Sari direct la conținut

MTS Leasing cade, Ganj tace

Gazeta de Bistrita

In urma cu un an, pe vremea in care firma germana se afla in mijlocul unei campanii acerbe de promovare, GAZETA de Bistrita ridica primele semne de intrebare cu privire la soliditatea financiara a produselor oferite celor care doreau sa isi ridice o casa prin sistemul leasing-ului imobiliar.

Precizia germana loveste piata de leasing imobiliar

In urma cu un an consideram ca leasingul imobiliar ar fi o metoda noua pe piata romaneasca, adresata celor care doresc sa isi construiasca o casa, dar nu vor sa apeleze la serviciile de credit imobiliar oferite de banci si aratam ca MTS Leasing este prima companie din Romania care ofera servicii de acest gen.

Pentru intreg anul 2004, compania germana estima la nivelul intregii tari contracte in valoare de 20 de milioane de euro, iar pentru 2005 se dorea cel putin o dublare a acestei valori. Dobanda perceputa era de numai cinci procente pe an si se puteau acorda finantari intre 20.000 si un milion de euro, pentru o perioada de la 1 la 20 de ani.

Valoarea avansului trebuia sa fie intre 10 si 30 la suta din valoarea casei, in functie de anumite criterii. La semnarea contractului de leasing cu firma, clientul avea de achitat doar avansul, o taxa de management de 5 procente din valoarea contractului, precum si taxa de procesare, in valoare de 100 de euro pentru persoanele fizice.

Spuneam in urma cu un an, atunci cand afacerea ne-a sarit in fata pentru prima data, ca cei care au de gand sa incheie contracte cu MTS Leasing ar trebui sa aiba mare grija la toate clauzele contractului si sa nu se lase pacaliti de faptul ca pot urmari pe internet modul in care decurge constructia casei mult visate.

Aspectele care ar fi trebuit sa atraga si mai puternic atentia posibililor clienti sunt lipsa unei autoritati care sa controleze functionarea societatilor de leasing constituite ca si un SRL si SA si lipsa societatii din Asociatia Societatilor de Leasing din Romania.

De asemenea, legislatia romaneasca sufera de carente serioase in acest domeniu, permitand unei societati sa activeze pe piata leasing-ului chiar si cu un capital social de numai 500 de milioane de lei.

Un fapt care a micsorat amploarea scandalului cre se prefigureaza este clauza contractuala care prevedea ca ratele vor fi platite numai dupa momentul in care casa este predata la cheie beneficiarului, astfel incat pagubitii nu au apucat sa pompeze prea multi bani in ceea ce pare a fi o masinarie ingenioasa de acumulat averi.

Firma germana a incercat sa ajunga la potentialii clienti printr-o campanie publicitara agresiva si prin acordarea de francize la nivelul tuturor marilor orase.

Actuala situatie in care se afla MTS Leasing pare a fi avut drept cauza principala faptul ca s-au inregistrat intarzieri la plata catre firmele de constructii care executau lucrarile finantate de catre societate.

Desi informatia potrivit careia conducerea firmei MTS Leasing ar fi parasit tara, cu tot cu banii oamenilor care au platit avansul pentru locuinte, nu a fost confirmata oficial, in aceste zile toate sediile firmei sunt inchise.

Tot ce este sigur pana acum este faptul ca filiala germana a firmei a fost declarata in incapacitate de plata, ceea ce inseamna ca cei peste 700 de clienti isi cam pot lua adio de la bani.

Solutia pagubitilor ar fi de a astepta ca firma sa fie in faliment declarat, iar atunci sa se constituie ca si parte civila vatamata in cadrul unui proces. Valoarea posibilei tepe nemtesti depaseste 100 de milioane de euro.

Ganj fuge de presa

La Bistrita, mai multe firme au fost intermediari ai afacerii MTS Leasing in decursul singurului an de viata al acesteia. Prima dintre ele, Inteligent Construct SRL, apartinea fiului lui George Naghiu, patronul de la Serbis, si si-a pierdut suflul la scurt timp dupa aparitia pe piata.

Marian Fatu, coordonatorul de agentii MTS pentru Romania, sustinea in urma cu un an ca firmele carora le este oferita franciza se vor sorta cu timpul si ca vor ramane pe piata doar cele mai puternice.

Cu putina vreme in urma a intrat pe piata cu intentia de a obtine franciza de la MTS Leasing si societatea comerciala G&S System Protectie Constructii SRL, apartinand omului de afaceri Ioan Ganj, cel care, odata cu teapa MTS, va mai marca un final lamentabil al incercarilor de afaceri prospere.

In incercarea de a afla cam cati bistriteni au platit avansul catre MTS l-am contactat telefonic pe Ganj, dar acesta a refuzat sa faca orice declaratie. Indiferent de felul in care se va termina povestea MTS Leasing, piata romaneasca a creditului imobiliar va avea nevoie de ceva vreme pentru a se reface.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro