Sari direct la conținut

Drumurile nationale din Timis au intrat in „prelungiri”

"Romania libera editia Transilvania Banat"

Doua dintre tronsoanele rutiere cele mai importante pentru decongestionarea transportului din Timisoara si din judet sunt in intarziere cu cateva luni. Este vorba despre lucrarile la soseaua de centura a municipiului de pe Bega, care trebuiau terminate acum o jumatate de an, si de refacerea drumului national dintre Timisoara si cel de-al doilea municipiu din judet, Lugoj.

In acest al doilea caz, santierul trebuia finalizat, initial, in decembrie 2005, dar a obtinut o prelungire de un an, pentru ca s-a schimbat tehnica de realizare.

Amenda de peste 8.000 de euro/zi pentru intarzieri

Interesant este ca ambele lucrari sunt contractate de o firma greceasca „Efklidis AEG” de care autoritatile timisene nu sunt deloc multumite.

Pentru intarzierile la soseaua de centura se aplica deja amenzi substantiale, adica 8.000 de euro pe fiecare zi, asa ca firma are de achitat circa 1,2 milioane de euro pentru ca nu a terminat decat 34 la suta din tronsonul ce trebuie sa aiba 12,6 km in jurul orasului.

Proiectul a fost evaluat la 14 milioane de euro, iar pana acum s-au platit 4,7 milioane euro constructorului.

Situatia este si mai grava pe tronsonul Timisoara-Lugoj, drum national, unde s-a executat doar 31 la suta din lucrare, un procent ce a adus tot in buzunarul firmei „Efklidis AEG” opt milioane de euro, din totalul de 27,8 milioane.

„Constructorul a fost nevoit sa schimbe tehnica si sa scoata 25 de km din asfalt, pentru ca era intr-o zona maloasa, asa ca s-a obtinut o amanare pana in decembrie 2006.

Problema este ca ei nu se ocupa, asa cum scrie in contract, de portiunile deja executate, asa ca si ei platesc amenzi de 350 euro/zi pentru ca nu respecta siguranta circulatiei”, a declarat directorul Directiei Nationale de Drumuri Timis, Ioan Malita.

La aceste amenzi se mai adauga procesele pe care „Efklidis AEG” le are cu cetatenii care si-au stricat masinile pe drumul spre Lugoj. Desi timisenii care fac frecvent acest drum sunt exasperati de calitatea proasta a lucrarilor, numai trei dintre ei au apelat la instanta pentru ca firma sa le plateasca nota de plata pentru repararea masinilor.

Primii bani pentru autostrada Timisoara-Arad

Realizarea soselei de centura a orasului Timisoara e conceputa pe trei tronsoane distincte. Deoarece ea va fi inclusa in sistemul de transport pan-european, trebuie sa respecte reglementarile europene in domeniu. Astfel, soseaua de centura este conceputa pentru viteza de 110 km/h si va avea profil de autostrada.

Cel de-al doilea tronson, Calea Aradului – Calea Sagului, se in afla in stadiul de proiect. In urma unui parteneriat cu o firma italiana, Guvernul acestei tari acopera jumatate din costurile studiului de fezabilitate si a proiectului tehnic al lucrarii. Cealalta jumatate este finantata de Consiliul Local Timisoara si Consiliul Judetean in cote parti egale.

Un trecut similar pentru firma „Efklidis”

Numele companiei „Efklidis” a aparut in mai multe scandaluri din Transilvania, tot legate de nerespectarea unor termene de realizare a unor lucrari, dar si la lucrarile de la DN 1, pe ruta Baneasa ‹ Otopeni. Aici, firma greceasca a realizat patru kilometri de drum contra sumei de 36 de milioane de euro, adica de patru ori pretul normal.

Autoritatile din Timis prefera sa poarte in carca acest contract, pentru a nu intarzia si mai mult lucrarile la cele doua tronsoane amintite. De remarcat ca „Efklidis” face parte din acelasi grup de firme cu societatea greceasca „Proodeftiki”, care a fost, in ultimii ani, favorita banilor publici in numeroase licitatii organizate de Ministerul Transporturilor.

Mass-media a atras de mai multe ori atentia ca grecii de la „Proodeftiki” si „Efklidis” au venit sa-si „incarce sacii” in Romania, unde aplicarea legilor lasa de dorit.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro