Sari direct la conținut

Podul suspendat peste Dunare de la Braila – un proiect asteptat de peste 20 de ani

HotNews.ro
Podul suspendat peste Dunare de la Braila, Foto: Hotnews
Podul suspendat peste Dunare de la Braila, Foto: Hotnews

Lungime:23,4 km – 1,9 km doar Podul (cu o deschidere de 1,2 km) + ~20 km drum nou

Cost constructie: cca. 433 mil. euro (valoarea contractului de proiectare + executie)

STADIU ACTUAL: Au fost emise autorizațiile de construcție pentru cele două turnuri ale podului, precum și pentru zona de ancoraj (decembrie 2018) / Contractul de proiectare si executie a fost contractat in ianuarie 2018 catre Asocierea Astaldi (Italia) – IHI Infrastructure Systems (Japonia). CNAIR nu a finalizat inca licitatiile de relocare a utilitatilor (martie 2018)

Evolutia detaliata a proiectului in josul paginii

Podul suspendat de la Braila, al cincilea pod peste Dunare in Romania, e mai aproape de realizare ca niciodata. Promis in repetate randuri de toate guvernele care s-au perindat la conducere in ultimii 20 de ani, proiectul are finalizat Studiul de Fezabilitate din 2016 si vine la pachet cu peste 20 de km de drum de legatura construiti de la zero, de-o parte si de alta a Dunarii. Costul total al proiectului? Circa 500 de milioane de euro.

–-

Studiul de Fezabilitate al Podului suspendat de la Braila a fost elaborat in 2016 si aprobat in comitetele tehnico-economice din Ministerul Transporturilor si Compania de Drumuri. Realizarea podului este prinsa in Master Planul de Transport, cu surse de finantare nerambursabile aferente perioadei 2014 – 2020. Conform informatiilor din SF, valoarea totala a investitiei depaseste 2 miliarde de lei, fara TVA.

Lungimea totala a Proiectului este de 23,413 km si cuprinde doua sectiuni:

– drumul principal Braila – Jijila, cu o lungime 19,095 km ( include si lungimea podului si a viaductelor de acces (viaduct de acces la pozitia km 4+486.10, cu o lungime de 110 m si viaduct de acces la pozitia km 6+570,52 km, cu o lungime de 110m)

– drumul de legatura cu DN22 Smardan – Macin, in lungime de 4,328 km

Astfel, traseul incepe la intersectia DN2B Buzau- Braila – Galati cu Soseaua Baldovinesti (km 110+344 DN2B). Traseul drumului proiectat se termina la km 19+095, in DN22 Rm.Sarat ￯ Braila – Tulcea (km 108+310), spre Tulcea. Traseul include o ramificatie de la km 7+940, in directia sud, pana la intersectia cu drumul existent Smardan – Macin (DN22).

Podul suspendat

– Lungimea totala de 1.974,30 de metri, din care 1.120 metri reprezinta deschiderea centrala si doua deschideri laterale de 489,65 m si 364,65 m.

– Latimea totala a podului va fi de 31,70 metri.

– Calea pe pod va avea 22,00 metri si va fi alcatuita din 4 benzi de circulatie de cate 3,50 m latime fiecare, 4 benzi de incadrare de cate 0,5 m latime, doua acostamente de 1,50 m latime si o zona mediana cu latimea de 3,00m.

– La acestea se adauga, de o parte si de alta, 2 benzi aditionale pentru trafic pietonal, biciclete si intretinere, trotuarele avand de cate 2,80 m fiecare.

– Va fi pozitionat intre km 4+596,10 si km 6+570,52 pe drumul principal Braila-Jijila, respectiv la km 165+800 pe fluviul Dunarea (kilometraj pe Dunare, masurat de la Sulina). De o parte si de alta vor fi construite doua viaducte de acces in lungime de cate 110 metri, care se vor adauga lungimii podului suspendat.

– Sistemul de suspendare cuprinde un cablu principal si tiranti verticali de legatura intre tablier si cablul principal. Blocurile de ancorare sunt integrate in teren, in afara digurilor Dunarii.

– Tablierul este realizat din grizi casetate cu inaltime de 3.5 m. Grinda casetata din otel este alcatuita dintr-un platelaj ortotrop cu placi rigidizate de minim 16 mm grosime si saibe de rigidizare dispuse la 600 mm. Antretoazele sunt localizate la fiecare 4.0 m si sunt rigidizate cu placi prevazute cu degajari.

Drumul principal Braila – Jijila

Va avea o lungime de 19,095 Km si va fi prevazut cu doua benzi de circulatie pe sens, benzi de incadrare, acostamente, zona mediana si zona de parapete.

Pe tronsonul cuprins intre km 4+486,10 si km 6+680,30, unde drumul traverseaza fluviul Dunarea, se vor construi doua viaducte de acces in lungime de cate 110,00 metri fiecare. Traseul include o ramificatie pe directia Sud, pana la intersectia cu drumul existent Smardan – Macin (DN22).

Drumul de legatura cu DN22 Smardan – Macin

Cu o lungime de 4,328 km, acest drum va fi prevazut cu o banda de circulatie pe sens. Drumul de legatura urmeaza sa porneasca de la km 7+940 al drumului principal (Braila- Jijila) si se va intersecta cu DN22 Smardan-Macin.

Click pe planuri pentru a le deschide mai mare, intr-o ferastra separata:

–-

PRIMELE PROCEDURI (ultima revizuire SF)


18 IUNIE 2014

LANSAREA LICITATIEI PUBLICE (pt. lucrare)


INCEPEREA

LUCRARILOR


–-

–-

Cronologia proiectului:

1996 – Studiu de prefezabilitate care a avut la baza un studiu din 1986 ce a analizat trei amplasamente pentru constructia Podului peste Dunare in zona Braila

1997Actualizare a studiului din 1996, ca urmare a Planului de Amenajare a Teritoriului Judetean Braila

2001Studiul „Constructia unui Pod peste Dunare in zona Braila”, elaborat de JETRO (Japan External Trade Organization), in colaborare cu S.C. IPTANA S.A. Bucuresti, in vederea obtinerii unui imprumut de la statul Japonez.

2003 Studiul de fezabilitate elaborat de S.C. IPTANA S.A dupa normele romanesti, cu obtinerea unor acorduri si avize

18 iunie 2014 A fost lansata licitatia pentru „Reactualizare Studiu de Fezabilitate pentru Pod suspendat peste Dunare in zona Braila”. Valoarea estimata: 10,65 milioane de lei (fara TVA)

24 octombrie 2014 Au fost depuse noua oferte la licitatie.

28 aprilie 2015A fost atribuit contractul catre ISPCF + PEGASO INGEGNERIA (loc 1) cu oferta de 5.635.643,87 RON (fara TVA).

27 octombrie 2016SF-ul este aprobat in cadrul Comitetului Tehnico – Economic al CNAIR

22 martie 2017SF-ul este aprobat in Comitetul Tehnico – Economic al MT

18 aprilie 2017CNAIR SA a transmis Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, Documentatia de Atribuire pentu executia unui Proiect care cuprinde Podul suspendat peste Dunare, in zona Braila. Dupa obtinerea validarii, CNAIR SA urmeaza sa publice Anuntul de Participare pentru lansarea licitatiei publice.

2 mai 2017 – Constructia Podului peste Dunare de la Braila, scoasa la licitatie: 500 de milioane de euro, un an si jumatate proiectarea, trei ani executia (DETALII)

„Dupa ce va fi construit, Podul suspendat de la Braila se va numara printre primele cinci poduri din Europa, ca deschidere centrala (1.120 metri). Cu o valoare pentru proiectare si executie de 2.025.494.965 Lei fara TVA (aproximativ 500 de milioane de euro), acesta reprezinta cel mai mare contract pentru un proiect de infrastructura, atribuit in ultimii 27 de ani”, anunta CNAIR.

Contractul va fi atribuit in baza celui mai bun raport calitate-pret, iar durata acestuia va fi de 114 luni. Astfel 18 luni sunt alocate proiectarii, 36 de luni executiei lucrarilor iar perioada de garantie va fi de minim 60 de luni.

22 august 2017 – Au fost depuse doua oferte pentru realizarea podului peste Dunare, contract estimat la 525 milioane de euro:

– asocierea Astaldi SpA (Italia) – IHI Infrastructure Systems (Japonia)

– asocierea China Communication Construction Company Ltd (China) – China Road and Bridge Corporation (China) – Eptisa Servicios de Ingenieria SL (Spania) – Euro Construct Trading ’98 SRL (Romania) – CCCC Second Harbour Engineering Co Ltd (China) – CCCC Highway Consults Co Ltd (China)

20 octombrie 2017 – Asocierea Astaldi – IHI Infrastructure Systems a fost declarata castigatoarea contractului pentru proiectarea si executia Podului suspendat peste Dunare in zona Braila, cu o valoare de 1.995.932.260,25 lei, fara TVA (circa 433 de milioane de euro).

21 decembrie 2017 – Proiectul este puternic subfinantat pe 2018, cu o alocare bugetara de doar 23,8 milioane de lei, adica putin peste 1% din valoarea proiectului, in conditiile in care odata semnat contractul avansul trebuie sa fie de minim 15%.

15 ianuarie 2018 – A fost semnat contractul pentru proiectarea şi execuţia podului suspendat peste Dunăre în zona Brăila, între CNAIR S.A. şi Asocierea ASTALDI S.p.A. – IHI INFRASTRUCTURE SYSTEMS CO. LTD.

17 ianuarie 2018 – Randari cu Podul suspendat peste Dunare – cum ar putea arata:

26 martie 2018 – Proiectul Podului peste Dunăre de la Brăila, blocat înainte să înceapă. Compania de Drumuri nu a finalizat la timp licitațiile de relocare a utilităților

Licitațiile în cauză, trei lansate pe 29 ianuarie și una lansată în decembrie, bat pasul pe loc, iar una a fost anulată din lipsa ofertelor:

  • 1. Licitația pentru documentația cadastrală necesară pentru exproprieri a fost lansată pe 8 decembrie 2017. Are o valoare estimată între 1,9 și 2,8 milioane de lei și până acum încă nu s-au depus ofertele. Data limită pentru depunerea ofertelor este abia pe 11 aprilie 2018. Durata contractului: 18 luni începând de la data atribuirii contractului.
  • 2. Pentru relocarea conductelor de apă și canal CNAIr a inițiat o procedură simplificată abia pe 18 ianuarie 2018. Valoarea estimată: 188.000 lei. Durata contractului: 8 luni din care 2 luni proiectare și 6 luni execuție lucrări. Doar compania Verta Tel a depus o ofertă pe 13 februarie, dar procedura este în continuare în acest moment tot la etapa de „evaluare a ofertelor”.
  • 3. Pentru relocarea rețelelor de gaze CNAIR a lansat o procedură simplificată 29 ianuarie. Valoarea estimată: 1,67 milioane lei. Pe 8 martie o singură firmă – Verta Tel – a depus ofertă. Procedura este încă în faza de eveluare cu termen pe 6 iulie (!).
  • 4. Pentru relocarea rețelelor electrice și de telefonie a fost lansată o procedură simplificată pe 29 ianuarie. Valoarea estimată: 3,56 mil lei, cu data limită de depunere a ofertelor pe 26 februarie. Cum nu a fost depusă nici o ofertă, licitația a fost anulată.

20 decembrie 2018 – Încep lucrările la podul suspendat peste Dunăre – Ministerul Transporturilor a emis autorizația pentru începerea lucrărilor de construcție aferente etapei I: executarea celor două turnuri ale podului, pe malul Dunării, în zona județelor Tulcea și Brăila.

Totodată vor începe lucrările la zona de ancoraj a podului situată în județul Tulcea. Durata de execuție din prima etapă este de 17 luni de la data începerii efective a lucrărilor.

–-

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro