Sari direct la conținut

Începe procedura de recrutare a șefilor AMEPIP, super-agenția companiilor de stat. Care sunt criteriile de selecție a candidaților

HotNews.ro
Începe procedura de recrutare a șefilor AMEPIP, super-agenția companiilor de stat. Care sunt criteriile de selecție a candidaților
AMEPIP Inquam Photos / Octav Ganea

Unul dintre jaloanele pe care România nu le-a îndeplinit pentru a primi cea de-a treia cerere de plată în valoare de două miliarde euro din PNRR este legat de procesul de numire a conducerii Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP), care funcționează în subordinea Guvernului. Pentru a fi îndeplinit acest jalon, va avea loc în următoarea jumătate de an o procedură de recrutare și selecție pentru board-ul AMEPIP.

În acest sens, Secretariatul General al Guvernului (SGG) a semnat cu firma ARC Consulting un contract de consultanță în valoare de 81.000 lei plus TVA.

Fosta conducere a demisionat, după ce Comisia Europeană a semnalat nereguli, incompatibilități și conflicte de interese, privind procedura de selecție. Până va fi finalizată o nouă procedură de selecție, AMEPIP va avea o conducere interimară.

Președinte interimar al agenției este fostul europarlamentar şi comisar european Corina Creţu, care a fost numită, în data de 21 octombrie 2024, președinte interimar la AMEPIP, printr-o decizie semnată de premierul Marcel Ciolacu.

Criteriile de selecție: Aparteneța politică nu este un avantaj sau dezavantaj

Contractul cu ARC Consulting a fost încheiat pe SEAP, are o durată de șase luni, la care se adaugă o perioadă de garanție de un an.

Condițiile necesare pentru a candida la funcția de președinte sau vicepreședinte al AMEPIP sunt menționate în HG 617/2023, privind organizarea și funcționarea acestei instituții de stat, se arată într-un comunicat al ARC Consulting.

Condiții generale: cetățenia română, o stare bună de sănătate și cunoașterea unei limbi de circulație internațională.

O condiție specifică este vechimea de cel puțin 10 ani de experiență profesională în domeniul economic sau financiar, management sau juridic. Din cei 10 ani, cel puțin șapte ani trebuie să fie în funcții de conducere executivă, în societăți cu capital privat, în întreprinderi publice sau în funcții de conducere în administrația publică, perioadă în care candidatul a exercitat atribuții de conducere sau supraveghere asupra unor întreprinderi publice.

„Comisia Europeană ne cere să fim atenți la respectarea legislației românești, iar criteriile legate de experiența necesară candidaților pentru pozițiile de președinte și vicepreședinți sunt stipulate în norma legală și nu este loc de interpretare. Apartenența politică a candidaților nu este trecută la avantajele sau dezavantajele ce pot fi asociate cu un candidat. Odată ce sunt întrunite condițiile de eligibilitate, orice persoană poate intra în fazele următoare de evaluare și selecție”, a declarat Elena Căprar, HR Business Partner al ARC Consulting.

Procedurile de recrutare și selecție vor fi realizate de Comisia numită conform legii în acest sens. ARC Consulting, în calitate de expert independent, va asista Comisia și va derula, conform prevederilor legale, activități precum elaborarea metodologiei de selecție, elaborarea anunțurilor, a criteriilor de evaluare, a planului de interviu etc..

ARC Consulting este o firmă specializată în zona de guvernanță corporativă.

Cum și-a dat demisia conducerea AMEPIP în urma observațiilor de la Bruxelles

În luna iulie a anului trecut, toată conducerea AMEPIP, respectiv președintele Mihai Precup și vicepreședinții Ciprian Hojda și Victor Moraru au demisionat în urma neregulilor semnalate de Comisia Europeană privind procedura de selecție a acestora.

Demisiile au venit după ce Economedia.ro a prezentat o scrisoare de observații a Comisiei Europene, care atenționa asupra unor nereguli la procesul de numire a conducerii AMEPIP.

Victor Moraru a participat la selecția membrilor comisiei care ulterior urma să îl numească în funcția de vicepreședinte AMEPIP, ceea ce duce la incompatibilitate și conflict de interese.

Astfel, înainte să fie ales vicepreședinte AMEPIP, Moraru era director în cadrul Secretariatului General al Guvernului. În această calitate, el a prezidat comisia de selecție a celor doi reprezentanți ai mediului academic, parte a comisiei de experți independenți (cinci persoane în total) pentru selectarea președintelui și a vicepreședinților AMEPIP.

Ulterior, premierul Marcel Ciolacu i-a numit din nou pe Ciprian Hojda și Victor Moraru la conducerea AMEPIP pentru a asigura interimatul, premierul subliniind că niciunul dintre ei nu se va mai regăsi în noua conducere care va fi aleasă în urma unui nou proces de selecție în acord cu cerințele Comisiei Europene.

Între timp, Victor Moraru a fost numit membru în directoratul Transelectrica.

INTERVIURILE HotNews.ro