Sari direct la conținut

Transgaz rezistă presiunilor: Lucrările la gazoductul BRUA au fost accelerate, pe șantiere sunt 5.000 de muncitori din mai multe țări, iar termenul de finalizare rămâne neschimbat

HotNews.ro
Lucrari BRUA, Foto: Hotnews
Lucrari BRUA, Foto: Hotnews

Transgaz, transportatorul național de gaze, a fost supus în ultima perioadă mai multor presiuni politice, unele dintre ele vizând amânarea lucrărilor la proiectul BRUA, faza I, chiar cu riscul de a pierde o finanțare europeană de 180 de milioane de euro. Chiar șeful PSD Liviu Dragnea a atacat, luna trecută, conducerea Transgaz. Însă, în ciuda acestor atacuri, proiectul susținut de Comisia Europeană continuă. Transgaz spune că lucrările sunt chiar accelerate, iar termenul de finalizare a rămas 31 decembrie 2019.

Transgaz mai precizează într-un răspuns transmis la solicitarea HotNews.ro, că au fost au aduși muncitori din Ucraina, Macedonia, Muntenegru, Turcia. Sunt peste 5.000 de oameni pe șantiere.

Potrivit unor surse HotNews.ro, conducerea Transgaz a fost acuzată de prea mult „pro-europenism” și de „trădare de țară”, pe motiv că își concentrează eforturile mai mult pe proiectul BRUA, în loc să construiască rețele de gaze la sate. PSD nu a ținut cont de explicații precum că trebuie finalizate lucrările la timp, mai ales că UE a acordat un grant de 179 de milioane de euro, și nici de faptul că nu Transgaz se ocupă de construirea rețelelor de gaze la sate, ci companiile de distribuție. În plus, Transgaz este sub observația Comisiei Europene, după deschiderea unei investigații oficiale în iunie 2017. Comisia și-a exprimat preocuparea că Transgaz, operatorul român al infrastructurii de transport al gazelor, controlat de stat, ar fi încălcat normele UE în materie de concurență prin restricționarea exporturilor de gaze naturale din România. Ulterior, Transgaz a propus unele angajamente, care vizează și interconectarea cu Ungaria, acestea urmând să fie valabile până la sfârșitul anului 2025.

Primul blocaj a apărut pe 12 martie, când acționarii companiei, majoritar fiind Ministerul Economiei, condus în prezent de Niculae Bădălău, au respins finanțarea ″Planului de Dezvoltare a Sistemului Naţional de Transport gaze naturale în perioada 2018 – 2027″. Acționarii au cerut suplimentarea Planului de Dezvoltare cu „informații referitoare la investițiile care să asigure dezvoltarea rețelei de transport pe teritoriul României, la investițiile în infrastructura existentă și la cele necesare pentru realizarea angajamentelor luate față de Comisia Europeană (ex: realizarea interconexiunilor la volumele și parametrii tehnici asumați), precum și la suportabilitatea efortului financiar asumat”.

Potrivit surselor HotNews.ro, și Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a cerut explicații legate de modul în care a ajuns Transgaz să se implice în proiectul BRUA, ceea ce este ciudat având în vedere că se discută despre acesta de cel puțin cinci ani, fiind inclus de la bun început pe lista Proiectelor de interes comun (PCI) care leagă sistemele energetice ale țărilor UE. Acum, la ANRE s-ar afla o nouă variantă a planului de dezvoltare, însă, între timp, lucrările continuă.

Pe 18 aprilie, Liviu Dragnea a lansat un atac la adresa șefului Transgaz, Ion Sterian, acuzându-l că blochează extinderea rețelelor de gaze naturale în România. „Să nu credeţi că dacă sunteţi înconjurat de opt sau nouă foşti generali SRI ca şi consilieri puteţi să faceţi ce vreţi cu averea României”, a mai spus atunci Dragnea. Acesta l-a luat în colimator și pe ministrul economiei, Niculae Bădălău, cerându-i „să ia în serios această chestiune”.

În ciuda acestor presiuni, lucrările la conducta BRUA continuă. Cel puțin așa susține Transgaz. Mai mult, Ministerul Energiei a autorizat lucrările la conducta care ar urma să transporte gazele din Marea Neagră până la gazoductul BRUA.

Răspunsul transmis de Transgaz, la solicitarea HotNews.ro, despre situția BRUA:

„Proiectul “Dezvoltarea pe teritoriul României a Sistemului Național de Transport Gaze Naturale pe Coridorul Bulgaria – România – Ungaria – Austria”, vizează dezvoltări ale capacităților de transport gaze naturale între interconectările dintre sistemul românesc de transport gaze naturale și sistemele similare ale Bulgariei și Ungariei, mai precis, constă în construirea unei conducte noi de transport gaze naturale care să realizeze legătura dintre Nodul Tehnologic Podișor și Stația de Măsurare Gaze Horia.

Având în vedere statutul de proiect de interes comun, încă din prima listă PCI, SNTGN Transgaz SA a obținut o finanțare nerambursabilă prin programul Connecting Europe Facility (CEF) pentru proiectarea celor trei stații de comprimare. În luna mai 2016 s-a semnat cu Innovation and Networks Executive Agency (INEA), un contract de finanțare, pentru un grant în valoare de 1.519.342 EUR. Reprezentând 50% din valoarea totală estimată a costurilor de proiectare pentru cele trei stații de comprimare (SC Podișor, SC Bibești, SC Jupa).

Lucrările la proiectul gazoductului BRUA – faza I continuă, acestea fiind chiar accelerate, iar termenul de finalizare a rămas neschimbat. Avem autorizaţiile pentru Podişor – Tuzla. Ele încep în imediata apropiere. Circa 80% din țeava necesară pentru traseul de 430 km al conductei a fost deja adusă în țară și se află pe șantiere, în teren și în depozite. Firmele au adus muncitori din Ucraina, Macedonia, Muntenegru, Turcia. Sunt peste 5.000 de oameni pe șantiere.

Faza I a proiectului BRUA reprezintă o investiţie în valoare de 478,6 milioane euro, pentru care Uniunea Europeană a acordat un grant de 179 milioane euro pentru realizarea conductei. Termenul estimat de punere în funcţiune şi începere operare este 31 decembrie 2019″.

Acest răspuns a primit a fost avizat de Ministerului Economiei.

Transgaz este o companie cu un rol strategic în domeniul energetic din România” Însă acest rol al ei este pus în umbră de unele interese obscure. Este o companie generatoare de sinecuri, mai ales pentru partidele aflate la guvernare. De acum câțiva ani, de când și-a deschis reprezentanță la București, s-au făcut angajări cu nemiluita, ajungând să fie o companie plină de consilieri și „experți” foarte bine plătiți. Dar nu doar sinecurile prezintă interes, ci și atribuirea de lucrări unor firme de casă. Potrivit surselor HotNews.ro, aceasta ar fi și miza presiunilor: trebuie atribuite lucrări în localități controlate de PSD.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro