Schimbari in legislatia privind serviciul universal postal, dupa ce Posta Romana nu a primit nici o compensatie pentru ca a furnizat astfel de servicii in 2013
Prelungirea termenului de depunere a cererii pentru compensarea costului net aferent furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal postal este una dintre modificarile decise marti de Autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM). Decizia vizeaza Posta Romana care, in calitate de furnizor de serviciu universal desemnat pana in 31 decembrie 2018, trebuie sa asigure dreptul oricarei persoane de a beneficia de servicii postale de baza in orice loc din tara la tarife accesibile. Pentru ca aceasta activitate poate fi neprofitabila, Posta poate solicita compensarea costului net aferent furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal. Anul trecut, ANCOM a decis insa ca in 2013 Posta a facut profit din aceasta activitate si a decis ca nu este necesara compensarea acestei companii.
- Ce a decis marti ANCOM:
In calitatea sa de furnizor de serviciu universal desemnat pana la data de 31 decembrie 2018, Compania Nationala Posta Romana S.A. (CNPR) beneficiaza de anumite drepturi, precum acela de a solicita compensarea costului net aferent furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal.
Prin deciziile agreate cu industria si adoptate in cadrul Consiliului Consultativ, ANCOM prelungeste termenul de depunere a cererii de compensare a costului net si de transmitere a situatiilor financiare separate de catre CNPR, de la data de 1 iulie la data de 14 august a anului urmator pentru care acestea se intocmesc.
Totodata, avand in vedere experienta anterioara privind durata si complexitatea procesului de analiza a cererii de compensare, dar si durata procesului de colectare si validare a datelor statistice pentru piata serviciilor postale, ANCOM extinde termenul in care are obligatia de a decide cu privire la compensarea costului net si la suma ce urmeaza a fi compensata de la 135 zile, la 160 zile de la primirea cererii de compensare.
De asemenea, in vederea imbunatatirii cadrului legal in vigoare, ANCOM completeaza legislatia secundara din domeniul serviciilor postale, astfel incat aceasta sa includa si criteriile generale pentru evaluarea caracterului de sarcina injusta a costului net al furnizarii serviciului universal.
Pentru a determina masura in care costul net constituie o sarcina injusta si trebuie compensat, Autoritatea va evalua doi indicatori economici: (1) nivelul rentabilitatii capitalului mediu angajat inregistrat din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, respectiv (2) atingerea unui prag de materialitate de 3% din valoarea veniturilor inregistrate din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal.
Cele doua decizii adoptate de Autoritate aduc o serie de modificari prevederilor cuprinse in trei decizii emise anterior de ANCOM, mai exact Decizia nr. 541/2013 privind conditiile si procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal in domeniul serviciilor postale, cu modificarile si completarile ulterioare si, corelat, Decizia nr. 1158/2013 privind desemnarea Companiei Nationale Posta Romana S.A. ca furnizor de serviciu universal in domeniul serviciilor postale si Decizia nr. 1159/2013 privind conditiile de intocmire si auditare a situatiilor financiare separate de catre Compania Nationala Posta Romana S.A..
Deciziile intra in vigoare in trei zile de la publicarea in Monitorul Oficial, si, respectiv, la momentul transmiterii catre Compania Nationala Posta Romana.
Informatii suplimentare
Serviciul Universal in domeniul postal reprezinta dreptul oricarei persoane de a beneficia de furnizarea permanenta a serviciilor postale de baza, la un anumit nivel de calitate, in orice punct de pe teritoriul Romaniei, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor. Furnizorul desemnat de serviciu universal, CNPR, are obligatia de a furniza servicii la tarife accesibile si la anumite standarde de calitate pe intreg teritoriul Romaniei, inclusiv in zonele geografice greu accesibile sau cu densitate scazuta a populatiei, acolo unde numarul redus al trimiterilor postale colectate sau distribuite nu justifica prezenta unui furnizor de servicii postale pe principii comerciale.
Avand in vedere prevederile cadrului legislativ in vigoare in domeniul serviciilor postale, costul net asociat cu furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal poate fi compensat in conditiile in care acesta constituie o sarcina injusta, el reprezentand diferenta dintre costurile suportate de CNPR ca urmare a indeplinirii obligatiilor de serviciu universal (scenariul de baza) si costul net al CNPR in cazul in care si-ar desfasura activitatea exclusiv pe baze comerciale, fara a avea obligatiile de serviciu universal (scenariul alternativ).
In anul 2014 ANCOM a realizat primul exercitiu de calcul si evaluare a costului net derulat pe piata serviciilor postale din Romania. In urma unui proces laborios de analiza a cererii de compensare a costului net aferent furnizarii serviciilor postale din sfera serviciului universal pentru anul 2013 transmisa de CNPR in calitate de furnizor de serviciu universal desemnat, precum si de evaluare a caracterului de sarcina injusta in vederea stabilirii oportunitatii compensarii costului net, ANCOM a constatat ca pentru anul 2013 costul net nu a reprezentat o sarcina injusta pentru CNPR si a decis ca acesta sa nu fie compensat.