Sari direct la conținut

Țara în care companiile încearcă să atragă angajați tineri cu beneficii de neimaginat în alte locuri din lume

HotNews.ro
Țara în care companiile încearcă să atragă angajați tineri cu beneficii de neimaginat în alte locuri din lume
Angajați din Japonia în drum spre locul de muncă, FOTO: Morio Taga / Jiji Press Photo / Profimedia

În timp ce în multe alte țări tinerii simt mai degrabă că sunt ocoliți la angajare, li se oferă salarii mici sau li se cere experiență pe care nu au cum să o aibă imediat după terminarea facultății, în una dintre cele mai mari economii din lume, Japonia, situația este diametral opusă, companiile ajungând să ofere candidaților tineri la locurile de muncă beneficii care ar fi de neimaginat în alte locuri, arată Bloomberg.

Recrutarea talentelor tinere este deosebit de dificilă în Japonia, țară cu a patra economie din lume ca Produs Intern Brut, unde doar 9,4% din populație avea între 15 și 24 de ani în 2022, potrivit Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).

Iar companiile și analiștii se așteaptă ca dificultățile de recrutare să se intensifice pe măsură ce populația continuă să îmbătrânească, afirmă Rachna Ratra, director general la Robert Walters, o agenție de recrutare cu sediul în Tokyo.

Pentru multe companii, în special cele mici și mijlocii, aceasta este o chestiune de supraviețuire. În primele șase luni ale anului trecut, Japonia a înregistrat cel mai mare număr de falimente după 2013, iar 163 dintre cele 4.990 de companii falimentare au indicat deficitul de personal ca motiv pentru închiderea afacerii, conform datelor oficiale.

Unele companii japoneze la promit tinerilor angajați ajutor să își plătească studiile

Competiția este atât de intensă încât unele companii oferă beneficii absolvenților încă de dinainte ca ei să fie angajați. Alsok, o companie de securitate din Tokyo, oferă potențialilor recruți cupoane de reduceri pentru restaurante, hoteluri și baruri de karaoke imediat după ce le face o ofertă de muncă.

„Deși studenții primesc mai multe oferte de muncă, pot alege doar una”, a declarat pentru Bloomberg Takayuki Ohno, manager general al departamentului de recrutare al Alsok. „Trebuie să facem tot posibilul pentru a fi acea alegere”, a subliniat el.

În plus, tot mai multe firme atrag noii angajați ajutându-i să-și achite împrumuturile pentru studii. Numărul companiilor care oferă astfel de asistență s-a dublat în ultimul an, ajungând la 2.600 în noiembrie 2024, conform Organizației Japoneze pentru Servicii Studențești.

Tokyo Energy & Systems Inc., o firmă producătoare de centrale electrice, oferă angajaților până la 20.000 de yeni pe lună pentru rambursarea împrumuturilor pentru studii, cu un plafon total de 3,6 milioane de yeni (22.800 de dolari). Această strategie pare să funcționeze, compania urmând să angajeze 63 de persoane în această primăvară – depășindu-și pentru prima dată după ani de zile obiectivul stabilit.

„Această asistență a fost cu adevărat factorul cheie care m-a conving să aleg această companie”, a spus Hideo Neshiro, care a absolvit anul trecut cursurile unei facultăți de business și comerț. Tânărul în vârstă de 23 de ani spune că a primit în jur de 5 oferte înainte de a alege Tokyo Energy și că speră să lucreze la companie până la pensionare.

„Cel mai bun mod de a răsplăti favoarea de a-mi achita împrumutul pentru studii este să rămân aici mult timp și să muncesc din greu pentru binele companiei”, a spus el.

Absolvente ale Universității Kyushu îmbrăcate în costumul tradițional japonez, FOTO: Daisuke Uragami / AP / Profimedia

Salariile au început să crească și ele în Japonia

Cursa pentru atragerea talentelor începe să se extindă și la salarii, după ce decenii de deflație au făcut ca veniturile japonezilor să stagneze și să rămână în urmă față de alte țări dezvoltate. În 2023, salariul mediu anual în Japonia era de 46.792 de dolari, comparativ cu 80.115 de dolari în SUA și 57.617 de dolari în Marea Britanie, potrivit celor mai recente date ale OCDE.

Pe măsură ce inflația accelerează și piața muncii rămâne tensionată, salariile încep să crească la rândul lor. Nippon Life Insurance, cea mai mare companie de asigurări din Japonia, intenționează să majoreze cu aproximativ 6% salariile personalului de vânzări în următorul an fiscal, în timp ce Tokyo Energy spune că ia în considerare creșteri ale salariilor de bază în cadrul negocierilor de primăvară.

„Recrutarea tinerilor este cea mai mare problemă a companiei”, a declarat Takashi Imai, manager de resurse umane la Tokyo Energy. „Tot mai multe companii vor fi forțate să închidă dacă nu reușesc să mărească salariile și să angajeze suficient personal. E ca un joc de-a șoarecele și pisica”, a mai afirmat el.

Locuințe subvenționate pentru angajații companiei

Ryosuke Yamamoto spune că „trăiește visul”. Tânărul de 25 de ani închiriază o cameră individuală, cu chicinetă și baie, într-un cămin corporativ aflat la 20 de minute de biroul său din centrul capitalei Tokyo, pentru doar 25.000 de yeni (160 de dolari) pe lună.

În serile de vineri, își petrece timpul cu colegii în zona comună a căminului, jucând jocuri video pe un televizor cu ecran lat și bând bere cumpărată de la un automat. Cu facturile la utilități și parcare incluse în chiria căminului, îi rămân bani pentru ieșiri regulate la golf cu prietenii. În octombrie anul trecut, a fost în vacanță în Italia.

„Este un beneficiu extraordinar care îmi permite să cheltuiesc bani pe alte lucruri”, a spus Yamamoto, care s-a alăturat Nippon Life Insurance, cea mai mare companie de asigurări din Japonia, în 2022, după ce a absolvit o facultate de drept și științe politice. În prezent, lucrează ca manager asistent în departamentul de resurse umane.

Pe fondul deficitui cronic de forță de muncă în Japonia îmbătrânită, companii precum Nippon Life investesc masiv și în alte tipuri de beneficii pentru a atrage angajați. Nippon Life a construit în 2023 un cămin pentru bărbați cu 200 de camere într-o zonă rezidențială de top, aproape de Tokyo Disneyland.

Angajații care locuiesc aici plătesc mai puțin de o treime din chiria medie pentru o cazare similară în zonă. Compania închiriază, de asemenea, alte proprietăți rezidențiale pentru a oferi cazare subvenționată angajatelor.

„Lucrurile nu se termină odată cu semnarea ofertei. Trebuie să le arătăm constant candidaților cât de mult îi dorim și cât de atractivă este compania noastră”, a declarat Yuichi Shimada, director adjunct în departamentul de resurse umane al companiei. Shimada spune că absolvenții primesc între cinci și zece oferte și își iau deciziile pe ultima sută de metri. „Este din ce în ce mai greu să ne asigurăm că îi luăm”, a afirmat acesta.

Târg de locuri de muncă organizat în Japonia, FOTO: Daisuke Urakami / AP / Profimedia Images

Companiile japoneze au schimbat macazul

Căminele corporative și locuințele subvenționate pentru familii sunt beneficii oferite de companiile japoneze de ani de zile. Totuși, acestea au scăzut de la apogeul anilor 1990, deoarece companiile au încercat să reducă costurile și să minimizeze riscurile investițiilor imobiliare într-o economie stagnantă. Aproape 42% dintre companii ofereau astfel de cazare în anul fiscal 2022, față de aproape 64% în 2004, potrivit unei cercetări a Autorității Naționale pentru Personal de la Tokyo.

Astăzi, tot mai multe companii iau în considerare extinderea acestor beneficii pentru a atrage talente din regiunile îndepărtate ale țării, conform unui sondaj realizat de Mitsubishi UFJ Trust și Banking Corp.

De exemplu, Itochu Corp., o companie de comerț, avea patru cămine înainte de a inaugura în 2018 o nouă clădire în Yokohama, astfel încât toți angajații tineri să poată locui împreună. Căminul, aflat la doar 30 de minute cu trenul de sediul central din Tokyo, oferă mic dejun și cină în timpul săptămânii și include un cafe-bar și o saună comunală. Itochu plănuiește să deschidă o reședință pentru angajatele femei în 2025, conform ziarului Yomiuri.

TDK Corp., un producător de componente electronice, a finalizat un cămin în prefectura Akita din nordul Japoniei în 2023.

Nippon Life mai deține două cămine construite în anii 1990, însă dotările învechite ca băile comune nu mai sunt populare în rândul angajaților tineri, care pun preț pe spațiul personal. Camerele din noua clădire au toalete și dușuri, într-un design minimalist și elegant.

„Este atât de modern”, a spus Yamamoto. „Îmi place că pot avea spațiu personal aici”, a subliniat el. Promisiunea unei cazări subvenționate a fost un factor determinant în decizia sa de a se alătura Nippon Life, a spus Yamamoto, care a primit oferte de la alte două companii.

Tineri absolvenți din Japonia în căutarea unui loc de muncă, FOTO: Ayami Yoshikawa / AP / Profimedia Images

Tinerii angajați vor fi tot mai greu de găsit în Japonia

Conform unui studiu realizat de Institutul de Lucrări al Grupului Recruit, populația activă a Japoniei este estimată să scadă rapid începând cu 2027, pe fondul unei natalități în scădere accentuată. Până în 2040, țara ar putea înfrunta un deficit de peste 11 milioane de angajați.

Populația activă cu vârste între 20 și 24 de ani a scăzut cu 36% în ultimele trei decenii, ajungând la 4,7 milioane în 2023, potrivit datelor Ministerului Afacerilor Interne și Comunicațiilor din Japonia.

Iar o altă problemă majoră pentru companiile din Japonia este cea privind schimbarea mentalității legate de carieră, care se traduce în dificultăți în păstrarea salariaților.

Deși, istoric, angajații din Japonia rămâneau întreaga carieră la o singură firmă, aproape 35% dintre absolvenții universitari din 2021 au părăsit primul loc de muncă în primii trei ani de la absolvire, conform datelor Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale.

INTERVIURILE HotNews.ro