Continua controversele legate de accidentul aviatic din Apuseni: ce spune sindicatul Romatsa
Echipamentele ELT (Emergency Locator Transmitter) care permit localizarea aeronavelor aflate in dificultate pot emite semnale radio pe frecventele 121,5MHz si 406MHz, insa la ora actuala emisia pe frecventa 406 Mhz este mijlocul standard ce permite identificarea locului unui accident aviatic, frecventa monitorizata de sistemul satelitar COSPAS-SARSAT (prin centrul de monitorizare de la Moscova) care determina pozitia emitatorului si o transmite automat si gratuit punctelor de contact, in acest caz ROMATSA, se arata intr-un comunicat transmis sambata de Asociatia profesionala a controlorilor de trafic aerian – RATCA si Sindicatul Serviciilor de Trafic Aerian din Romania – ATSR din cadrul ROMATSA. Din luna februarie 2009 sistemul satelitar COSPAS-SARSAT nu mai monitorizeaza emisiile pe frecventa 121,5 MHz din cauza preciziei slabe de localizare, iar in cazul accidentului din muntii Apuseni nu s-a receptionat un semnal pe frecventa de 406 MHz, se mai arata in comunicat.
- Concluzia raportului privind accidentul aviatic din Apuseni este ca „echipamentele de locatie pentru situatii de urgenta (ELT) ale aeronavei nu au functionat pe frecventa de 406 MHz, prevazuta de Regulament, ci numai pe cea de 121,5 MHz, care nu era apta sa permita localizarea„. Pe de alta parte, in acelasi raport se mentioneaza ca „ROMATSA asigura supravegherea continua a transmisiilor radio receptionate de la aeronavele in pericol si, totodata, receptionarea semnalelor emise de echipamentele de locatie pentru situatii de urgenta (ELT) pe frecventele 121,5 MHz si 406 MHz. Orice mesaj receptionat pe aceste canale de la aeronave aflate in pericol in FIR – Bucuresti va fi transmis cu operativitate Centrului de coordonare – ROMATSA”.
Iata mai jos comunicatul transmis sambata de RATCA si ATSR:
„Comunicat de presa in urma accidentului de aviatie din data de 20 ianuarie 2014 din Muntii Apuseni, din apropierea comunei Horea, judetul Alba
Asociatia profesionala a controlorilor de trafic aerian – RATCA si Sindicatul Serviciilor de Trafic Aerian din Romania – ATSR din cadrul RA ROMATSA exprima condoleante familiilor celor decedati si suntem alaturi de victimele acestui accident
Opinia publica trebuie informata ca Romania detine un standard foarte ridicat al sigurantei zborurilor, fapt apreciat la nivel european si international. Prin reglementarile specifice profesiei, toate actiunile si activitatile operative sunt continuu monitorizate si inregistrate, ceea ce garanteaza ca investigatia tehnica in desfasurare va avea la dispozitie elemente reale, nicio incalcare a procedurilor neputand fi ascunsa.
In ultimele zile, diferite persoane, cu acces limitat sau deloc la informatii reale, au facut multe afirmatii false, trunchiate si denaturate. Acestea au capatat valoare de adevar doar prin simpla difuzare in mass-media, fara a avea o baza reala, fiind departe de realitate, unele denigratoare si chiar jignitoare la adresa profesiei de controlor de trafic aerian si a ROMATSA.
Doar doua exemple concludente de informatii eronate dintre cele vehiculate in ultima vreme:
1. Abonament la COSPAS-SARSAT
ᅡ Echipamentul ELT (Emergency Locator Transmitter) are scopul de a permite detectarea, localizarea si identificarea vaselor si aeronavelor aflate in dificultate. Aceste echipamente pot emite semnale radio pe frecventele 121,5MHz si 406MHz. La ora actuala emisia pe frecventa 406 Mhz este mijlocul standard ce permite identificarea locului unui accident aviatic. Aceasta frecventa este monitorizata de sistemul satelitar COSPAS-SARSAT care determina pozitia emitatorului si o transmite automat punctelor de contact. ROMATSA este punct de contact cu sistemul COSPAS-SARSAT (prin centrul de monitorizare de la Moscova) si primeste automat zeci de astfel de mesaje anual. Serviciul de furnizare al informatiei este gratuit si nediscriminatoriu, nefiind conditionat de plata unui abonament.
Pentru exemplificare, in 28 Decembrie 2013, ROMATSA a primit de la Moscova localizarea unui semnal ELT (406MHz) in zona de responsabilitate. Atunci, ROMATSA a identificat zona, a alertat serviciul responsabil si acesta a descoperit pe Marea Neagra o ambarcatiune cu imigranti aflata in deriva.
ᅡ Din luna februarie 2009 sistemul satelitar COSPAS-SARSAT nu mai monitorizeaza emisiile pe frecventa 121,5 MHz din cauza preciziei slabe de localizare. In cazul accidentului din muntii Apuseni NU S-A RECEPTIONAT UN SEMNAL PE FRECVENTA 406 MHz.
2. Referitor la stirea depre oprirea semnalului ELT : ‘cineva de la ROMATSA a sunat la Scoala de Aviatie pentru a se opri semnalul ELT deoarece controlorul de trafic este deranjat in casca’.
Informatia conforma cu realitatea este aceasta: la patru ore dupa ce supravietuitorii accidentului aviatic au fost gasiti si emisia prin ELT devenise inutila, s-a primit la ROMATSA un telefon de la o institutie cu atributiuni in siguranta aeronautica, care a solicitat oprirea semnalului ELT la cererea pilotilor care zburau in acea zona.
Suntem nevoiti sa solicitam presei (fara a impiedica dreptul de informare al cetatenilor) si tuturor celor ce se exprima in mediul public:
– sa nu traga concluzii inaintea finalizarii investigatiilor tehnice. Consideram ca trebuie sa ne comportam ca intr-o tara europeana civilizata si sa ne abtinem de la declaratii inainte de terminarea investigatiilor, pentru a nu prejudicia buna desfasurare a cercetarilor si analizelor in curs.
– sa tina cont de faptul ca desfasurarea activitatii de baza (dirijarea, informarea si alarmarea pentru toate aeronavele ce survoleaza spatiul aerian al Romaniei) implica un grad ridicat de stress, activitate care functioneaza la cote maxime de siguranta.
Noi, RATCA si ATSR, respectam meseriile si competentele tuturor celor care se exprima in mediul public si solicitam acelasi respect pentru toti salariatii ROMATSA pe care-i reprezentam, pentru meseriile si competentele lor.”