in incercarea de a afla parerea potentialilor clienti ai viitorului model Bugatti cu 4 usi. Se numeste Bugatti 16C Galibier, apelativ cu trimitere la celebra catarare alpina Cole du Galibier din Turul Frantei la ciclism, faimoasa pentru dificultate si altitudine. Intr-un moment in care toti designerii auto incearca sa atraga atentia prin linii si forme inedite, deseori surprinzatoare, Galibier afiseaza un design simplu si sobru, fara niciun detaliu inutil. Singura extravaganta o constituie, poate, cele opt tevi de evacuare. Designerii au insa o scuza, dat find propulsorul in 16 cilindri, noteaza 24auto.ro