Sari direct la conținut

Mii de bucuresteni au cumparat bilete de metrou prin SMS si nu le pot folosi pentru ca Metrorex a sistat unilateral acest serviciu/Operatorii mobili cer conducerii Metrorex restabilirea serviciului

HotNews.ro
Plata prin SMS a calatoriilor cu metroul a fost sistata, Foto: Hotnews
Plata prin SMS a calatoriilor cu metroul a fost sistata, Foto: Hotnews

Aproximativ 5000 de bucuresteni au 15.000 de bilete active pe care nu le pot folosi momentan pentru ca Metrorex a sistat unitaleral serviciul de plata prin SMS a calatoriilor cu metroul, a declarat pentru HotNews.ro, Serban Tigau, directorul general al Telcor Communications, compania care asigura acest serviciu. Si AOMR (Asociatie care reprezinta Orange, Vodafone si Cosmote) atentioneaza ca in prezent sunt mii de clienti care au cumparat bilete prin SMS si nu le pot folosi, precizand ca a solicitat conducerii Metrorex restabilirea acestui serviciu. Conducerea Metrorex nu a oferit pana acum nici o explicatie pentru situatia creata la metrou.

„Din 2.07.2014 Metrorex a decis unilateral sistarea platii biletelor prin SMS. Pentru detalii apelati 0219264 Serviciul Clienti Metrorex (tarif normal)”.

Acesta este mesajul pe care il primeste acum un client Orange care doreste sa cumpere calatorii la metrou trimitand un SMS la 1700, in timp ce aparatele de validare sunt acoperite. In aprilie 2013, Metrorex anuntase ca a extins modalitatea de plata a calatoriilor prin SMS in toata reteaua sa de transport, optiune valabila doar prin retelele Orange si Vodafone. La Orange, la plata unei calatorii prin SMS (0,5 euro, plus TVA – 2,72 lei), clientii primeau inca una gratuit. Era practic mai ieftin decat la casa, unde o cartela traditionala cu 2 calatorii costa 4 lei.

HotNews.ro a solicitat lamuriri atat de la Metrorex cat si de la operatorii Orange si Vodafone. Conducerea Metrorex nu a comunicat nimic pana la publicarea acestui nou articol, insa operatorii mobili ne-au pus in contact cu Serban Tigau, directorul general al Telcor Communications, compania care asigura aparatele, softul si solutia de interconectare cu operatorii de telefonie mobila pentru validarea biletelor prin SMS.

  • Care este deci explicatia pentru acest incident?

„Metrorex nu a fost de acord cu prelungirea contractului care expira la 30.06.2014. Am avut o intalnire cu reprezentantii Metrorex pe 1.07.2014. Le-am propus atunci sa oprim achizitia de noi bilete, dar sa lasam aparatele pana la 31.07.2014 astefel incat cei care aveau bilete deja achizitionate sa le poata utiliza. Au fost de acord in prima faza, in 2.07.2014 ora 0.00 am implementat in aplicatie si mesajele sms in care informam clientii ca pot utiliza biletele pana la 31.07.2014.

Pe 2.07.2014 la ora 11.00 am fost insa informati ca doamna directoare economica a Metrorex Ileana Manea a decis sa suspende IMEDIAT serviciul, fara sa ia in considerare urmarile acestei decizii. Am atras atentia ca va trebui sa isi asume aceasta decizie unilaterala si va trebui sa restituie banii catre persoanele respective. Din pacate decizia a ramas neschimbata, aceea de a inchide acest serviciu imediat. De la convorbirea telefonica pe care am avut-o cu dvs astazi dimineata, am fost contactat de catre Metrorex pentru a stabili o intalnire pentru data de 8.07.2014 ora 12.00 pentru a vedea cum rezolvam aceasta situatie. In cazul in care se va decide oprirea definitiva a serviciului, vom stabili impreuna cu Metrorex si cum vor fi restituiti banii clientilor care mai au calatorii active. Acestia vor fi informati in cursul zilei de miercuri (9.07.2014) cum vor primi banii inapoi”, a declarat pentru HotNews.ro Serban Tigau, directorul general al Telcor Communications.

  • Cati bucuresteni au calatorii cumparate care momentan nu mai pot fi folosite?

Aproximativ 5000 de bucuresteni care au 15000 de bilete active, a declarat pentru HotNews.ro, directorul general al Telcor.

Intrebat daca s-a organizat vreo licitatie pentru aceasta solutie de plata, directorul general al telcor sustine ca nu, dar ca Metrorex nu ar fi avut costuri suplimentare.

  • „Avand in vedere tehnologia de validare folosita (permitea ca toate telefoanele sa poata fi folosite, deoarece validarea se face prin voce, nu prin sms, mms, sau date) s-a dorit a fi un experiment; in urma testelor a fost considerat ca pozitiv si s-a decis implementarea lui din martie 2013 la nivelul intregii retele. Metrorex nu a avut nici un cost de implementare, de achizitie a aparatelor sau de promovare.
  • Tehnologia folosita se baza pe voce si practic permitea oricarui telefon mobil sa foloseasca acest sistem. Din acest motiv s-a acceptat acest experiment deoarece celalate tehnlogii se bazau pe tehnologii cu rata de acceptare mult mai redusa pe telefonele mobile, ma refer aici laMMS, NFC sau QR Code, ceea ce reducea cu mult numarul posibililor utilizatori. 
  • Practic rata de succes a validarii era de 99.9%, erau doar 2-3 cazuri izolate pe luna, cand clientii prin anumite abonamentele speciale pe care le aveau puteau sa dea sms-uri, dar nu aveau acces din reteaua in care erau abonati sa sune la 1700 (numarul de validare). Inca ceva: in toata aceasta perioada nu a existat nici un caz de frauda (in care de exemplu un bilet sa fie folosit de 2 ori); tot sistemul de voce era criptat”, „, a precizat Serban Tigau.

Cum se imparteau costurile intre Metrorex, Telcor si operatorii mobili?

  • „Metrorex primea aceeasi bani ca si pentru cartelele de hartie, iar suplimentar utilizatorul care opta pentru acest serviciu platea un cost per sms de utilizare a infrastructurii sms; acest cost suplimentar platit de utilizatori revenea Telcor si operatorilor mobili care puneau la dispozitie acest serviciu. Biletul era in unele cazuri Orange mai ieftin decat cel achizitionat prin cartela datorita unor promotii: de exemplu Orange oferea un bilet gratuit la un bilet achizitionat. Vodafone isi manifestase si el interesul pentru promovarea acestui serviciu„, a spus Serban Tigau.

Existau intarzieri la plati catre Metrorex?

  • „Nu. Suplimentar, Metrorex avea ca garantie si existenta unui bilet la ordin semnat de catre Telcor pe care il putea folosi in caz de neplata”, sustine directorul general al Telcor.

In legatura cu acest incident, Serban Tigau a mai declarat pentru Wall-Street.ro ca „Metrorex intentioneaza ca de anul viitor sa isi implementeze un sistem propriu de taxare prin SMS, investitie care ar urma sa fie derulata prin fonduri UE.

  • “Metrorex intentioneaza sa isi realizeze un astfel de sistem in regie proprie de anul viitor. Chiar si asa pentru institutia publica nu exista niciun cost suplimentar, intreaga aparatura si cheltuiala fiind sustinuta de catre noi. Din pacate nu exista o alta solutie, decizia Metrorex urmand sa distruga o piata, cea a platii prin SMS la intrarea la metrou”, a precizat Serban Tigau, pentru Wall-Street.ro.

Operatorii de telefonie mobila cer conducerii Metrorex sa restabileasca acest serviciu

In plus la precizarile facute de furnizorul solutiei de plata prin SMS, si oficialii AOMR (asociatia operatorilor mobili care reprezinta Orange, Vodafone si Cosmote) au transmis catre HotNews.ro urmatoarea pozitie:

  • „AOMR a solicitat conducerii Metrorex restabilirea serviciului de acces la metroul bucureștean pe baza de SMS. In acest moment exista mii de clienti care au cumparat bilete prin SMS si nu le pot folosi. Ne exprimam speranta ca Metrorex nu va renunta la o modalitate de plata bazata pe o tehnologie de ultima generatie, rapida si apreciata de clienti”.

HotNews.ro a adresat intrebari catre Metrorex inca de dimineata, dar pana la publicarea acestui articol nu am primit nici o explicatie. Vom reveni cu raspunsuri imediat ce le vom primi.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro