FOTOGALERIE Cum multiplica Societatea Caritas de 8 ori banii romanilor
Doi cercetatori clujeni au prezentat, la mijlocul acestei luni, la Institutul Cultural Roman, evolutia publicitatii din Romania in primul deceniu post-comunist. In cadrul expozitiei „Reclama in tranzitie. Intre timid si provocator”, vizitatorii au putut vedea, printre altele, ce promisiuni primeau romanii care ar fi acceptat sa participe la celebrele jocuri piramidale.
„Cine va intra in jocul firmei noastre, va fi un castigator cert si garantat”, anunta Societatea Caritas, intr-o reclama aparuta in 1992, in paginile unui ziar de provincie.
„In actualele conditii economice, jocul nostru se va dovedi a fi fenomenal, asigurandu-va o existenta foarte buna din punct de vedere financiar”, mai spunea anuntul tiparit in alb-negru.
Pagina 4 din Mesagerul Transilvan prezenta si un tabel ce cuprindea cote si castiguri: conform cifrelor, participantii la celebrul joc colectiv ar fi avut de castigat de opt ori suma depusa.
Alaturi de reclama celebrului joc piramidal s-au mai aflat o reclama a Bancorex-ului („cea mai buna banca din Romania”, cum o recomanda Central European – Euromoney Publication) si o pagina cu „Povestea flotei” (publicata in 1994 de Evenimentul Zilei).
„Unii spala tone de nisip. Altii sapa galerii. Pentru a gasi aur, dumneavoastra nu trebuie decat sa cumparati o paine Classis. In fiecare zi intr-o paine Classis puteti gasi un medalion de aur. Norocosului ii vor fi oferite suplimentar si patru paini pe zi, timp de o saptamana”, promitea un magazin de langa Piata Dorobanti, intr-o reclama din 1992.
Tot dupa Revolutie aparusera si reclame la Cruciulitele sfintite de la Ierusalim („plata se va face ramburs”), care promiteau ca „Viata si Destinul dumneavoastra se vor schimba in bine purtand la gat o cruciulita sfintita in biserica in care se afla mormantul mantuitorului nostru Isus Hristos”.
„Sanatatea dumneavoastra nu este buna, problemele vietii va coplesesc, nu dormiti bine si aveti cosmaruri, copiii nu invata bine, aveti certuri in familie si totul pare a se prabusi? Toate acestea vor disparea si Dumnezeu va va lua in paza sa, ocrotindu-va de necazuri si de cei rai. Cu numai 11.500 lei + taxe postale va puteti schimba destinul”.
De asemenea, in 1994, in publicatia Femeia moderna, Marea Doamna („aceasta femeie extraordinara care de peste 40 de ani isi consacra viata impartind fericirea in jurul ei”) promitea ca „va voi incredinta secretul meu pentru a castiga foarte repede suma de care aveti intr-adevar nevoie… si chiar mai mult decat va trebuie pentru a va regasi in sfarsit fericirea si siguranta”.
„Ca toti cei, sau cele, care si-au descoperit sansa si au castigat sume fabuloase, puteti si voi, in cateva zile, sa deveniti foarte bogati si plini de fericire!”, mai spunea anuntul. „Secretul Marii Doamne” nu costa „nimic”, doritorii avand de platit doar „participarea la cheltuielile de transpunere, de redactare, de punere la dispozitie si de expeditie, in valoare de 9.900 lei”.
Expozitia care i-a avut drept curatori pe Ucu Bodiceanu si Ancuta Lacrimioara Chis a prezentat si „indemnuri mobilizatoare” catre cetatenii care doreau sa topeasca maculatura ceausista, apelul la igiena personala („Zambetul lui o fascinează, modul lui de viata o impresioneaza, inteligenta lui e seducatoare. Dar cine suporta mirosul de picioare?”), emanciparea femeii („Eu, sa cos si sa calc?”), reclame ale marilor branduri internationale de cosmetice, masini, telefonie mobila (chiar si din 1993), alimente, tigari, precum si o pagina despre ochelarii „Eclipsa ’99, Eba Optics”.