Cum explica ARMA scaderea "minima" a audientelor la Antene dupa iesirea de pe Digi: Gospodariile cu DTH au un consum mai mic pentru Antena 1 decat celelalte
Unul dintre motivele pentru care iesirea Antenelor din grila platformei de satelit a RCS&RDS, Digi, a avut o influenta „minima” asupra audientelor de interes comercial este, potrivit Comitetului Tehnic al Asociatiei Romane pentru Masurarea Audientei (ARMA): „Gospodariile cu DTH aveau si au un consum mai mic pentru Antena 1 decat gospodariile cu alte tipuri de receptie”. Comitetul ARMA a transmis HotNews.ro o serie de raspunsuri privind echilibrarea panelului de gospodarii incluse in studiul de audienta TV – proces ce a starnit controverse la inceputul anului, efectele cazului Antena-RCS asupra audientelor si primul audit anual ce va fi facut la Kantar, compania care masoara, pentru ARMA, audientele TV.
Informatii de context:
- De la inceputul acestui an, Kantar Media a inceput sa furnizeze Asociatiei Romane pentru Masurarea Audientelor (ARMA) – organizatie ce reuneste principalele posturi TV, clienti si agentii de publicitate – datele de audienta TV, in locul GfK Romania. De la bun inceput au aparut discutii privind corectitudinea noilor cifre de audienta.
- In februarie, sefa ARMA, Lucia Antal, vorbea despre intarzieri in instalarea si calibrarea panelului folosit pentru masurarea audientelor, dar afirma ca acestea „nu au avut magnitudinea necesara pentru a afecta semnificativ datele”.
- Pe 20 aprilie, Antena 1, Antena 3 si alte posturi ale Intact au iesit din grila platformei de satelit a RCS, Digi. Dupa aceasta miscare, Antenele au acuzat RCS de abuz si au afirmat ca zeci de mii de telespectatori au transmis reclamatii, iar RCS a spus ca Antenele au cerut 7 milioane de euro pe an pentru difuzarea acestor posturi.
- Desi RCS-RDS are peste 1,1 milioane de abonati DTH, audientele Antenelor nu au avut de suferit la nivel urban, iar la nivel national (inclusiv zonele rurale, unde sunt cei mai multi utilizatori DTH) au fost minime.
- Dupa mai multe luni de negocieri, Romtelecom a anuntat marti ca Antenele vor fi retransmise in continuare pe Dolce, „in aceleasi conditii” ca si pana acum.
Potrivit raspunsurilor oferite HotNews.ro de Comitetul Tehnic al ARMA acum, calibrarea panelului pentru masurarea audientelor este „un proces continuu”, iar administrarea lui este „ingreunata” de diversi factori. Kantar va trece prin primul audit anual in toamna acestui an. Iar scoaterea Antenelor din pachetele Digi TV nu a influentat indicatorii de audienta la nivel urban, in timp ce la nivel national exista o „usoara scadere”, care e „influentata si de deprecierea consumului de TV”.
Comitetul Tehnic al ARMA, despre masura in care se reflecta asupra datelor de audienta, la nivel urban si national, iesirea Antena 1 si Antena 3 din pachetele Digi:
Scoaterea posturilor TV din pachetele Digi TV nu a influentat indicatorii de audienta la nivel urban. Antena 1 are o evolutie aproximativ constanta pe whole day (intreaga zi – n.r.) pentru lunile martie, aprilie, mai.
Audienta in mediul Urban la nivelul intregii zile – Antena 1
Data – Rating% – Share%
- 12 martie – 2,5 – 11
- 12 aprilie – 2,5 – 11,3
- 12 mai – 2,4 – 11,4
Dinamica la nivel National arata o usoara scadere influentata si de deprecierea consumului de TV.
Audienta in mediul National la nivelul intregii zile – Antena 1
Data – Rating% – Share%
- 12 martie – 2,8 – 11,6
- 12 aprilie – 2,5 – 11,6
- 12 mai – 2,2 – 11
Antena 3 nu a suferit nici el mutatii semnificative de audienta in aceste luni.
Audienta in mediul Urban la nivelul intregii zile – Antena 3
Data – Rating% – Share%
- 12 martie – 1,6 – 6,9
- 12 aprilie – 1,5 – 6,5
- 12 mai – 1,4 – 6,6
Audienta in mediul National la nivelul intregii zile – Antena 3
Data – Rating% – Share%
- 12 martie – 1,3 – 5,5
- 12 aprilie – 1,2 – 5,3
- 12 mai – 1 – 5,2
Mutatiile la nivel de audiente si cote de piata pot avea cauze multiple. Conform studiilor Establishment Survey, platformele DTH la nivel national acopera aproximativ 26% din gospodarii, iar in urban 10,8%.
CT al ARMA, despre cum se compara evolutia audientelor Antenelor cu cea a altor canale in lunile martie-aprilie-mai si cum se explica aceasta evolutie:
Audienta la nivelul intregii zile, Urban
Canal – Rtg% (Shr%) 12 martie – Rtg% (Shr%) 12 aprilie – Rtg% (Shr%) 12 mai
- Antena 3 – 1,6 (6,9) – 1,5 (6,5) – 1,4 (6,6)
- Realitatea TV – 0,7 (3) – 0,7 (2,9) – 0,7 (3,3)
- Romania TV – 0,4 (1,6) – 0,4 (1,8) – 0,4 (1,9)
- B1 TV – 0,5 (2,1) – 0,4 (2) – 0,5 (2,2)
Canal – Rtg% (Shr%) 12 martie – Rtg% (Shr%) 12 aprilie – Rtg% (Shr%) 12 mai
- Antena 1 – 2,5 (11) – 2,5 (11,3) – 2,4 (11,4)
- Pro TV – 3,8 (16,3) – 3,5 (15,7) – 3,2 (15,5)
- TVR 1 – 0,8 (3,4) – 0,8 (3,6) – 0,8 (3,7)
- Prima TV – 0,7 (3,2) – 0,7 (3,2) – 0,7 (3,2)
- Kanal D – 1,4 (6) – 1,3 (5,8) – 1,3 (6,3)
- National TV – 0,6 (2,5) – 0,6 (2,6) – 0,6 (2,9)
Dinamica audientelor la nivelul posturilor TV generaliste nu a suferit modificari in aceste trei luni. Sigur, mutatiile care intervin sunt influentate in principal de programele transmise de catre aceste posturi in perioadele analizate si de capacitatea acestor programe de a atrage publicul telespectator. Un alt factor care influenteaza audienta tine de sezonalitate, consumul TV urmand un trend descendent, direct relationat la nivel de audienta al posturilor TV.
De asemenea, la nivelul canalelor de stiri, contextul socio-politic si cel meteorologic influenteaza obisnuinta de consum a telespectatorilor, determinand o atentie mai mare catre aceste medii.
In concluzie, influenta excluderii acestor statii din grila Digi a avut o influenta asupra datelor de audienta, insa aceasta este minima la nivelul targeturilor de interes comercial utilizate in mod curent, din urmatoarele cauze:
- Platforma DTH este mult mai prezenta in mediul rural decat in cel urban
- Gospodariile cu DTH aveau si au un consum mai mic pentru Antena 1 decat gospodariile cu alte tipuri de receptie.
Datele de audienta sunt studiate si raportate inclusiv la nivel de platforma / tip de receptie; avem asadar cifre care arata in ce proportie o anumita statie are performante mai bune (sau mai putin bune) in gospodariile cu un anumit tip de receptie, cifrele totale de audienta pentru o statie TV reprezentand cumularea tuturor gospodariilor din panel. Mentionam de asemenea ca pentru a asigura maximul de corectitudine a datelor de audienta, panelul este administrat in asa fel incat procentul de gospodarii cu diverse tipuri de receptie (cablu, DTH, antene etc.) din panel sa fie similar cu cel din teritoriu.
CT al ARMA, despre faza in care a ajuns procesul de calibrare a panelului folosit in studiul de masurare a audientelor, care suferea intarzieri la inceputul anului:
Calibrarea panelului este un proces continuu, atat din cauza reactiei naturale a participantilor la studiu cat si din cauza ca periodic structura panelului este revizuita pe baza ultimelor studii sociologice disponibile; ultima restructurare de acest tip a avut loc in urma cu doua saptamani, si acest lucru inseamna ca panelul curent (care fusese adus in parametrii contractuali) trebuie din nou ajustat spre aceste noi cifre.
Ca si in cazul altor studii sociologice din piata romaneasca, administrarea panelului SNMATV este ingreunata de slaba rata de participare si raspuns la studii a unor grupuri demografice „dificile”: gospodariile cu o persoana si persoanele active cu varsta intre 20 si 35 de ani.
Date fiind conditiile extrem de restrictive de selectare a gospodariilor (nu se pot lua in studiu gospodarii la intamplare din populatie ci doar din cele pre-selectate in cadrul studiului de configurare) recrutarea pe aceste zone a fost si va ramane foarte probabil una dintre provocarile desfasurarii unui studiu complex si care doreste mentinerea unor standarde calitative ridicate.
CT al ARMA, despre eventualele sanctiuni aplicate Kantar Media de catre ARMA, in urma problemelor de echilibrare a panelului:
S-au aplicat dispozitiile contractuale care se refera la situatia in cauza. Nu putem sa oferim detalii deoarece sintem tinuti de o clauza de confidentialitate in acest sens.
CT al ARMA, despre auditul ce va avea loc in 2012 asupra activitatii Kantar:
Ca in fiecare an, conform contractului pe care il avem cu furnizorii de date, procedura de auditare va avea loc in toamna anului 2012. Numele companiei de auditare va fi anuntat dupa finalizarea procedurii de selectie.