Salvarea vietilor, o initiativa privata
Serviciul Judetean de Ambulanta (SJA) este un serviciu platit din bani publici. Numarul mare de solicitari nu este acoperit in timp util, situatie recunoscuta chiar si de conducerea SJA Cluj. Reprezentantii acestei institutii sustin ca problema o reprezinta fondurile.
Cu un buget de subzistenta, directorul SJA Cluj, Carmen Diaconescu, a cumparat un… sistem performant de supraveghere video, a organizat licitatii pentru intretinerea liniilor telefonice si a sistemului informatic.
Medicul Horea Simu, angajat al SJA, a pus pe picioare un serviciu alternativ de salvare. Proiectul Proturg are succesul garantat, in conditiile in care ambulantele serviciului consacrat sunt suprasolicitate.
Sesizati de practicile neperformante economic ale conducerii SJA, reprezentantii Colegiului Medicilor si DSP controleaza activitatea „ambulantierilor”.
Bugetul Serviciului Judetean de Ambulanta este „la limita”. „Suntem acoperiti din punct de vedere financiar pentru primele trei decade ale anului, insa suntem descoperiti pe sfarsitul anului”, declara sefa Serviciului de Ambulanta, dr. Carmen Diaconescu. Pe langa lipsa de fonduri pe care o acuza directoarea serviciului de ambulanta, personalul care lucreaza in sistem scade constant.
Saptamana trecuta, datele oficiale detinute de Directia de Sanatate Publica a judetului aratau ca Serviciul de Ambulanta Cluj avea 383 de angajati. „Acum lucram cu 380 de medici, asistenti si soferi. Chiar ieri au plecat trei dintre angajati”, spune Carmen Diaconescu.
Ea ne-a explicat ca medicii care au demisionat au plecat in SUA, acesta fiind principalul motiv pentru care Ambulanta duce lipsa de personal. „In fiecare zi, la dispecerat se primesc, in medie, 180 de solicitari”, a declarat dr. Diaconescu. Pentru Cluj-Napoca, zilnic, lucreaza zece echipaje. Un echipaj are de solutionat, in cele 12 ore de program, cate o solicitare pe ora.
Daca se calculeaza si blocajele de trafic, se poate ajunge la situatii aberante, in care pacientul asteapta cateva ore pana sa fie dus la clinicile de urgenta.
Din bani putini se cumpara sisteme video
Cu toate problemele financiare pe care le intampina Serviciul de Ambulanta, directoarea acestei insitutii a gasit resurse pentru a dota unitatea cu un… sistem de supraveghere video. „Dispeceratul este supravegheat prin camere. Avem acolo aparaturi foarte scumpe”, spune dr. Doru Irimia, unul dintre medicii Ambulantei clujene. Camerele de filmat au costat peste 60 de milioane de lei.
Investitia a fost facuta in conditiile in care parcul auto are nevoie in permanenta de retehnologizare si in conditiile in care chiar ministrul Sanatatii a recunoscut ca fondurile ministerului sunt limitate. Sefa Serviciului de Ambulanta nu a putut sa ne explice care sunt prevederile legale care au determinat-o sa investeasca 60 de milioane intr-un sistem de supraveghere video.
„Ce pot sa spun este ca Ambulanta Cluj este numarul unu in tara romaneasca. Am fost felicitati pentru camerele de filmat”, spune dr. Diaconescu. De catre cine?
Angajatii Serviciului de Ambulanta au inaintat catre DSP, respectiv Colegiul Medicilor, o sesizare in care condamnau unele practici „neortodoxe” ale directoarei Diaconescu. Ei o acuza de incheierea unor contracte de prestari servicii fara a organiza licitatii, mai exact pentru intretinerea liniilor telefonice. Din informatiile acestora, „pe fir” ar fi intrat fratele directoarei Diaconescu.
Pentru ca nu a reusit sa ne ofere un raspuns concret, dr. Diaconescu a explicat ca a incheiat trei contracte pentru intretinerea echipamentelor. La final, ea a recunoscut ca Horatiu Iovanita, fratele sau, este specialist in telecomunicatii in cadrul CFR.
Salvare particulara
Serviciul de Ambulanta si SMURD sunt, pana in prezent, singurele abilitate sa intervina in cazul urgentelor. Pentru ca si serviciile medicale au devenit o afacere, reprezentantii DSP au dat „liber” pentru infiintarea unei statii de ambulante private.
„Nu inteleg ce e rau daca se creeaza un sistem alternativ, mai ales daca va fi si mai ieftin”, declara directorul DSP Cluj, doctorul Florin Stamatian. Cu o investitie de 15000 de euro, unul din angajatii Serviciului de Ambulanta Cluj a pus pe picioare o astfel de „alternativa”.
Doctorul Horia Simu este, in primul rand, angajat al Ministerului Sanatatii si, dupa cum afirma subordonatii directoarei Diaconescu, si unul din apropiatii acesteia. Potrivit lui Horia Simu, Proturg, noua „Salvare”, are in dotare trei ambulante cumparate de la producatorul Dacia.
„Am inceput aceasta afacere in asociere cu o alta persoana, Sabin Giurgiu, pentru ca in Cluj nu exista o astfel de initiativa”, declara dr. Simu, patronul Proturg. Bolnavii de diabet care necesita transport specializat pana la clinicile de specialitate au fost preluati de catre fundatia „Salvarea”, evident contra cost.
„Bolnavii diabetici sunt transportati de masinile unei fundatii, parca Salvarea”, confirma si dr. Diaconescu. Ea a mentionat ca, la inceputul anului, serviciul pe care il conduce si Fundatia Salvarea au negociat impartirea transportului bolnavilor dializati.
SJA trebuie sa raspunda
Colegiul Medicilor si DSP analizeaza situatia Serviciului Judetean de Ambulanta Cluj. Membrii Colegiului Medicilor au mentionat ca au constituit o comisie comuna cu reprezentantii DSP, ca urmare a sesizarii angajatilor Serviciului Judetean de Ambulanta.
„Comisia analizeaza datele economice si problemele de personal”, a declarat Mircea Barsan, directorul Institutului Inimii Cluj si totodata presedintele Colegiului Medicilor Cluj. El a precizat ca evaluarile sunt facute de doi reprezentanti ai DSP si doi membri ai Colegiului Medicilor.
Chiar daca este vorba de o ancheta „pe fata” a Colegiului Medicilor, directoarea Serviciului de Ambulanta spune ca, oficial, nu stie nimic. „Oricum am fost auditati si controlati de catre Curtea de Conturi si nu au gasit nimic”, spune Carmen Diaconescu.
In raspunsul oficial al reprezentantilor DSP catre reporterii ZIUA de Cluj se mentioneaza ca licitatiile organizate de Serviciul Judetean de Ambulanta, instalarea camerelor video si infiintarea statiei private de ambulanta fac obiectul controlului comisiei sus amintite.
Ministrul Sanatatii cunoaste situatia de la Cluj
Bolnavii din judetul Cluj beneficiaza de serviciile a 97 de autospeciale ale serviciului public. Cu 380 de angajati, Serviciul Judetean de Ambulanta Cluj are doua ambulante de tip C si 19 de tip B, care asigura urgentele mari, si 46 de ambulante de tip A1 si 17 de tip A2 (autoturisme pentru transportul bolnavilor).
Ministrul Sanatatii a prezentat ca raspuns la o interpelare a deputatului Mircea Giurgiu care se referea la faptul ca ambulantele sunt foarte aglomerate, in special luni seara, dupa ora 18. Reprezentantii Serviciului Judetean de Ambulanta Cluj au precizat ca masurile care au putut fi luate in prezent au fost legate de programarea bolnavilor dializati din mediul rural in cursul diminetii.
Ministrul Cinteza a mentionat ca, din pricina fondurilor extrem de limitate, achizitionarea de ambulante noi a fost limitata pentru acest an.