Sari direct la conținut

Propaganda de 15 milioane de dolari

Cotidianul

Campania care se incheie peste citeva zile inregistreaza un record. E cea mai scumpa de la alegerile din ‘90 incoace Estimarile privind publicitatea outdoor si in presa scrisa arata ca sumele sint cu mult mai mari decit cele declarate la Curtea de Conturi. Pro Democratia apreciaza ca principalele partide au alocat pina acum 15 milioane de dolari.

Cinci formatiuni politice au cheltuit pina acum pe publicitate electorala cel putin 7,5 milioane de dolari. Numai Uniunea PSD+PUR si Alianta PNL-PD au cheltuit 6,2 milioane de dolari. Aceasta este concluzia unei monitorizari efectuate de Asociatia Pro Democratia (APD).

Cristian Pirvulescu, presedintele APD, a precizat ca aceasta evaluare reprezinta doar jumatate din cheltuielile pe care le au partidele politice in campania electorala.

In plus fata de cei 7,5 milioane de dolari pe care Uniunea PSD+PUR, Alianta PNL-PD, PRM, UDMR si PNG i-au cheltuit doar pe publicitatea outdoor si in presa scrisa, Pro Democratia estimeaza ca aceste partide aloca cel putin inca pe atit pentru organizare, personal, firme de consultanta, concerte, afise, pliante etc.

Cristian Pirvulescu a apreciat ca numai monitorizind aceste doua categorii de cheltuieli de campanie obtii sume mult mai mari decit declara partidele la Curtea de Conturi.

PSD, aproape 4 milioane USD

Detaliate pe fiecare partid, sumele cheltuite in aceasta campanie arata ca Uniunea PSD+PUR a avut cea mai costisitoare campanie, intrucit a alocat 3.853.932 USD. Din aceasta suma, numai in Bucuresti a cheltuit cel putin 745.000 USD. Nici Alianta nu e mai prejos. APD estimeaza ca la nivel national PNL-PD a cheltuit 2.357.047 USD, iar in Bucuresti – 482.199 USD.

Basescu, mai costisitor decit Nastase

Nu in toate topurile privind cheltuielile partidelor PSD+PUR se afla pe primul loc. Alianta a cheltuit mai multi bani pentru a-l promova pe Basescu (877.877 USD numai in presa scrisa) decit s-a cheltuit pe promovarea lui Nastase (716.682 USD). De asemenea, Alianta, cu 66.919 USD, se afla in fruntea topului cheltuielilor cu publicitatea in judetul Bacau, insa PSD – cu 55.219 USD si PNG – cu 50.

859 USD nu se afla la mare distanta. Cu exceptia Bucurestiului, in cele 6 judete monitorizate de APD partidele au platit pentru cea mai multa publicitate in Constanta. PSD a cheltuit 191.036 USD, PRM — 89.594 USD si Alianta PNL-PD — 57.126 USD. In Cluj, PSD+PUR si Alianta PNL-PD au cheltuit aproximativ aceeasi suma, 58.000 USD.

Monitorizarea efectuata de APD constata ca, fata de campania pentru alegerile locale, partidele au cheltuit mai putini bani pe publicitatea outdoor, folosind mai mult reclama in presa scrisa.

Iliescu, sarac, dar risipitor

Ion Iliescu, in calitate de sef de stat, a efectuat in luna noiembrie 10 vizite in judete. La acestea se adauga 4 zile in care a strabatut Bucurestiul. Scopul a fost electoral, pentru ca in lunile septembrie si octombrie presedintele a facut trei, respectiv doua vizite in teritoriu. Pentru vizitele mentionate, Iliescu a folosit masini si personal din Administratia prezidentiala.

Conform unei evaluari facute de Cristian Pirvulescu, numai benzina consumata de masinile cu care s-a deplasat suita prezidentiala in aceste vizite a costat 23 de milioane de lei, astfel reiese ca o parte din cheltuielile de campanie ale candidatului PSD Ion Iliescu sint suportate direct din bugetul statului.

Daca Legea finantarii partidelor ar fi aplicata, un control al Curtii de Conturi ar putea constata ca pentru promovarea lui Ion Iliescu s-a cheltuit mai mult decit permite legea. Cristian Pirvulescu sustine ca, fara a se monitoriza panourile si bannerele pe care apare Iliescu, se poate aprecia ca s-a depasi plafonul legal de 13.500 de euro.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro