Sari direct la conținut

Oficial de la Protectia Consumatorului: Vom ajunge si la inchiderea marilor retaileri

HotNews.ro

Protectia Consumatorului a inceput sa amendeze practicile comerciale incorecte ale super/hipermarketurilor, in conditiile in care – de la inceputul anului 2008 – numai in Bucuresti exista deja 5500 de reclamatii privind diferenta intre pretul afisat la raft si cel pe care trebuie sa-l plateasca la casa. Vicepresedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului, Gheorghe Ciubotaru, a semnalat si presiuni din partea retailerilor si in ceea ce priveste aplicarea Directivei europene privind practicile comerciale incorecte, retailerii sustinand ca nu trebuie eliminata posibilitatea promotiei „3 + 1”. Raspunsul ANPC: Directiva se va aplica, iar daca nu, se va putea ajunge chiar la inchiderea marilor retaileri care se impotrivesc.

Informatia pe scurt:

* Reclamatiile la Protectia Consumatorului privind diferenta intre pretul la raft si cel platit la casa in magazine sunt tot mai numeroase.

* Retelele de retail pot fi plati amenzi de pana la 60.000 RON pentru practici incorecte privind pretul.

* Retailerii fac presiune pentru neaplicarea integrala a Directivei europene privind practicile neloiale; ei nu vor eliminarea promotiei „3 + 1”.

Diferenta intre preturile la raft si cele platite la casa sunt intalnite nu numai in marile lanturi de magazine, ci si in magazinele mici. Totusi, preturile inselatoare sunt o practica ce se leaga in special de marii retaileri, o practica ce poate fi sanctionata de catre protectia consumatorului cu sume consistente de bani si pana la suspendarea activitatii economice a acestora. In 2007, 50.000 de romani au reclamat faptul ca au platit la casa mai mult decat era pretul expus la raft, iar in 2008, nu mai putin de 5.500 de bucuresteni au avut aceasta plangere. „Acest numar depaseste media obisnuita, in conditiile in care, in Bucuresti de exemplu, aveam 16.000 de reclamatii pe an”, a declarat pentru HotNews.ro Gheorghe Ciubotaru.

Care ar fi super/hipermarketurile care au astfel de practici incorecte? „Puteti alege la intamplare si cred ca veti gasi raspunsul dorit”, a spus vicepresedintele ANPC, fara a da exact nume. Scuzele retailerilor atunci cand ANPC verifica reclamatiile consumatorilor sunt, de obicei, erorile umane. Reprezentantii retailului acuza, in general, clientii ca au schimbat locul in raft al produselor, de aceea nu exista o concordanta intre pretul de raft si cel platit la casa.

Daca pana la 1 ianuarie 2008 amenzile erau, uneori, ridicol de mici, vicepresedintele ANPC arata acum ca situatia s-a schimbat. Magazinele depistate ca practica astfel de practici comerciale sunt pasibile la amenda intre 3-30.000 de RON. Daca recidiveaza, amenda creste si este intre 6-60.000 RON. In plus, prin act administrativ, ANPC cere incetarea acestor practici. In conditiile in care ele nu inceteaza, atunci se poate dispune suspendarea activitatii operatorului respectiv si obligatia ca toate veniturile obtinute pe perioada in care practica nu a incetat sa fie luate la bugetul statului. Daca operatorul respectiv contesta aceasta decizie, ea nu se suspenda pe timpul solutionarii contestatiei.

Pentru evitarea acestor practici a fost lansat marti un Cod de Bune Practici in Domeniul Scanarii, pe care retailerii il pot adopta voluntar. Pana acum, doar Praktiker, Metro si Selgros l-au adoptat. Acest Cod este o certificare a managemntului de pret si se vrea o garantie ca in lanturile de retail care l-au adoptat, nu va exista diferenta de pret intre cel de raft si cel platit la casa.

Presiunile retailerilor contra aplicarii Directivei europene

Vicepresedintele ANPC a reclamat presiunile retailerilor pentru neaplicarea Directivei europene 29/2005, privind practicile comerciale neloiale. Ciubotaru sustine ca retailerii nu sunt de acord cu aplicarea articolului 20 din anexa Directivei, care descrie ca practica neloiala „a descrie un produs ca gratuit, bonus, fara taxe sau in termeni similari in cazul in care consumatorul trebuie sa plateasca o suma in plus fata de costurile pe care le implica reactia sa pozitiva la practica comerciala si ridicarea sau livrarea articolului”. Mai pe scurt, acest articol interzice genul de promotii „3 +1”, adica platesti un produs, primesti alte 2 gratis. „Nimic nu este gratis in Romania”, a subliniat Ciubotaru.

El a fost contrazis de presedintele Cris-Tim, Radu Timis, care a explicat ca aceasta promotie aduce pierderi, intrucat ofera produse mai multe la un pret mai mic, dar avantajul este ca astfel con sumatorii mai pot incerca si alte produse, pe care pot alege ulterior sa le cumpere.

„Directiva se va aplica integral”, a subliniat vicepresedintele ANPC. „Altfe, vom ajunge si la inchiderea marilor retaileri”, a conchis acesta.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro