Orient Express – 130 de ani de la punerea in circulatie (documentar)
Trenul Orient Express, care a parcurs distanta dintre Paris si Istanbul, a fost pus in circulatie acum 130 de ani, pe 5 iunie 1883.
Orient Express a fost si este cel mai cunoscut tren, care a inspirat, de-a lungul timpului, numerosi scriitori, muzicieni, pictori si cineasti.
‘Stamboul Train’ de Graham Greene si ‘Murder on the Orient Express’ de Agatha Christie sunt doua dintre romanele care au facut din Orient Express o legenda vie.
Orient Express a fost pus in circulatie pe traseul Paris (Gara de Est) – Constantinopol. La primul sau drum, itinerariul prevedea opriri la Nancy – Strasbourg – Munchen – Viena – Budapesta – Szeged – Jimbolia – Timisoara – Piatra Olt – Pitesti – Bucuresti – Giurgiu – Smarda. Distanta de la Smarda (portul din acea vreme al Giurgiului) pana la Constantinopol era parcursa in mai multe etape – cu un bac cu aburi pana la Rusciuk (Ruse), de aici pana la Varna calatorii erau imbarcati intr-un tren local, iar la Varna urma o noua transbordare, pe un pachebot al companiei austriece ‘Lloyd’, care conducea pasagerii la Constantinopol.
Durata primei calatorii Paris – Constantinopol a fost de 83 de ore si 30 de minute. Garnitura primului tren Orient Express avea 75 de metri si era formata din cinci vagoane: doua de dormit, unul restaurant si doua de bagaje.
La prima cursa, trenul de mare lux a fost remorcat de la Pitesti la Bucuresti de locomotiva romaneasca ‘Neajlov’, iar de la Bucuresti la Giurgiu de ‘Vedea’. Pasagerii au fost invitati de regele Carol I la o serata organizata la Castelul Peles din Sinaia, care tocmai fusese terminat.
Orient Express a fost avariat in timpul celor doua razboaie mondiale, intervenind perioade in care circulatia lui a fost intrerupta. Mai tarziu, faima lui a inceput sa paleasca in fata altor mijloace de transport mult mai rapide.
Pe 21 august 1998, dupa ce a fost modernizat, Orient Express a fost repus pe sine dupa 11 ani de intrerupere. Acum are noua vagoane de dormit, trei vagoane-restaurant, un vagon-bar, unul obisnuit, un vagon de dusuri si unul de bagaje. Numarul paturilor este de 120, dar, cu toate acestea, nu este permis accesul unui numar mai mare de 85 de persoane, pentru a asigura confortul sporit al calatorilor. Luxul si opulenta sunt vizibile la tot pasul – de la cabinele calatorilor, la cabinele de dormit si bucataria patronata de un bucatar francez.
Orient Express a fost supranumit ‘trenul regilor si regele trenurilor”.
Actualmente Orient Express nu mai face legatura dintre Paris si Istanbul, ci este doar o calatorie nocturna intre Paris si Viena.
Ultima calatorie a avut loc la 8 iunie 2007, iar de atunci ruta, desi inca se numeste Orient Express, a fost scurtata, cu plecare de la Strasbourg pana la Paris.
documentar Agerpres