Sari direct la conținut

[P] De la cash la online banking, în comerțul anului 2024 – trenduri în era tehnologiei digitale

[P] De la cash la online banking, în comerțul anului 2024 – trenduri în era tehnologiei digitale
De la cash la online banking Foto: Canva

În ultimii ani, în România s-a putut consemna o adevărată „revoluție digitală”, un fenomen în plină evoluție. Companiile private, organizațiile nonguvernamentale, dar și statul român au luat parte la acest proces remarcabil care vizează noi instrumente pentru public și un suport real al noilor obiceiuri ale românilor în viața de zi cu zi.

Comerțul electronic este doar „vârful icebergului”, trendul care este atât de vizibil în societate. Aproape că nu mai există retaileri care să nu funcționeze și online, iar platformele internaționale de comerț consemnează chiar și zeci de mii de comenzi pe zi plasate din România, conform datelor publice estimate în piața de e-commerce. În mediul online, românii și firmele plătesc facturi, aleg servicii financiare, realizează investiții, caută locuri de muncă, se informează, socializează și se distrează.

Jocurile video sunt acum pe orice dispozitiv, în cele mai multe cazuri chiar gratuite. Chiar și unele jocuri complexe pot asigura divertismentul pe mobil, oriunde și oricând. Nișa de jocuri de noroc are locul său între pasiunile publicului, cu sloturi video, pariuri și jocuri de Live Casino – ruletă, blackjack, baccarat. Cazinourile terestre și sălile de jocuri cu aparate din mediul offline au așadar o transpunere în lumea digitală, cu avantaje specifice mai ales zonei de cazino online – promoții speciale, bonusuri, turnee de cazino și altele.

Pașii spre noua realitate din societate

Cum a fost posibilă toată această transformare? Tehnologia a făcut totul: smartphone-urile, tabletele și laptopurile au devenit foarte performante și foarte accesibile, devenind bunuri de bază. Deși sunt asimilate bunurilor de folosință îndelungată, acestea se apropie tot mai mult de categoria de produse de larg consum, ținând cont de ritmul în care apar noi dispozitive și de upgrade-ul repetat ales de foarte mulți utilizatori, care investesc mereu în tehnologie de ultimă generație.

Mai mult decât atât, serviciile de internet au devenit de asemenea extrem de performante și extrem de ieftine. Implicit, lumea online a cucerit publicul larg, chiar și masele din mediul rural, în mod obișnuit mai reticente la astfel de noutăți. Pentru a avea acces la conținutul de pe internet, oamenii s-au autoeducat, dorind să se bucure de toate facilitățile unice ale mediului digital.

Conform celor mai recente date, mai mult de 8 din 10 români aleg să cumpere online, ceea ce depășește media din Uniunea Europeană. Tot atâția români au acces la internet fix de mare viteză chiar acasă. Acoperirea de telefonie mobilă cu rețele 4G și 5G ajunge chiar la valori impresionante – aproape toată populația beneficiază de astfel de servicii, deci și de date mobile.

Între vechi și nou, în materie de plăți în România

Adopția foarte ridicată a tehnologiilor noi de plată nu oprește însă scepticismul ridicat față de plățile digitale, în cazul unei categorii de populație. La nivel de ansamblu, românii sunt printre europenii care preferă în multe cazuri cantități ridicate de numerar, în dauna tranzacțiilor electronice. Statul a impus tot mai multe limite în acest sens, dar societatea dictează menținerea numerarului din circulație.

Se pot observa așadar preferințe diverse, caracteristice unei piețe încă departe de maturitate, în plină evoluție. Să nu uităm că unii oameni care până nu demult nici nu aveau un card bancar, astăzi aleg să își deschidă un cont bancar de la distanță sau să semneze pentru un credit pe internet, din dorința de a economisi timp și de a avea acces la oferte mai avantajoase din punct de vedere financiar. Cash-ul rămâne un pilon important în societate, dar acest lucru nu împiedică, de exemplu, evoluția plăților cu telefonul mobil prin NFC.

Deși puțin în urma trendului, statul român are meritul său. Astăzi, se pot plăti taxe și impozite pe internet, se pot depune declarații fiscale online, se poate comunica pe internet cu instituțiile statului. Viitorul sună tot mai bine așadar, așa cum promitea motto-ul unei foste companii de telefonie mobile, cu mulți ani în urmă, când smartphone-urile moderne, accesibile publicului larg, erau încă la nivel de proiect.