NASA și Boeing speră la primul zbor Starliner cu echipaj uman în iulie
Lansarea primului zbor Starliner cu echipaj uman al Boeing către Stația Spațială Internațională (ISS) ar urma să aibă loc în luna iulie, după mai multe amânări, au anunțat miercuri gigantul aerospațial american și NASA, potrivit AFP.
Misiunea CST-100 Starliner nu ar trebui să aibă loc până la 21 iulie, au precizat oficialii celor două entități.
„Am discutat și am decis că cea mai bună încercare de lansare nu va fi până la 21 iulie” pentru zborul de testare cu echipaj uman, a declarat Steve Stich, șeful programului comercial cu echipaj uman al Nasa, în fața jurnaliștilor.
Agenția spațială americană dorește să stabilească un al doilea mijloc de transport către ISS pentru astronauții săi, capsula SpaceX fiind deja în serviciu.
Dar Boeing a suferit o serie de eșecuri care au întârziat semnificativ programul său, inclusiv un zbor de testare eșuat în 2019. Compania a reușit în cele din urmă să ajungă pentru prima dată pe ISS în mai 2022 – fără echipaj la bord.
Zboruri amânate
Boeing a sperat apoi să efectueze primul zbor cu echipaj uman în 2022, înainte ca acesta să fie amânat mai întâi pentru februarie 2023 și apoi pentru aprilie.
„Suntem destul de încrezători în ceea ce privește data de 21 iulie”, a declarat Mark Nappi, managerul programului Starliner al Boeing.
Potrivit lui Steve Stich, este nevoie de mai mult timp pentru a certifica sistemul de parașutare destinat să readucă în siguranță astronauții și capsula pe Pământ. Un test la sol al parașutelor va fi efectuat în luna mai.
Capsula Starliner va transporta doi astronauți ai NASA, Barry Wilmore și Sunita Williams, pe ISS, unde se așteaptă să rămână cel puțin opt zile.
Lansarea va avea loc cu ajutorul unei rachete Atlas V (fabricată de consorțiul United Launch Alliance) de la Cape Canaveral, în Florida.
Dacă misiunea va fi un succes, capsula Boeing va putea fi în sfârșit certificată și va putea începe zborurile operaționale, la o dată care urmează să fie stabilită.
NASA a semnat contracte cu preț fix atât cu SpaceX (2,6 miliarde de dolari), cât și cu Boeing (4,2 miliarde de dolari) în 2014.
Apelând la două companii, Nasa vrea să își diversifice opțiunile, astfel încât să nu mai riște niciodată să rămână fără un sistem de transport american, așa cum s-a întâmplat după închiderea navetelor spațiale în 2011. Până la SpaceX, Nasa era redusă la a plăti pentru locuri pe rachete rusești Soyuz.
Compania lui Elon Musk, nou-venită în industria aerospațială în comparație cu Boeing, a transportat deja 18 astronauți către ISS cu propria capsulă Dragon – precum și patru pasageri privați într-o misiune de turism spațial.