Sari direct la conținut

Stop chistoace si liniute

Gazeta de Cluj

Piata auto din Romania este in continua crestere. Producatorii si dealerii de automobile raporteaza in fiecare an cresteri importante la vanzarile de autovehicule. Un fenomen neplacut legat de marirea parcului auto este inmultirea accidentelor auto, in fiecare zi inregistrandu-se cel putin un incident auto soldat cu decese.

Pentru a preintampina accidentele rutiere tot mai frecvente s-a stabilit un nou cadru legal pentru circulatia pe drumurile publice. Astfel, a aparut Legea nr. 49/2006 pentru aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului (OUG) nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice.

Chistoace de milioane

Noutatea principala a noului cod rutier este implementarea sistemului cu puncte-amenda. Un punct-amenda reprezinta valoric 10% din salariul minim brut pe economie. Vor exista cinci clase de sanctiuni, carora le va corespunde un anumit numar de puncte-amenda, in functie de gravitatea faptelor si de pericolul social pe care ele il reprezinta.

Astfel, doua puncte de penalizare vor fi aplicate pentru folosirea telefonului mobil la volan, neutilizarea centurii de siguranta, circulatia pe un drum interzis, depasirea vitezei legale cu cel mult 20 km/h, stationarea neregulamentara sau refuzul inmanarii actelor politistului.

Trei puncte de penalizare vor fi aplicate contravenientilor care depasesc viteza legala cu cel mult 30 km/h, in cazul in care nu respecta indicatorul „ocolire” la refugiul de tramvai.

Patru puncte de penalizare vor fi aplicate soferilor care nu respecta indicatorul „STOP”, depasesc viteza legala cu cel mult 40 km/h sau circula fara lumini corespunzatoare.

Cele mai multe puncte de penalizare – sase – vor fi aplicate conducatorilor auto care depasesc viteza legala cu cel mult 50 km/h, stationeaza sau parcheaza pe autostrada, nu respecta indicatoarele de la trecerea peste calea ferata sau „calca” linia continua.

Astfel, cea mai mica amenda aplicata persoanelor fizice va fi de doua puncte, adica 660.000 de lei vechi, dar pentru o abatere mai grava, cum este, de exemplu, cea de a arunca mizerie de orice fel din masina in timpul mersului sau stationarii, conducatorii auto vor fi nevoiti sa plateasca aproape sapte milioane lei vechi.

Amenzile vor creste de fiecare data cand guvernul va majora salariul minim pe economie. Punctele-amenda acumulate vor ramane in „cazierul” soferului timp de sase luni de la data comiterii infractiuni.

„Liniute” penale

Soferul care va „obtine” 15 puncte-amenda va ramane automat fara permis de conducere pentru o perioada de 30 de zile.

Soferul in cauza va trebui sa se prezinte personal la sectia de politie pe raza careia locuieste si sa-si predea permisul in maximum cinci zile dupa ce primeste o instiintare scrisa in acest sens. Daca nu o face, perioada de suspendare a dreptului de a conduce se prelungeste cu inca 30 de zile.

In acest caz, persoana respectiva va trebui sa urmeze din nou scoala de soferi.

De asemenea, daca soferii vor fi prinsi fara a avea incheiata asigurarea de raspundere civila auto (RCA) vor ramane fara talon si placutele de inmatriculare. Daca in termen de 30 de zile nu fac dovada incheierii asigurarii, soferii risca sa le fie radiata masina.

Prin prevederile noului act legislativ, amenzile contraventionale in cuantum de pana la 20 puncte-amenda se pot achita pe loc agentului constatator la jumatate din minimul amenzii prevazute de lege.

In noul cod rutier exista si masuri privative de libertate. Prin prevederile noului cod rutier, conducerea fara permis de conducere se pedepseste cu inchisoarea de pana la cinci ani plus amenda contraventionala.

De asemenea, pentru parasirea locului accidentului in urma caruia o persoana a decedat sau a fost ranita, soferul va risca inchisoare de la doi la sapte ani. Mai mult, fapta conducatorilor auto de a bloca circulatia va fi considerata infractiune si nu contravenienta ca pana acum.

Mai mult organizarea si participarea la cursele ilegale de masini va fi considerata tot o infractiune, fiind sanctionata cu amenda penala.

Pietonii, buni de plata

Un articol din prezenta lege face referire la faptul ca pietonul accidentat din vina lui trebuie sa plateasca cheltuielile de spitalizare si daunele provocate masinii care l-a lovit.

Adica, in cazul in care pietonul traverseaza strada prin loc nesemnalizat sau pe culoarea rosie a semaforului si este accidentat, daca soferul a respectat normele in vigoare, soferul nu este tras la raspundere, pietonul trebuind sa plateasca taxele de spitalizare si eventualele cheltuieli pentru repararea autovehiculului deteriorat.

Totusi, nici soferii nu au scapat de obligatii. Principala noutate o reprezinta obligativitatea de a rula, in timpul zilei, pe drumurile nationale, europene sau autostrazi cu „faza scurta ” aprinsa.

Tot din toamna, soferii vor fi obligati sa utilizeze benzile cele mai apropiate de bordura, banda de langa linia de demarcatie dintre sensuri fiind considerata banda de urgenta. Asta, spre deosebire de prevederile de pana acum, care stipulau ca banda de urgenta este banda cea mai apropiata de marginea drumului.

O masura care va face fericiti o multime de soferi va fi prevederea conform careia detectoarele antiradar vor intra in legalitate.

Medicii iau permise

Prin noile prevederi legislative, medicii de familie sunt obligati sa instiinteze organele de politie in cazul in care pacientii lor prezinta simptome ale unor boli care ii pot face inapti sa conduca un autovehicul. Astfel, practic, medicii pot suspenda permisele auto.

In cazul in care medicul nu raporteaza politiei antecedentele pacientilor si acestia provoaca un accident soldat cu morti sau raniti, medicii vor putea fi acuzati de complicitate si pusi sub acuzare

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro