Sari direct la conținut

Descoperire unică în lumea științei. Urme de dinozauri încep în Brazilia și continuă în Camerun

HotNews.ro
Amprenta unui dinozaur, găsită la a 64 km nord-est de Sucre, Bolivia. Foto: AIZAR RALDES NUNEZ / AFP / Profimedia

O echipă de paleontologi de la Southern Methodist University din Dallas, SUA, a anunțat recent, într-un comunicat de presă preluat de site-ul Eurekalert, descoperirea unui set de urme de dinozauri unic în istoria cercetărilor paleontologice. Este vorba despre urme lăsate de aceiași dinozauri, separate de peste 6.000 de kilometri, pe ambele maluri ale Atlanticului.

Peste 260 de urme ale unor sauropode, precum și ale mai multor dinozauri carnivori care, cel mai probabil, urmăreau turma de erbivore, au fost identificate atât pe coasta nord-estică a Braziliei (regiunea Borborema), cât și în bazinul Koum, pe coasta cameruneză.

În context geologic, urmele erau similare și păreau să provină din aceeași perioadă, a declarar Dr. Louis L. Jacobs, liderul echipei de cercetători, fapt care a dus la o serie de cercetări amănunțite. Analizele de polen au confirmat această bănuială și au subliniat faptul că urmele provin din aceeași perioadă. Nu mai puțin important, urmele sunt identice, iar asta nu poate decât să confirme că au fost lăsate de aceiași dinozauri.

Datele obținute în urma studiilor polinice au demonstrat că urmele provin de acum circa 120 de milioane de ani, o perioadă geologică în care supercontinentul parțial Gondwana se desprinsese deja de masa continentală unică a Pangeei și urma să se separe la rândul său în ceea ce aveau să devină Africa, America de Sud, Australia, Antarctica și India.

Momentul în care au fost lăsate urmele coincide cu o perioadă în care această separare continentală începuse deja, dar în care nordul-estul Africii era conectat încă de America de Sud. Peisajul era unul marcat de văi străbătute de râuri și lacuri și de zone noroioase întinse. Caracteristici care au permis fosilizarea urmelor și care au precedat următorul episod geologic, cel în care apele oceanului Atlantic au pătruns în zonele respective.

Mai mult, sedimentele conțin mostre identice de polen, un alt argument în favoarea contemporaneității urmelor de pe cele două continente.

Urmele identificate până în prezent au fost atribuite unor erbivore din ordinul Ornithischia (ordin din care făceau parte dinozaurii cu cioc), precum și unor sauropode încă neidentificate. În același timp, urmele de carnivore sunt unele tipice de theropode (subordin de dinozauri bipezi, cu membre dotate cu trei degete).

INTERVIURILE HotNews.ro