TVR ocoleste licitatia publica in alegerea unui administrator al spatiului publicitar
Televiziunea publica a anuntat, joi, ca va apela la procedura selectiei de oferte pentru alegerea unui „comisionar” care sa administreze spatiul publicitar pe toate canalele SRTv in urmatorii trei ani, ocolind astfel licitatia publica. Decizia a fost luata dupa ce procedura licitatiei publice, initiata in acest sens acum doua luni, a fost blocata de o contestatie a C.L.I.R. Media, firma care gestioneaza publicitatea pe posturile grupului Intact si care era interesata si de un astfel de contract cu TVR.
Informatia pe scurt:
- TVR va analiza ofertele luni, 22 decembrie. O decizie va fi luata cel mai probabil pana la sfarsitul anului
- Licitatia initiata in octombrie a fost anulata in urma unei contestatii C.L.I.R. Media.
- Pentru a-si putea selecta un administrator al spatiului publicitar, in conditii de exclusivitate si de garantare a unui venit net minim anual, TVR s-a adresat autoritatii de reglementare in domeniul achizitiilor publice
- Aceasta autoritate a sugerat solutia care sa ajute televiziunea publica: contractul dorit de SRTv nu intra in categoria contractelor de achizitie publica de servicii
- Televiziunea publica a invitat sa depuna oferte aceleasi firme care s-au interesat si sa participe la licitatia publica, in termenii mentionati in caietul de sarcini.
Potrivit reprezentantilor TVR, regiile care si-au manifestat interesul sa ia parte la licitatie, in conditiile din caietul de sarcini, sunt acum invitate sa-si prezinte ofertele, urmand ca acestea sa fie analizate luni, 22 decembrie. Termenii impusi de TVR ar urma sa fie tot cei mentionati in caietul de sarcini, inclusiv sumele minime garantate pretinse de televiziunea publica, iar viitorul administrator al spatiului publicitar ar putea fi selectionat pana la sfarsitul anului.
La inceputul acestei luni, SRTv a anuntat ca a primit scrisori de intentie de la companiile DBV Media House (ce administreaza publicitatea la Realitatea TV si OTV), ARBOmedia (care a administrat publicitatea TVR pana in 2005) si Splendid Media (actualul gestionar al publicitatii pe postul public). Deoarece nu a fost de acord cu termenii SRTv, C.L.I.R. Media nu este invitata sa-si prezinte oferta.
Potrivit caietului de sarcini al licitatiei demarate in octombrie, regia selectionata trebuie sa garanteze un venit net anual cuvenit SRTv de cel putin 12 milioane euro fara TVA in 2009, de cel putin 14 milioane in 2010 si de cel putin 15 milioane in 2011.
Filmul unei licitatii esuate
Contractul pe care SRTv il are cu Splendid Media, regia care administreaza de trei ani publicitatea pe televiziunea publica, expira la finele acestui an. La sfarsitul lunii octombrie, SRTv a declansat procedura licitatiei deschise pentru selectarea unui nou administrator. Procedura a fost insa suspendata dupa ce C.L.I.R. Media, compania ce vinde, intre altele, spatiul publicitar pe Antena 1, Antena 2, Antena 3 si GSP TV, a contestat cateva prevederi din caietul de sarcini la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC).
Mai precis, contestatia a vizat, in primul rand, prevederea referitoare la exclusivitate, ce obliga regia selectata de SRTv sa renunte la orice alte contracte pe care le are, de administrare a publicitatii pe alte posturi TV. In al doilea rand, este vorba de cerinta ca firma selectata sa sigure SRTv un venit net anual ofertat minim garantat.
In data de 21 noiembrie, CNSC a apreciat, in urma contestatiei, ca SRTv dorea, prin licitatia deschisa, sa incheie un contract de comision ce nu putea fi realizat in conformitate cu legea. Tot atunci, CNSC a considerat ca venitul net anual ofertat cuvenit SRTv, achitat conditionat anual, contravine legislatiei in vigoare, precizand totodata: „Consiliul retine ca autoritatea contractanta nu doreste incheierea unui contract de servicii, ci externalizarea unei activitati”.
Arbitrul achizitiilor publice a venit cu solutia: contractul dorit de TVR nu este un contract de achizitie publica de servicii
Potrivit unui comunicat de presa remis joi presei, SRTv a inteles, din aceasta ultima decizie, ca televiziunea publica poate incheia un contract de comision in termenii pe care si i-a dorit – exclusivitate si venit net anual minim garantat -, dar ca nu il poate considera contract de servicii si ca nu trebuie sa aplice procedurile de achizitie publica.
Drept urmare, SRTv s-a adresat Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice. Aceasta a apreciat, in raspuns, ca „pentru incheierea contractului in cauza nu sunt aplicabile dispozitiile OUG nr 34/2006 (privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii – n.r.) deoarece respectivul contract nu intra in categoria contractelor de achizitie publica de servicii”, in conditiile in care „rezulta ca intentionati sa incheiati un contract de comision ce are ca obiect gestionarea si vanzarea spatiului publicitar” conform Codului Comercial.
„Ca urmare”, precizeaza comunicatul TVR, „in prezent, SRTv doreste sa organizeze o selectie de oferte pentru alegerea viitorului comisionar care sa gestioneze si sa vanda, in perioada 2009-2011, spatiul publicitar al SRTv, aferent canalelelor TVR 1, TVR 2, TVR 3, TVR INFO, TVR Cultural si TVR International, cel de pe Teletextul TVR si de pe website-ul www.tvr.ro, cu respectarea insa a celor doua conditii sus mentionate (exclusivitatea si venitul minim garantat) pentru valorificarea intereselor sale legitime (evitarea concurentei neloiale si maximizarea veniturilor din publicitate)”.
UPDATE: Pagina de media il citeaza Laurentiu Ionete, directorul C.L.I.R. Media, potrivit caruia „daca selectia de oferte pastreaza principiul exclusivitatii, nu putem sa ne inscriem”, iar compania sa a contestat licitatia nu din agresivitate fata de TVR, ci „pentru a participa corect la licitatie”.