Patriciu si presa: Mogulul pixelului albastru. A trecut de la milioane de carti vandute cu Adevarul la planuri sa vanda ziare pe datorie, "cu sacosa"
Dinu Patriciu s-a numarat printre marii „moguli” din Romania deceniului trecut nu doar prin forta financiara, ci si prin proprietatile sale media. Trustul construit de el, Adevarul Holding, a avut cea mai rapida ascensiune si cea mai grabnica prabusire in istoria recenta a presei romanesti. Reprezentant al vechii garzi de afaceristi cu mare influenta politica, Dinu Patriciu a intrat in batalia „mogulilor de presa” investind masiv – si impotriva curentului – in media traditionale. El nu a apelat, insa, la propriul trust, ci la altii pentru cea mai spectaculoasa interventie mediatica a sa in viata politica recenta, celebrul episod „pixelul albastru”/”Sa-ti fie rusine, Dinu Patriciu”.
Dinu Patriciu a fondat trustul Adevarul Holding in 2006, in jurul ziarului cu acelasi nume, cumparat printr-o serie de tranzactii controversate de la mostenitorii lui Dumitru Tinu. Ziarului Adevarul i s-a alaturat tabloidul Click!, construit pe temelia fostului ziar Averea, fondat cu cativa ani inainte de S.R. Stanescu si condus de Radu Budeanu. Ambele titluri au fost relansate efectiv, prin puternice campanii de promovare, la inceputul lui 2007.
Momente-cheie din evolutia afacerii media Adevarul Holding:
- Potrivit propriilor prezentari, din 2007 pana in 2012 Adevarul Holding a vandut peste 50 de milioane de carti.
- Catalin Tolontan nota, in 2010, ca in 4 ani – doi de crestere economica, doi de criza – Dinu Patriciu a „bagat” in trustul media 100 de milioane de euro
- La apogeul Adevarul Holding, in 2009, tabloidul Click!, lider pe piata presei scrise, avea vanzari colosale pentru acea perioada, de peste 230.000 de exemplare pe editie, mult peste competitorul Libertatea. Tot atunci, ziarul Adevarul avea vanzari de 135.000 de exemplare pe editie, dublu fata de anul precedent. La sfarsitul „epocii Patriciu”, Click! – in continuare lider de piata – scazuse la circa 130.000 de exemplare vandute pe editie, in timp ce Adevarul se prabusise, ajungand sub pragul de 20.000, fiind depasit pe segmentul sau de Romania libera si Jurnalul National.
- Publicatia gratuita Adevarul de Seara a atins, la apogeu, 39 de editii locale acoperind aproape 60 de orase din Romania, ultima editie locala fiind lansata in 2010. In 2011, Adevarul de Seara era transformat in saptamanal, iar apoi varianta tiparita a fost inchisa.
Cei sase ani de crestere si descrestere a „imperiului” Adevarul Holding
Adevarul a beneficiat, in a doua jumatate a deceniului trecut, de cea mai impresionanta campanie de marketing a unei institutii media din vremurile recente, campanie bazata pe o dezlantuire publicitara si pe vanzarea de a multe milioane de carti, la pachet cu ziarul – pe langa sutele de mii distribuite gratuit, ca promotie, din cand in cand.
- In 2009, cand toata media era lovita de criza, Adevarul Holding intra direct pe locul sase in clasamentul celor mai mari clienti de publicitate (companii care cumpara spatiu publicitar in media). Potrivit Media Fact Book 2010, Adevarul a inregistrat in 2009 o crestere a cheltuielilor media (valoare bruta) de peste 500%, comparativ cu anul precedent.
Pe o piata a presei scrise dominata atunci de Evenimentul Zilei (detinut de Ringier), Jurnalul National (Dan Voiculescu) si Romania Libera (Dan Adamescu), Dinu Patriciu relansa Adevarul ca parte a noului val de ziare generaliste operate „modern” de grei ai altor vremuri – Cotidianul (Sorin Ovidiu Vantu), Gandul (lansat de fosta echipa a lui C.T. Popescu, achizitionat ulterior de Adrian Sarbu). Dintre acestea din urma, Adevarul a rezistat cel mai mult in versiune tiparita, chit ca vanzarile s-au prabusit intre timp.
Pe langa ziarul Adevarul, trustul lui Dinu Patriciu a mai inclus, de-a lungul anilor, tabloidul Click! si alte titluri lansate, achizitionate sau operate sub licenta: reteaua Adevarul de Seara, Dilema Veche, Foreign policy Romania, Forbes, Click FM, un proiect de televiziune care avea sa esueze (in pofida promisiunii unor investitii de zeci de milioane de euro) etc., plus ample activitati tipografice. La aceasta se adauga o tentativa – repetata si la alti „moguli” (vezi cazul S.O. Vantu) – de a extinde afacerea de presa la nivel regional, incepand cu Ucraina, unde Dinu Patriciu detinea deja un ziar, Blik. Adevarul – al carui website a fost schimbat radical dupa intrarea in proprietatea lui Cristian Burci – a pus un accent aparte si pe dezvoltarea online, mediu unde isi pastreaza in prezent o pozitie puternica, spre deosebire de publicatia tiparita.
- Dupa ce trustul Adevarul a fost vandut in toamna lui 2012, noul cumparator a cerut insolventa, iar in scurt timp au aparut si cifre clare legate de ce a ramas in urma dupa cheltuielile masive facute timp de sase ani: La inceputul lui 2013, datoriile totale ale Adevarul Holding, societate in insolventa, se ridicau la aproape 100 de milioane de euro.
Ziarul si trustul au intrat intr-o perioada de declin in special dupa 1 aprilie 2010, cand vechea echipa de management, condusa de Razvan Corneteanu si Adrian Halpert, a parasit Adevarul, la conducere venind Peter Imre. Acesta a condus operatiunea de presa a lui Dinu Patriciu pe parcursul perioadei de declin pana in 2012, cand operatiunile media au fost preluate de actualul proprietar, Cristian Burci. Despre schimbarea de management din 2010, Dinu Patriciu a vorbit, in 2013, intr-un interviu pentru B1 TV, referitor la care ReporterVirtual.ro noteaza:
- „Intrebat despre schimbarea lui Razvan Corneteanu, la 1 aprilie 2010, din pozitia de Director general al Adevarul Holding, Patriciu a spus: „Razvan Corneteanu trebuia schimbat atunci cand a fost schimbat”. Insa succesorul ales, Peter Imre, l-a dezamagit pe Dinu Patriciu: „Am facut o alegere nepotrivita, care a dus la situatia care este acum la Adevarul. Din pacate, n-a fost o alegere rationala”. Totusi, Patriciu a refuzat sa-i rosteasca numele, lucru facut de realizatorul Sabin Orcan, referindu-se la „schimbarea” din anul 2010. (nota: in 2012, ReporterVirtual.ro a fost preluat de Razvan Corneteanu, care din acelasi an este asociat si in societatea care editeaza HotNews.ro)
Cazul „Pixelul albastru” – paine si circ in presa altora
Dinu Patriciu a avut grija, pe parcursul anilor, sa distanteze trustul sau de presa de orice tensiune provocata de implicarea sa in politica. Notabil a fost anul 2009, cand, cu cateva saptamani inaintea alegerilor prezidentiale ce-i puneau fata in fata pe Traian Basescu si Mircea Geoana, Patriciu a vorbit la televizor despre un incident in care, la alegerile din 2004, Basescu l-ar fi lovit pe un copil in cadrul unui eveniment electoral. In scurt timp, o inregistrare a acelui incident a fost publicata de ziarul Gardianul si preluata de Realitatea TV si alte posturi ostile presedintelui. Cu cateva zile inaintea alegerilor, Basescu a prezentat o expertiza ce confirma ca acel clip fusese editat si i se adresa magnatului cu celebrele vorbe: „Sa-ti fie rusine, Dinu Patriciu”. La scurt timp dupa alegeri, ziarul Gardianul a fost inchis, insa Traian Basescu daduse deja in judecata pe Dinu Patriciu si firma care edita ziarul. Procesul legat de cazul „pixelul albastru” a fost castigat definitiv de presedinte in 2013.
- In toata aceasta poveste, Dinu Patriciu nu s-a dus la propriile media cu asa-zisele „dezvaluiri”, ci a preferat sa se pronunte pe alte canale. De altfel, in respectiva campanie electorala ziarul Adevarul a „decis” sa nu acopere niciun fel de subiect politic/electoral.
Ideologia lui Patriciu despre presa si viziunea despre distributia cu sacosa
Cum vedea Dinu Patriciu jocul presa-politica reiese si dintr-un interviu acordat in 2011 ziarului Romania libera. Atunci, el aprecia: „Eu cred ca un trust de presa care-si asuma o pozitie politica intr-o tara ca Romania este un grup de presa care va ateriza fortat.” Pe de alta parte, el afirma ca politica editoriala a unei publicatii trebuie sa se subordoneze politicilor comerciale: intrebat daca isi dadea avizul asupra conducerii editoriale a ziarului, el a raspuns: „Nu, aici este vorba despre politicile comerciale si politicile editoriale. Intre ele exista o legatura naturala, care subordoneaza politica editoriala, politicilor comerciale ale ziarului. Asa e peste tot in lume, presa este o afacere, deci politicile comerciale au o influenta asupra politicii editoriale. Dar odata stabilita politica editoriala, aceasta se respecta: de exemplu, in 2009, am anuntat ca nu ne amesteca in campania electorala si am refuzat orice publicitate electorala, dar si orice aparitie partinitoare sau amestec in campanie.”
- In acelasi interviu pentru RL, Dinu Patriciu descria ideologia Adevarul: ziarul, spunea el, „militeaza pentru o societate deschisa, dominata de o clasa mijlocie foarte puternica. O ideologie evidenta de dreapta, de altfel unele dintre publicatiile trustului sunt chiar manifest de dreapta, cum e Forbes, de exemplu.” (Nota: Publicatia Forbes Romania, editata de Adevarul Holding, l-a declarat repetat pe proprietarul trustului drept cel mai bogat roman, chiar si in anii cand clasamentul rival – Top 300 Capital – declara alt „lider” al marilor averi din Romania.)
Cum vedea el in 2010 viitorul „afacerii” de presa scrisa? Intr-un interviu acordat atunci pentru Paginademedia.ro, el explica:
- „Avem un model experimental care incepe incet-incet sa functioneze. Incercam sa cream sinergii cu o alta companie din grup, MIC.RO, care are niste pravalii. Cei care le gestioneaza se numesc bacani, care au baieti de pravalie si ucenici. Baiatul de pravalie pe vremuri era cel care ducea clientului marfa acasa. Cu sacosa. Acelasi lucru se va intampla si acum, cu mentiunea ca sacosa va fi inlocuita de bicicleta sau de scuter. Tot in trecut, bacanii vindeau pe caiet, adica pe datorie. Azi metoda se poate mentine. Inlocuim caietul cu computerul si atunci vindem pe datorie de la ziare pana la iaurturi. Dar i le duci dimineata, la sapte, acasa. Laptele, painea si ziarul. Asa poti sa cresti numarul de abonati. Altfel, tirajele ziarelor nu au cum sa creasca.„