Sari direct la conținut

Este legal ca Posta Romana sa se foloseasca de datele clientilor sai pentru a livra flyere electorale in special pensionarilor?

HotNews.ro
Pliant electoral PSD, Foto: Hotnews
Pliant electoral PSD, Foto: Hotnews

Posta Romana distribuie pe baza de contract comercial platit flyere electorale PSD cu mesajul „Klaus Iohannis vrea sa iti taie pensia” unui anumit segment de populatie. In unele oficii postale din Bucuresti, flyerele se impart batranilor care vin sa-si ridice pensia. In sectorul 6, unde sunt multi pensionari, aceste pliante s-au livrat in cutiile postale. Este legal? Autoritatea pentru protectia datelor personale sustine ca un operator poate folosi datele clientilor sai in scopul trimiterii de materiale publicitare numai daca acestia si-au dat acordul expres, in timp ce Posta spune ca legislatia nu contine limitari la livrarea trimiterilor postale cu caracter publicitar in cutiile/ghiseele postale.

Pentru detalii privind distribuirea de pliante electorale PSD la ghiseele Postei Romane, citeste si:

Acuzata in mod repetat in ultima perioada de catre Alianta Crestin Liberala (ACL) ca ar folosi ‘bani publici’ pentru distribuirea pliantelor electorale mincinoase ale PSD, Posta Romana a facut vineri, 24 octombrie, mai multe precizari legate de distribuirea pliantelor electorale in aceasta perioada.

Pe scurt, Posta subliniaza ca este companie cu actionariat majoritar de stat, ca nu este o institutie publica finantata din bani publici si ca distribuie flyerele incriminate de ACL, dar si pe cele ale altor candidati la alegerile prezindentiale din toamna acestui an (printre care si Monica Macovei si Calin Popescu Tariceanu), pe baza unui contract comercial platit. Modalitatea de distributie este stipulata in contractul dintre parti si este specifica serviciului POSTMESAGER PLUS, serviciu de care s-au folosit, in campaniile electorale trecute, inclusiv partidele care alcatuiesc in 2014 ACL. Posta a mai precizat ca nu isi asuma responsabilitatea pentru continutul eminamente politic al mesajelor livrate.

  • Prin Postmesager Plus, pliantele se livreaza in cutiile postale sau sunt inmanate segmentului de populatie ales de client

Intrebarea care se pune este daca legea permite ca o anumita categorie de populatie sa fie tintita de astfel de mesaje electorale fara sa fi cerut in mod expres acest lucru.

In descrierea produsului Postmesager Plus de pe site-ul Postei Romane se mentioneaza ca „trimiterile sunt distribuite unui anumit segment de piata, selectat de client sau oferit de catre Compania Nationala Posta Romana, posibil de aplicat (trimiteri semiadresate).

Interesant este ca tot acolo, la capitolul „interdictii”se precizeaza ca „sunt excluse de la colectare, sortare, transport si livrare: trimiterile care prin continutul lor pot aduce daune Postei Romane (ex: in ceea ce priveste imaginea, concurenta neloiala,etc)„.

Imaginea Postei Romane este afectata de tot acest scandal legat de continutul dezinformator al flyerelor PSD, insa compania de stat, condusa de Alexandru Petrescu, vicepresdinte al PSD Diaspora, se multumeste sa spuna ca nu isi asuma responsabilitatea pe continutul mesajelor politice livrate.

Ce spune Autoritatea pentru protectia datelor personale:

HotNews.ro a solicitat Autoritatii pentru Protectia Datelor Personale (ANSPDCP) sa precizeze in ce conditii poate o companie sa distribuie materiale publicitare anumitor categorii de clienti (dupa varsta, spre exemplu) astfel incat sa nu incalce Legea privind protectia datelor personale.

  • Un operator poate folosi datele personale ale clientilor sai in scopul de trimitere de materiale publicitare numai daca clientii respectivi si-au dat acordul expres pentru primirea de materiale promotionale/publicitare„, au declarat pentru HotNews.ro oficialii ANSPDCP.

Ce spune Posta Romana

In acelasi timp, HotNews.ro a adresat urmatoarea solicitare catre Posta Romana: Este legal sa oferiti acest serviciu tintit pe categorii de clienti in conditiile in care acestia nu si-au dat acordul sa primeasca flyerele acasa sau ca datele lor personale (precum varsta) sa fie folosite la un astfel de serviciu comercial? Motivati, va rog raspunsul.

Raspunsul oferit HotNews.ro de catre Posta Romana a fost urmatorul:

  • „In prezent, legislatia romaneasca nu contine limitari sau constrangeri in ceea ce priveste livrarea trimiterilor postale cu caracter publicitar la cutiile postale/ghisee postale.
  • Astfel, categoriile de destinatari carora li se adreseaza trimiterile cu caracter publicitar sunt stabilite exclusiv de catre expeditor si sunt mentionate ca atare in cadrul contractelor de tip Postmesager Plus”.

HotNews.ro a cerut in repetate randuri oficialilor Postei sa ofere detalii sulimentare legate de contractele comerciale incheiate cu PSD, Macovei si Tariceanu, cel putin in privinta ariei de acoperire a livrarilor de pliante si a categoriilor de populatie tintite, daca nu a valorii acestor contracte. Raspunsul primit este ca datele din aceste contracte sunt confidentiale.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro