Sari direct la conținut

Programul Rabla – Pe 13 mai începe o nouă sesiune. Alta va porni în septembrie. Ce se va schimba în viitor

HotNews.ro
Mașinile de la concursul Best Electric Car in Romania, Foto: Adrian Mitrea
Mașinile de la concursul Best Electric Car in Romania, Foto: Adrian Mitrea

Au fost probleme și întârzieri în prima etapă din Programul Rabla, a admis Ministrul Mediului care a spus că, treptat, va fi redus bugetul Rabla Clasic și va crește bugetul Rabla Plus. Pe 13 mai începe o nouă sesiune a programului Rabla, iar o altă sesiune va fi în septembrie și așa va fi și în anii următori: o etapă la început de an și alta mai spre final.

Oamenii s-au plâns că au fost probleme cu platforma de înscriere în luna aprilie, pentru Rabla, iar ministrul Tanczos Barna a admis că au fost lucruri ce nu au mers cum trebuie. El a făcut declarații într-o conferință de presă în care s-a acordat premiul „cea mai bună mașină electrică”, câștigătoare fiind Renault Megane E-Tech.

„Avem oareșce provocări în derularea programului Rabla. Bugetul majorat și avalanșa de solicitări și-au pus amprenta pe procedurile interne și pe capacitatea instituțională a AFM de a răspunde ferm la ele, dar avem o asumare clară și o promisiune fermă din partea președintelui AFM și vom recupera toate întârzierile și vom rezolva toate problemele cu care se confruntă”.

„Prețurile din piață au luat-o razna”, a spus ministrul Mediului care declarase recent că „pe piaţa auto nu se mai asigură niciun termen de livrare. Maşinile noi se aduc din ce în ce mai greu. Avem probleme şi în ceea ce priveşte condiţiile din Rabla Clasic şi Rabla Plus”.

El mai spusese și că „s-a ajuns în anumite situaţii absolut hilare: maşinile second-hand să fie mai scumpe decât cele noi, la anumite mărci şi modele, pentru că pur şi simplu industria nu mai face faţă şi nu mai poate să livreze maşini noi”, citat de Agerpres.

Laurențiu Neculaescu, președinte AFM, a spus că din 13 mai va începe noua sesiune a programului Rabla și bugetele au fost „reașezate” pentru a ține cont de cererea pentru automobile electrice.

Bugetele sunt

  • Programul Rabla Clasic, beneficiari persoane fizice – 335.500.000 lei;
  • Programul Rabla Clasic, beneficiari persoane juridice – 123.000.000 lei;
  • Programul Rabla Clasic, beneficiari U.A.T.-uri și instituții publice –

50.000.000 lei;

  • Programul Rabla Plus, beneficiari persoane fizice – 262.000.000 lei;
  • Programul Rabla Plus, beneficiari persoane juridice – 190.300.000 lei;
  • Programul Rabla Plus, beneficiari U.A.T.-uri și instituții publice –100.000.000 lei

Șeful AFM a mai spus că va mai fi o sesiune Rabla în septembrie, cu sume consistente. „Gândirea noastră este să avem pe viitor două sesiuni Rabla pe an: una mai la început și cea de-a doua în ultima parte a anului”, a spus Neculaescu.

Ministrul Mediului a mai spus că planul este, ca prin PNRR, să fie finanțată instalarea a 15.000 de stații de încărcare până în 2026 și se pregătește ghidul pentru următorul apel de proiecte din acest program. Circa 3.000 au fost instalate până în prezent.

Dacă totul merge bine în discuțiile cu autoritățile publice locale, a mai spus ministrul, din 1 iulie va fi pornit și un program Rabla local care este gândit să scoată „sute de mii de mașini” vechi din circulație și prima de casare va fi de cel puțin 3.000 de lei, fără obligația de a cumpăra mașină nouă.

Potrivit noului calendar Rabla, în perioada 13 – 31 mai 2022, se va desfășura prima sesiune din noua configurație, timp în care persoanele fizice se vor putea înscrie în cadrul celor două programe prin intermediul dealerilor autorizați, iar persoanele juridice vor putea depune dosarele de finanțare prin accesarea aplicației informatice puse la dispoziție de AFM.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro