Gabriel Comanescu, Patronatul Portuar: Primarul Mazare cheama la ordin Guvernul. Din punctul meu de vedere, sunt santajati
O mare parte din operatorii economici si sindicatele din Portul Constanta se opun transferului unui pachet de 13% detinut de stat la Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta la Portul Constanta. Reprezentantii Organizatiei Patronale „Operatorul Portuar” Constanta sustin ca in urma unor discutii cu ministrul transporturilor Dan Sova, acesta le-ar fi spus ca se va merge inainte cu transferul de actiuni deoarece „este o decizie politica”. „Ni s-a spus fatis de catre ministrul Sova ca este o decizie politica si ca domnul Mazare detine 70.000 de voturi in Constanta. Deci aceste demersuri de la Bucuresti si decizia politica sunt schimbul, trocul pentru cele 70.000 de voturi”, a afirmat Gabriel Comanescu, membru al Organizatiei Patronale, in cadrul unei conferinte de presa.
Acesta considera ca Executivul este santajat de catre primarul Radu Mazare. „Primarul Mazare cheama la ordin Guvernul. Ceea ce premierul si ceilalti (n.red. ministri)anunta…din punctul meu de vedere sunt santajati”, a spus Comanescu. Acesta a mai spus ca prin preluarea controlului total asupra Portului Constanta, Radu Mazare ar avea interese directe si personale. Insa, si in acest moment, primarul Mazare ar controla operatiuni din port, cu ajutorul apropiatilor sai, mai arata Comanescu, „Portul Constanta este condus de tripleta de aur, regina este unul care sta acum in Cipru si face coordonare cu vestitul Vali Preda (n.red. fost secretar de stat, pus anul trecut sub urmarire penala de catre DNA)”. „Tripleta” la care face referire Comanescu este formata din primarul Radu Mazare, presedintele Consiliului Judetean Nicusor Constantinescu si Sorin Strutinski, om de afaceri apropiat, care s-ar afla acum in Cipru. Potrivit reprezentantilor operatorilor portuari, Radu Mazare ar urmari ca dupa obtinerea pachetului de 13% din actiuni, sa achizitioneze prin apropiati pachetul de 20% pe care il detine Fondul Proprietatea la Portul Constanta. Prin adaugarea acestor pachete la cele 20% pe care le detine deja Primaria Constanta, s-ar ajunge la un control cu o participatie de 53%. In conditiile in care un alt pachet de 15% ar urma sa fie listat pe bursa, statul roman prin Ministerul Transporturilor ar ramane doar cu 32%. In acest moment, Ministerul Transporturilor detine 60%, Primaria Constanta -20%, iar Fondul Proprietatea-20%.
Comanescu mai acuza Primaria ca manipuleaza populatia si presa locala. „Mai mult, angajatii primariei, platiti din banii contribuabililor, merg, intr-o actiune ilegala ,din poarta in poarta pentru a obtine abuziv semnaturi de la oameni pentru transferul unui pachet de actiuni catre municipalitate”.Mazare a inceput in urma cu cateva zile o campanie de strangere de semnataturi pentru a vedea daca cetatenii din Constanta sunt de acord ca Primaria sa preia un nou pachet de actiuni la Portul Constanta.
Comanescu a mai spus ca in acest moment primaria este falita si de aceea are nevoie de venituri suplimentare, economia din Constanta fiind distrusa din cauza afacerilor din Mamaia.
Reprezentantii patronatului si sindicatului sustin ca au incercat in mai multe randuri sa-si prezinte punctul de vedere asupra transferului de actiuni de la Ministerul Transporturilor la Primaria Constanta, insa toate argumentele lor au fost ignorate. Unul dintre argumente este ca Portul Constanta este obiectiv strategic de interes national, recunoscut ca atare in Programul de Guvernare. In plus, Portul Constanta este la fel de important pentru toate judetele tarii, si nicidecum doar pentru judetul Constanta. De asemenea, schimbarea structurii actionariatului CNAPMC conform planului guvernului ar impiedica exercitarea de catre stat a prerogativelor de autoritate cu privire la securitatea infrastructurii portuare si a navelor. Fiind obiectiv strategic, Portul Constanta nu poate iesi de sub autoritatea guvernamentala.
In urma transferului, statul roman ar pierde orice fel de control asupra terenurilor portuare care sunt domeniul public al statului. Contractul prin care aceste active de importanta nationala au fost concesionate nu contine nicio metoda reala de control, cu parametri masurabili, ceea ce implicit va lasa loc arbitrarului si lipsei de coerenta in ce priveste gestionarea unui domeniu public de interes national, mai spus reprezentantii operatorilor din Constanta.
Acestia au afirmat ca au facut sesizari si la presedintie, si daca este nevoie vor merge pana la nivel european. „Portul Constanta este un obiectiv strategic national si din punct de vedere militar, exista un context care ne ingrijoreaza pe toti, aliatii nostri sunt cu ochii pe noi si nu cred ca nu vor exista reactii impotriva acestui transfer”, a precizat Comanescu.
Sindicatele au anuntat ca vor organiza constant proteste in Portul Constanta, atat saptamana viitoare, cat si dupa alegeri.
Patronatul Portuar are 33 de membri care ar realiza circa 97% din cifra de afaceri din Portul Constanta.
- Dan Sova: Subalternii mei au gresit foarte grav!
Ministrul Transporturilor Dan Sova a afirmat in mai multe randuri in presa ca se afla in pregatire un proiect de Hotarare de Guvern privind transferul unui pachet de 13% din actiuni la Primaria Constanta. Aceasta in ciuda faptului ca trei note ale directiilor de specialitate din minister arata ca acest transfer prin Hotarare de Guvern ar fi ilegal, motiv pentru care nu pot aviza favorabil proiectul. Referitor la acest aspect, Dan Sova a afirmat joi ca transferul nu este ilegal, iar „subalternii mei au gresit foarte grav!”.
Directiile de specialitate din ministerul Transporturilor arata prin trei note ca prin transferul gratuit a unui pachet de actiuni in proprietatea Consiliului Local Constanta se incalca Legea privatizarii (OUG 88/1997). Vezi documentul atasat.
Singurele metode de diminuare a participatiei statului la o companie sunt vanzarea de actiuni si majorarea capitalului social prin aport de capital privat. Transfer cu titlu gratuit nu se poate face decat in cazul activelor cu caracter social. Astfel, daca s-ar transfera actiunile in baza unei Hotarari de Guvern, toti cei care ar semna actul normativ ar incalca legea. Insa exista o varianta si aceasta depinde de Parlament. Doar Parlamentul, printr-o initiativa parlamentara, poate adopta alte metode de privatizare, adica transferul gratuit al actiunilor. Parlamentul a mai facut o data acest lucru, in 2008 cand a adoptat Legea 216 prin care s-a permis transmiterea cu titlu gratuit a 20% din actiunile detinute de stat la Portul Constanta catre Primaria Constanta.
Dan Sova sustine ca cei care vor stabili legalitatea transferului gratuit vor fi cei de la Ministerul Finantelor si Ministerul Justitiei.