Pandemia COVID-19 a accelerat digitalizarea companiilor. Elemente cheie ale procesului de transformare
Adoptarea tehnologiei și respectiv digitalizarea proceselor operaționale au fost pe radarul companiilor de ceva vreme, dar erau considerate mai degrabă ca un deziderat și amânate pentru mai târziu, lovindu-se de multe ori și de o rezistență la schimbare.
Pe fondul crizei provocate de pandemie și, respectiv, a regulilor de distanțare socială impuse de la mijlocul lunii martie, companiile s-au aflat în postura mutării forțate a operațiunilor în mediul digital și/sau a suspendării temporare a activității în măsura în care natura acesteia nu permitea munca de la distanță.
Astfel, putem spune că ultimele două luni au semănat mai degrabă cu un experiment sau un test de rezistență atât pentru companii, care au fost nevoite să accelereze transformarea digitală, cât și pentru angajați, care au trebuit să se adapteze la noi tehnologii.
Munca de acasă, potrivită pentru România?
România a înregistrat anul trecut un procent de doar 0.6% al angajaților care lucrează uneori de acasă, cu mult mai mic ca media UE, de 10.8%. Pe de altă parte, în momentul în care vorbim despre munca de acasă, trebuie să nu omitem factorul decisiv și limitativ, și anume natura activităților desfășurate.
La o analiză succintă a distribuției forței de muncă din România, observăm că doar 15%-20% din totalul forței de muncă ocupate este implicată în activități care pot fi desfășurate de acasă, precum activități profesionale, informații și comunicații etc. Pe de altă parte, acest lucru nu înseamnă că în cadrul companiilor care prin natura activităților desfășurate nu sunt potrivite pentru munca de la distanță/ acasă, nu se pot optimiza și implicit digitaliza anumite procese, care să ducă la o productivitate crescută.
Cum a reacționat mediul de afaceri?
Unele companii aveau posibilitatea lucrului de acasă o zi sau două pe săptămână, fie un orar de lucru flexibil, ca parte din pachetul de beneficii. Cu toate acestea, majoritatea au avut emoții în momentul mutării majorității activităților în mediul online, întrucât nu efectuaseră teste de o asemenea amploare atât din punct de vedere al infrastructurii tehnice, cât și a modului de lucru și colaborare.
Citește mai mult pe blogul PwC România
Informații utile pentru companii și angajați privind implicațiile pandemiei COVID-19 găsiți pe PwC Crisis Center
Articol semnat de Diana Văduva, Manager PwC Romania