Sari direct la conținut

Enigma dispariției celui mai scump tablou din lume / "Salvator Mundi", atribuit lui da Vinci și vândut în 2017, nu a mai fost văzut de atunci

HotNews.ro
"Salvator Mundi" vanduta cu 450 de milioane de dolari, Foto: Wikipedia
"Salvator Mundi" vanduta cu 450 de milioane de dolari, Foto: Wikipedia

Ce s-a întâmplat cu cel mai scump tablou din lume? „Salvator Mundi”, atribuit lui Leonardo da Vinci și vândut cu 450 de milioane de dolari în 2017, nu a mai reapărut de atunci în public, în condițiile în care Franța și Italia comemorează joi 500 de ani de la moartea geniului italian, scrie AFP.

Cu câteva luni înainte de marea retrospectivă Leonardo da Vinci prevăzută în această toamnă la Louvre, locul unde se află pânza de 65 cm sur pe 45 rămâne un mister.

Louvre spera să aibă această operă pentru expoziție. „Louvre a cerut Departamentului culturii și turismului din Abu Dhabi împrumutarea tabloului”, a confirmat muzeul parizian. Dar „nu am primit încă răspunsul”, potrivit sursei citate, în condițiile în care îndoielile persistă în ceea ce privește autenticitatea operei.

Nu se știe nici măcar cine a cumpărat tabloul.

Potrivit Wall Street Journal, cunpărătorul ar fi prințul saudit Badr bin Abdallah, care ar fi acționat în numele puternicului prinț moștenitor al Arabiei Saudite, Mohammed bin Salman. Acesta nu a confirmat dar nici nu a infirmat informația.

Potrivit Artprice, lider mondial în bănci de date privind cotația operelor de artă, ulema universității Al Azhar din Cairo l-au sfătuit pe „MBS” să nu se afișeze cu un astfel de tablou din motive religioase. Iisus este considerat un profet, dar tabloul îl reprezintă drept salvatorului lumii, deci Dumnezeu, o reprezentare imposibilă în islam.

Alte surse, în special istorici ai religiilor, susțin această opinie.

„Salvator Mundi” urma să fie expus în septembrie anul trecut la Louvre Abu Dhabi, partenerul muzeului parizian. Dar muzeul din Emirate a anunțat, spre surpriza generală, amânarea expoziției.

O paternitate contestată

Ministerul Culturii și Turismului din Emirate nu a răspuns cererii AFP, asigurând însă că este proprietarul tabloului.

În ceea ce privește localizarea actuală a tabloului, experții sunt împărțiți: unii îl plasează în rezervele Louvre Abu Dhabi, alții spun că nu a ajuns niciodată acolo, iar o voce evocă „un muzeu, la Geneva”…

Aceste mistere se adaugă îndoielilor recurente ale unor specialiști legate de paternitatea operei, care ar putea să fi fost realizată de discipoli ai lui Leonardo.

„Anumite detalii nu înșală”, cum ar fi proasta execuție a unui deget, în condițiile în care Da Vinci era un mare cunoscător al corpului uman, spune Jacques Franck, specialist în tehnica picturii geniului italian.

Daniel Salvatore Schiffer, filosof al artei și fin cunoscător al subiectului, neagă și el paternitatea tabloului”: „când analizezi în detaliu, nimic nu este al lui Leonardo, nu este în spiritul său”. Între altele, spune el, „Salvator Mundi nu a fost niciodată menționat în corespondența lui Leonardo da Vinci” și nici în cea a contemporanilor săi.

Leonardo „l-a pictat”

Acestă polemică, care datează de peste un secol, a fost recent relansată de apariția cărții „Ultimul Leonard”, scrisă de istoricul englez de artă Ben Lewis. Autorul afirmă că National Gallery din Londra, care a expus tabloul în 2011, nu a ținut cont de avizul a cinci experți mandatați să autentifice tabloul.

Dacă doi dintre ei au emis un aviz favorabil, un altul s-a opus, în timp ce ultimii doi nu s-au pronunțat, iar tabloul a fost identificat drept autentic, explică.

National Gallery nu a menționat niciodată existența vreunei îndoieli legate de autenticitatea operei.

„A fost complicat să se vândă opera, numeroase muzee nu credeau în expertiză”, pictura era într-o condiție proastă”, „afectată”, potrivit lui Lewis.

Dianne Modestini, restauratoare, nu „înțelege controversele” și asigură: „Leonardo da Vinci l-a pictat”.

„Când mi s-a cerut restaurarea, nu știam cine a pictat tabloul, doar că trebuie să fi fost un foarte mare artist”, a explicat experta americană, care reamintește „starea îngrozitoare” a operei atunci când a examinat-o pentru prima oară, în aprilie 2005.

O „miză geopolitică”

Aceste îndoieli legate de paternitatea tabloului l-ar fi „incitat pe proprietarul tabloului” să nu-l expună atât timp cât experții nu cad de acord, potrivit lui Franck.

„Dacă Louvre nu a primit răspuns cu câteva luni înainte de expoziție, înseamnă că opera nu va fi prezentată”, crede el. Ar fi vorba de o „miză geopolitică”.

Louvre ar putea rămâne cu credibilitatea și reputația afectate cauționând o operă asupra căreia există îndoieli, crede și Schiffer.

Louvre Abu Dhabi, primul muzeu care poartă numele Louvre în afara Franței, a fost inaugurat în noiembrie 2017 de președintele francez Emmanuel Macron și șeicul Mohammed bin Zayed Al-Nahyane.

Dar și credibilitatea Christie’s, casa de licitații care a organizat vânzarea record, este în joc, arată experții.

„Ne bazăm pe cercetările aprofundate care au condus la atribuirea tabloului, în 2010. Nicio nouă discuție sau speculație după vânzarea din 2017 la Christie’s nu ne determină să revedem această poziție”, a declarat un purtător de cuvânt al casei de licitații.

Fără a ridica misterul legat de localizarea pânzei, casa de licitații spune doar că tabloul a fost transferat „cu succes” către „noii proprietari”, „sub controlul experților competenți”.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro