Sari direct la conținut

webPR: Fondatorii De Correspondent vorbesc la Bucuresti despre jurnalismul online

webPR.ro
Ernst-Jan Pfauth si Rob Wijnberg, fondatorii De Correspondent , Foto: arhiva personala
Ernst-Jan Pfauth si Rob Wijnberg, fondatorii De Correspondent , Foto: arhiva personala

De Correspondent este o platforma olandeza de investigatii si reportaje care-a stabilit un record mondial de crowdfunding – 1,7 milioane de dolari stransi in doar opt zile. Fondatorii site-ului vor vorbi la conferinta internationala The Power of Storytelling (17-18 Octombrie, Bucuresti) despre cum transformi o idee intr-o publicatie digitala relevanta, care are peste 30.000 de membri abonati. Cititi mai jos un interviu cu Rob Wijnberg, editor-sef, si Ernst-Jan Pfauth, publisher.

De ce sunt povestile importante in meseria voastra?

Pentru jurnalisti, nu e nimic mai important decat spusul de povesti, pentru ca asta inseamna de fapt jurnalismul. Cu toate acestea, multi nu-si inteleg rolul de povestitori, mai ales in unele organizatii de presa cu traditie. Motivul este explicabil, dar in acelasi timp, alarmant: idealul obiectivitatii ne-a invatat sa ne indepartam de propriile povesti, sa ne purtam mai degraba ca mesageri ai faptelor decat ca naratori.

La De Correspondent am spus adio acestui ideal. Nu doar pentru ca nu credem ca este posibil sa fii obiectiv in jurnalism, ci si pentru ca suntem de parere ca asta ne face mai putin buni ca povestitori. Sa fii jurnalist nu inseamna doar sa prezinti faptele, ci si sa explici lumii de ce sunt ele relevante si cum s-a ajuns aici. Cu alte cuvinte: sa spui o poveste.

Care a fost cea mai mare provocare cand ati lansat De Correspondent?

Totul, de la inceput la final a fost provocator si, in acelasi timp, destul de usor. E foarte greu sa convingi 15.000 de oameni sa devina abonati ai unei platforme care nu exista la momentul respectiv decat sub forma unei idei. Si, totusi, am reusit sa facem asta in doar opt zile. E foarte greu sa convingi pe cei mai talentati jurnalisti sa ti se alature, inainte sa le poti garanta un salariu, dar aproape toti cei care lucreaza acum pentru noi au spus „da” fara sa stea pe ganduri. E foarte greu sa construiesti o platforma in doar cinci luni, dar echipa noastra de la Momkai a reusit s-o faca cum nici nu visam.

Daca luam in considerare ca acum zece ani ar fi fost imposibil sa lansezi un „ziar” ca acesta, raspunsul corect ar fi: cea mai mare provocare nu e lansarea, ci mentinerea pe piata.

Va asteptati sa aveti un succes asa mare cu campania de crowdfunding?

Nu, chiar cu cateva luni inaintea noastra, o campanie mondiala a batut, pentru prima oara, un record de 1 milion de dolari, iar noi aveam nevoie de 1,2 milioane, si asta intr-o tara cu doar 16 milioane de locuitori! Asa ca nu credeam ca avem sanse foarte mari, 50-50%, in cel mai bun caz. Niciodata nu ne-am asteptat sa strangem banii in doar opt zile.

Care sunt principalele elemente ale unei povesti bune?

Ingredientele de baza ale unei povesti bune includ: o perspectiva noua asupra modului in care functioneaza lumea; o scriitura curata; o buna intelegere de catre autor a a subiectului tratat, si fapte si surse de incredere care sa sustina aceasta perspectiva.

In ce fel difera spusul de povesti in mediul digital de alte forme?

Prin faptul ca ne permite sa experimentam cu modalitati noi de-a povesti, modalitati pe care poate nu le-am fi descoperit. La baza, majoritatea publicatiilor digitale iti ofera aceleasi posibilitati ca printul, doar ca poti adauga linkuri – ceea ce deja e minunat. Dar acum, pentru ca lucram cu designeri si dezvoltatori aflati in pozitii superioare ale organizatiei, putem experimenta mai mult.

De exemplu, principalul nostru dezvoltator a propus ideea unor infocarduri care ne permit sa oferim niveluri diferite de lectura pentru cititorii care cunosc un subiect mai bine decat ceilalti. Iar cand o parte dintr-o poveste este spusa mai bine prin video, trimitem o echipa de filmare. Avem luxul de a alege tipul de format potrivit pentru fiecare poveste, si astfel ies proiecte cu care ne mandrim, cum e acesta.

Intreaga noastra echipa lucreaza impreuna ca sa putem face jurnalism, asa cum credem ca trebuie facut: ca o poveste fara sfarsit despre lumea in care traim.

Despre fondatorii De Correspondent si The Power of Storytelling

Rob Wijnberg este filosof si jurnalist olandez, fondator al site-ului de investigatii si reportaje De Correspondent, care-a stabilit un record mondial de crowdfunding – 1,7 milioane de dolari stransi in 8 zile. Ernst-Jan Pfauth e autor, specialist in blogging, publisher si co-fondator al platformei olandeze.

Singura conferinta de jurnalism narativ din Europa de Est, The Power of Storytelling (17-18 Octombrie) aduce la Bucuresti 11 jurnalisti, oameni de marketing si specialisti in antreprenoriat digital care vor vorbi despre puterea povestilor de a crea conexiuni, de a inspira si de a produce schimbare.

Mai sunt locuri disponibile doar pentru prima zi a conferintei. Pentru informatii suplimentare si pentru inregistrare accesati site-ul conferintei.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro