Desfiintarea tarifelor suplimentare pentru roaming ar putea aduce 300 de milioane de noi clienti operatorilor de telecomunicatii – studiu al Comisiei Europene
94% dintre europenii care calatoresc in afara tarii lor de origine utilizeaza in mod limitat servicii precum Facebook, din cauza tarifelor ridicate practicate de societatile de telefonie mobila pentru serviciile furnizate in roaming, conform rezultatelor unui nou sondaj de opinie efectuat in randul a 28.000 de cetateni ai UE. Si in tara de origine, 70% dintre cei care suna in alte tari din UE isi limiteaza apelurile din cauza costurilor. Potrivit calculelor Comisiei Europene, operatorii telecom nu beneficiaza de o piata de aproximativ 300 de milioane de utilizatori de servicii de telefonie din cauza strategiilor actuale de stabilire a preturilor, cu efecte negative si auspra altor intreprinzatori, cum ar fi dezvoltatorii de aplicatii pentru dispozitivele mobile.
Pe langa faptul ca determina o utilizare masiva a serviciilor de telefonie mobila, in special a celor de date mobile, doar in tara de origine aplicarea unor tarife majorate pentru serviciile furnizate in roaming mai are si alte efecte, printre care:
- 47% dintre respondenti nu ar utiliza internetul mobil in alta tara din UE;
- numai 1 din 10 persoane si-ar accesa la fel de mult e-mailul ca atunci cand se afla in propria tara;
- peste un sfert dintre noi isi inchid pur si simplu telefonul cand calatoresc in interiorul UE;
- milioane de utilizatori prefera sa trimita SMS-uri decat sa efectueze apeluri.
Persoanele care calatoresc frecvent – care reprezinta segmentul cel mai profitabil al pietei potentiale – sunt mai susceptibile decat calatorii ocazionali sa dezactiveze functia de transfer de date a telefoanelor lor mobile cand se afla in strainatate. Comisia considera ca acest lucru se datoreaza faptului ca persoanele care calatoresc frecvent sunt mai bine informate cu privire la costurile reale ale transferului de date in roaming, in Europa, decat cele care calatoresc mai rar.
- „Sunt efectiv socata de aceste cifre. Este clar ca trebuie sa terminam ce am inceput si sa eliminam odata pentru totdeauna tarifele pentru roaming. Consumatorii isi limiteaza in mod exagerat utilizarea telefonului lor mobil, iar firmele au la randul lor de pierdut de pe urma acestui lucru. Milioane de companii trebuie sa achite costuri suplimentare din cauza roaming-ului, iar unele dintre ele precum dezvoltatorii de aplicatii inregistreaza si pierderi de venituri. Roaming-ul nu are sens pe o piata unica si este de-a dreptul o forma de nebunie economica”, a declarat Neelie Kroes, vicepresedinte al Comisiei Europene.
In timp ce Piata aplicatiilor pentru dispozitive mobile este in plin avant in Europa barierele de tipul tarifelor pentru roaming franeaza dezvoltarea anumitor parti din acest sector. Aplicatiile de tip ghid de calatorie, pentru fotografii si cele cu harti sunt in mod deosebit de afectate.
Iar consumatorii nu isi limiteaza utilizarea telefonului mobil doar in strainatate. Si in tara de origine, 70% dintre cei care suna in alte tari din UE isi limiteaza apelurile din cauza costurilor.
- Efectuarea de apeluri in UE
Conform sondajului comandat de Comisia Europeana, 28% dintre persoanele care calatoresc in UE isi inchid telefon mobil atunci cand se afla in alta tara. Numai 8% dintre calatori isi folosesc telefoanele mobile in strainatate la fel de mult ca si acasa din punct de vedere al apelurilor efectuate. Trei din zece persoane care calatoresc in alta tara nu isi folosesc deloc telefonul mobil pentru a efectua apeluri.
- Mai multe SMS-uri decat apeluri
Atunci cand se afla in alta tara din UE, numarul persoanelor care trimit SMS-uri este mai mare decat cel al celor care efectueaza apeluri. Conform sondajului, doar 2 din 10 persoane ar trimite la fel de multe SMS-uri ca si atunci cand se afla in propria tara, iar un sfert dintre calatori nu trimit niciodata mesaje cand se afla in alta tara a UE.
- Serviciile de internet mobil nu se utilizeaza in roaming
Situatia este si mai catastrofala cand vine vorba de numarul celor are utilizeaza serviciile de internet mobil atunci cand calatoresc in strainatate. 47% dintre respondenti nu si-ar accesa e-mailul si nici nu ar utiliza retelele de socializare in alta tara din UE. Numai 1 din 10 respondenti si-ar accesa e-mailul la fel de mult ca si in propria tara si doar 1 din 20 ar folosi retelele de socializare la fel de mult ca si acasa.
In plus, persoanele care calatoresc frecvent sunt mai susceptibile decat calatorii ocazionali sa dezactiveze, in roaming, functia de transfer de date a telefoanelor lor mobile, procentajele fiind de 33%, respectiv 16%. Conform rezultatelor sondajului, aceasta diferenta este atat de mare deoarece persoanele care calatoresc frecvent sunt mai bine informate cu privire la costurile reale ale transferului de date in roaming in Europa decat cele care calatoresc mai rar.
In acelasi timp, datorita reglementarilor existente in materie de roaming si a reducerii preturilor, s-a inregistrat o crestere uluitoare, de 1.500%, a utilizarii serviciilor de date in roaming in UE, comparativ cu anul 2008. Dat fiind ca, si atunci cand se afla in propria tara, utilizatorii adopta si folosesc tot mai mult serviciile de date mobile, faptul ca multi utilizatori limiteaza folosirea serviciilor de telefonie mobila in strainatate evidentiaza tendinta ingrijoratoare de a nu se profita de o oportunitate de crestere economica pe piata emergenta a aplicatiilor pentru dispozitive mobile, precum si in cazul operatorilor de telefonie mobila in general.
- Serviciile de telecomunicatii din UE – accesibile tuturor
Propunerea legislativa a Comisiei de a realiza un continent conectat (MEMO/13/779) a solicitat organelor legislative ale Uniunii Europene (Parlamentul European si Consiliul De Ministri) sa realizeze o piata unica a apelurilor telefonice si a navigarii pe internet. Scopul acestei propuneri este de a obtine o combinatie de obligatii legale si de stimulente de piata care sa ii determine pe operatorii de telefonie mobila sa isi extinda planurile/pachetele nationale, astfel incat, pana cel tarziu in 2016, clientii din intreaga Uniune sa fie in masura sa isi foloseasca telefoanele mobile si cele inteligente la tarife nationale atunci cand calatoresc in alte tari din Uniune (cu alte cuvinte, sa se practice acelasi tarif pentru serviciile nationale si cele in roaming).
In temeiul normelor adoptate in 2012, din iulie 2014 consumatorii vor avea, de asemenea, dreptul de a renunta la operatorul lor national atunci cand calatoresc in alta tara si de a opta pentru servicii in roaming mai ieftine, oferite de un operator local din tara vizitata sau de o companie concurenta din tara de origine, fara a-si schimba cartela SIM.
Obiectivul este de a crea un spatiu de telecomunicatii cu adevarat european, prin reducerea progresiva si, in cele din urma, eliminarea diferentei dintre tarifele platite pentru apelurile nationale, cele efectuate in roaming si apelurile catre alta tara din UE.
- Reducerile de pret recente
Problema tarifelor practicate pentru serviciile furnizate in roaming a fost si mai mare in urma cu cativa ani, inainte ca UE sa introduca plafonarea preturilor, in 2008. De atunci, consumatorii au constatat ca:
- tarifele cu amanuntul pentru apeluri si SMS-uri in roaming au scazut cu 80%;
- serviciile de date in roaming sunt in prezent mai ieftine cu pana la 91%.
In Franta, consumatorii beneficiaza in prezent de eliminarea pe scara larga a suplimentelor de tarif pentru roaming, demonstrandu-se faptul ca este posibil ca societatile de telecomunicatii sa ofere planuri tarifare valabile in intreaga UE la acelasi pret.