Sari direct la conținut

Presa despre raportul privind starea invatamantului romanesc

HotNews.ro

Universitatile stau prost la capitolul cercetare, iar profesorii cand nu sunt slab pregatiti prefera sa formeze tineri in sistemul privat de meditatii.

Sunt concluziile raportului „Romania educatiei, Romania cercetarii”, intocmit de o comisie prezidentiala si prezentat in Plenul parlamentului de catre Traian Basescu, scrie EvZ. Presedintele a solicitat o reforma profunda sistemului de invatamant.

Totusi Ministrul Educatiei considera ca solutiile propuse de Basescu sunt deja cuprinse in pachetul de legi care ar putea intra in viguare de la 1 septembrie 2007, noteaza Cotidianul.

Printre masurile propuse de comisie se numara cresterea salariilor profesorilor si schimbarea curiculei, afirma Romania Libera.

Gandul prezinta opiniile despre raport formulate de catre principalii actorii ai sistemului de invatamant romanesc.

„Romania educatiei, Romania cercetarii”

Universitatile elaboreaza doctorate pe banda rulanta, elevii invata carte de la profesori de slaba calitate, care prefera sa formeze tineri, in sistemul privat de meditatii.

Acestea sunt doar cateva dintre concluziile raportului „Romania educatiei, Romania cercetarii”, prezentat ieri, la Palatul Cotroceni, de presedintele Traian Basescu.

Seful statului a lansat ieri dezbaterea publica a raportului Comisiei prezidentiale, condusa de fostul ministru al educatiei Mircea Miclea. Basescu a spus ca pastrarea actualului sistem de educatie „este o chestiune de siguranta nationala” si ca problemele trebuie rezolvate acum, altfel „efectele se vor rasfrange asupra societatii”.

Leapsa cu documentul

Documentul, primit cu aplauze de audienta, va fi supus dezbaterii publice timp de o luna. Diagnoza si solutiile sistemului de invatamant nu par sa aiba insa o soarta prea buna, daca tinem cont de faptul ca, ministrul educatiei, Cristian Adomnitei, a venit la conferinta cu propriul set de documente.

„Ma bucur ca domnul presedinte a fost informat ca 1 septembrie este termenul la care pachetul de legi privind educatia se definitiveaza si va fi depus in parlament”, a precizat Cristian Adomnitei, adaugand ca aceste legi „aduc toate elementele de noutate”.

Asta, dupa ce, in fata unei audiente formate din rectori, inspectori, fosti ministri, secretari de stat, dar si academicieni, Traian Basescu a fost felicitat pentru initiativa sa de catre ministrul educatiei, care i-a urat sefului statului bun venit in randul „educatorilor”.

Doctorate pe banda rulanta

Presedintele Traian Basescu a declarat ca in Romania sunt universitati care elibereaza doctorate pe banda rulanta, „ca intr-o sectie de uzina, in locul excelentei si a inovatiei fiind astfel cultivate mediocritatea si compilatia”.

Seful statului a mentionat ca o solutie pentru problemele sistemului romanesc de invatamant este „diferentierea sistemului si concentrarea resurselor”.

Mai exact, el a amintit ca, potrivit raportului, in SUA doar 3% din cele 4.000 de universitati au statut de centre de cercetare intensiva si doar 13% acorda doctorate. „La noi, toata lumea produce doctorate. Sunt unele universitati care elibereaza doctorate pe banda rulanta, ca intr-o sectie de uzina”, a precizat Basescu.

A doua scoala, la meditatii

Potrivit presedintelui, felul in care se preda in scoli explica proliferarea meditatiilor, un sistem paralel de formare ce inghite uneori resurse financiare pe familie mai mari decat alocatiile publice pentru formarea unui elev.

In discursul sau, Basescu s-a referit la slaba calitate a resurselor materiale si umane din invatamant. El a aratat ca patru cincimi din cladirile in care se invata in mediul preuniversitar au cel putin 40 de ani vechime, iar felul in care se preda in scoli este considerat de elevi si de familiile lor „insuficient”.

EvZ

Basescu: Reforma trebuie sa fie profunda

Presedintele a explicat ca educatia trebuie regindita inclusiv pentru prescolari. A adus si un argument: „Nu ne mai putem multumi cu un sistem de crese si gradinite care asigura un soi de veghe asupra copilului, fara a-i stimula competentele si a-i cultiva talentele“. Basescu a mai spus ca Romania are cel mai slab sistem de educatie nu doar in comparatie cu statele UE.

El a subliniat ca educatia din Romania este mai proasta chiar si fata de cea din statele vecine. Traian Basescu a tinut sa precizeze, la un moment dat, dupa ce-si rostise discursul, ca prezentarea raportului nu are nici o legatura cu recentul examen de bacalaureat.

Presedintele a mai afirmat ca, desi unii vor spune ca foloseste tema educatiei pentru a obtine capital politic, el nu isi propune decit ajungerea la un consens politic pentru ca educatia sa fie reformata.

Ministrul Educatiei, Cristian Adomnitei, l-a contrat, in discursul sau, pe seful statului. Liberalul de la Educatie a sustinut ca raportul nu aduce nici o noutate. „Nu sint lucruri noi. Solutiile sint cuprinse deja in pachetul proiectului legislativ al invatamintului, iar diagnoza este intr-un studiu comandat de anul trecut de Ministerul Educatiei (n.r.

– Raportul Nevoi si prioritati de schimbare educationala in Romania)“, a spus Adomnitei. Cu toate acestea, Mircea Miclea, presedintele Comisiei prezidentiale care a elaborat raportul Cotrocenilor, a precizat ca sistemul educational „trebuie reformat in ansamblul lui, nu punctual“.

Cotidianul

Romania Libera

Printre masurile de restructurare se numara: compatibilizarea nivelurilor invatamantului romanesc cu cel european, eliminarea testelor nationale si inlocuirea cu un examen la sfarsitul invatamantului obligatoriu de 10 clase, acoperirea de catre stat a tuturor cheltuielilor legate de educatia timpurie, descongestionarea programelor scolare si implementarea unui curriculum flexibil si centrat pe

competentele necesare timpului in care traim, repozitionarea scolii in societate, cresterea salarizarii personalului din invatamant in paralel cu cresterea pretentiilor fata de prestatia didactica a acestora etc. Solutii care au mai fost propuse si despre care s-a mai discutat, dar care nu au fost aplicate consecvent, ci doar sporadic.

Romania Libera

Opinii despre raport

Mircea Miclea, presedintele Comisiei prezidentiale de analiza a sistemului de invatamant, fost ministru al Educatiei

„Este un raport tehnic, pentru ca noi ne-am propus sa realizam un diagnostic al invatamantului romanesc realizat metodologic conform cerintelor internationale, pe cele 4 axe de urmarit: eficienta, echitatea, relevanta si calitatea. Solutiile oferite de noi (n.n.

– Comisia prezidentiala) sunt sustenabile prin acordarea a 6% din PIB Educatiei si sunt validate de analizele pe sistem comparativ. Comisia isi pune la dispozitie expertiza alaturi de alti experti ce apartin ministerului, partidelor, pentru ca impreuna sa punem in practica ceea ce am propus in raport”.

Ecaterina Andronescu, presedinte CNR, fost ministru al Educatiei

Eu am propus incheierea unui pact transpartinic, regandirea preuniversitarului si centrarea pe dobandirea competentelor in scoala, intr-o dezbatere publica la care a participat domnul Mircea Miclea. Dumnealui a aprobat propunerile, dovada ca acestea se regasesc acum in raport.

E important si normal sa avem o strategie pe termen mediu si lung pentru educatie, strategie care trebuie convenita transpartinic pentru a da elementul de continuitate necesar sistemului.

Dr. Daniel P. Funeriu Technische Universit?t M?nchen, vicepresedinte al Comisiei Prezidentiale

„Cel mai important aspect, dupa parerea mea, este asumarea, in premiera, de catre cea mai inalta institutie a statului a catastrofei din educatie si cercetare. Aceasta asumare obliga la actiune constructiva. In contextul politic tensionat de acum, realizarea unui pact national pentru educatie, asa cum presedintia il propune, in urma acestui raport, este primul pas necesar.

Astfel, institutiile statului, partidele politice, societatea civila au posibilitatea sa demonstreze ca sunt intr-adevar interesate de o constructie institutionala solida si perena in educatie”.

Razvan Bobulescu, presedinte Federatia „Alma Mater”

Singurul lucru laudabil din raportul comisiei prezidentiale este realizarea pactului intre fortele politice pentru trasarea liniilor importante pentru invatamantul romanesc. Asa, nu se vor mai trezi politicienii sa mai faca o reforma, cand se vad ministri ai Educatiei. In raport sunt si unele exagerari si nu se precizeaza cum s-a ajuns in starea asta.

Propunerile sunt bune, unele chiar coincid cu ceea ce propunem noi de 10 ani incoace. (E.L.)

Aurel Cornea, presedinte Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant

Apreciez ideea presedintelui de a pune toate fortele societatii sa realizeze un invatamant de calitate. Raportul este o fotografie corecta, la zi, a invatamantului romanesc. Cred ca ar trebui sa trecem la realizarea propunerilor din raport, insa ma indoiesc ca toate vor fi duse la bun sfarsit.

De exemplu, astazi(n.r. ieri), inspectorii scolari generali, in loc sa fie la intalnirea de la Presedintia Romaniei, sunt la o intalnire cu reprezentantii Ministerului Educatiei. (E.L.)

Vlad Atanasiu, vicepresedinte Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania

Propunerea de a face un pact care sa depaseasca toate conflictele politice este un lucru de bun augur pentru ca tocmai lipsa unei viziuni coerente a politicienilor asupra educatiei a adus invatamantul aici.

Trebuie sa existe o viziune coerenta pentru sistemul de invatamant romanesc pentru 15-20 de ani. Noi sustinem, in mare parte, propunerile din raportul care a identificat problemele sistemului pentru ca prezinta o viziune integrala. Avem si mici critici, dar prin discutii se rezolva totul.

Gandul

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro