Sari direct la conținut

Sosirea avioanelor de vânătoare F-16 în Ucraina nu va schimba rapid soarta războiului: de ce riscă acestea să fie „doborâte în număr mare”

HotNews.ro
La aproximativ doi ani după ce Ucraina a început să solicite țărilor NATO avioane de luptă F-16 pentru a o ajuta să lupte împotriva forțelor ruse, primele astfel de aparate de zbor urmează să sosească luna viitoare, scrie joi Reuters.
Sosirea avioanelor de vânătoare F-16 în Ucraina nu va schimba rapid soarta războiului: de ce riscă acestea să fie „doborâte în număr mare”
Președintele Volodimir Zelenski a vizitat baza aeriană Melsbroek, unde sunt instruiți piloți ucraineni pentru pilotarea avioanelor F-16, 28 mai 2024. Sursa foto: Ukrainian Presidency / Sipa Press / Profimedia

Durata procesului, de la procurarea avioanelor proiectate de SUA și până la instruirea piloților ucraineni pentru ca aceștia să poată zbura cu ele, a frustrat Kievul.

Rusia a avut timp să-și pregătească apărarea pentru a încerca să anuleze impactul avioanelor F-16, iar Ucraina a trebuit să supraviețuiască cu o forță aeriană echivalentă cu o fracțiune din dimensiunea și sofisticarea aeronavelor din flota rusă.

Reuters trece în revistă câteva date despre modul în care avioanele F-16 ar putea ajuta Ucraina pe front și care sunt obstacolele care stau încă în calea unei desfășurări eficiente a acestor aparate de vânătoare:

Potențialul impact pe câmpul de luptă

Unii analiști spun că avioanele F-16 nu se vor dovedi în sine un punct de cotitură în război, care a început în februarie 2022 cu invazia pe scară largă a trupelor ruse.

„Ar trebui să separați simbolismul de impactul real pe câmpul de luptă – care va fi util, dar modest, în special la început”, a declarat Mark Cancian, consilier principal în cadrul Programului de securitate internațională al Centrului pentru Studii Strategice și Internaționale (CSIS).

Serhii Kuzan, președintele Centrului ucrainean de securitate și cooperare, un grup de cercetare nonguvernamental, a estimat că cel puțin 60 de avioane ar fi necesare pentru operațiuni semnificative, în contextul în care Ucraina încearcă să îndepărteze aviația rusă de la granițele sale.

Deputata Oleksandra Ustinova, care conduce comisia parlamentară pentru arme și muniții de la Kiev, a declarat că Ucraina ar avea nevoie de aproape 120 de avioane F-16 pentru a-și spori semnificativ capacitatea aeriană.

În timp ce piloții capătă experiență pe cerul ucrainean și armata își construiește infrastructura aeriană, livrările inițiale ar putea, cel puțin, să ajute Ucraina să își consolideze scutul aerian, spun experții.

„Va oferi o anumită capacitate de apărare aeriană și de adâncime, putând, de asemenea, să ajute la interceptarea Shahed-urilor (dronele kamikaze construite în Iran, n.r.) și a rachetelor de croazieră. Deși este o modalitate foarte costisitoare de a face acest lucru, din punctul de vedere al munițiilor”, a declarat Justin Bronk, cercetător principal pentru putere aeriană și tehnologie la Royal United Services Institute (RUSI).

Potrivit lui Serhii Kuzan, armata ucraineană a depus eforturi considerabile în ultimele luni pentru a reduce amenințarea la adresa avioanelor F-16 care vor veni, atacând apărarea antiaeriană rusă.

„Formarea câmpului de luptă, în special în sud, are deja loc”, a spus el. „Ucraina are capacitatea de a lovi sistematic cele mai importante complexuri de apărare antiaeriană ale Rusiei”, a mai arătat cercetătorul.

Dar consilierul Mark Cancian, de la CSIS, afirmă că se așteaptă ca Ucraina să încerce să deschidă breșe în apărarea Rusiei în perioada imediat premergătoare atacurilor F-16 planificate, mai degrabă decât cu mult timp înainte.

Importanța mentenanței avioanelor și a antrenării piloților

Instruirea piloților pe avioanele F-16 va fi un factor crucial. „Poți avea o mulțime de avioane rapide, dar dacă nu au arme eficiente și echipaje aeriene capabile să le folosească cu tactici eficiente, atunci vor fi doborâte în număr mare”, a explicat Bronk.

Calendarul pentru instruirea piloților ucraineni pe F-16 a dominat discuțiile privind livrările celor peste 70 de avioane promise.

Până la sfârșitul anului 2024, Ucraina se așteaptă să aibă cel puțin 20 de piloți pregătiți să piloteze avioanele F-16, a precizat Ustinova.

„Este greu să soliciți mai multe avioane atunci când nu ai oameni care să le piloteze”, a spus ea, adăugând că, la început, Ucraina va avea mai multe F-16 decât piloți calificați.

„Dar așteptarea la coadă, timp de 10 ani, înainte ca piloții noștri să fie instruiți nu este în regulă”, a mai afirmat deputata ucraineană.

Purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene Ucrainene a refuzat să comenteze acest aspect.

Oficialii americani au adresat Ucrainei întrebări cu privire la antrenamente și au menționat că piloții pot fi instruiți și în Europa. Cu toate acestea, conform lui Bronk, capacitatea NATO de instruire este deja la limită.

El a adăugat însă că întreținerea aeronavelor este o provocare chiar mai presantă decât formarea piloților.

Bronk consideră că majoritatea reparațiilor și a mentenanței ar trebui să aibă loc în Ucraina și că aceasta ar trebui probabil să se bazeze pe contractori străini care cunosc aeronavele.

„Rusia lovește în fiecare zi toate aerodromurile”

Rusia și-a intensificat deja atacurile asupra infrastructurii care ar putea fi utilizată pentru întreținerea și desfășurarea avioanelor F-16, au declarat unii experți.

„Rusia lovește în fiecare zi toate aerodromurile, potențiale baze pentru avioanele F-16, inclusiv încercări de a deteriora pistele de aterizare și infrastructura. Aceste atacuri nu au avut nicio pauză în ultimele două luni, cel puțin”, a precizat Kuzan.

Țintele vor deveni cu atât mai valoroase pe măsură ce vor sosi aeronavele, piloții și echipele de întreținere. Acest lucru este de natură să forțeze Ucraina să instaleze sisteme de apărare antirachetă pentru a le proteja, chiar dacă nu dispune nici de suficiente sisteme de apărare antiaeriană, nici de muniție.

„Trebuie să acceptăm faptul că aerodromurile vor fi mai bine protejate atunci când obiectivele civile vor fi cele atacate”, a declarat Kuzan, adăugând că fiecare bază ar avea nevoie de cel puțin două baterii Patriot și două baterii NASAMS pentru a fi protejată.

„De îndată ce ne vom consolida capacitățile de zbor, le vom respinge (rușilor) avioanele și teroarea va înceta. Dar aceste câteva luni vor fi cu adevărat dificile”, a adăugat Kuzan.

La mijlocul lunii iunie, Kievul a acuzat Rusia că și-a intensificat atacurile pe frontul de est în vederea „maximizării epuizării trupelor” ucrainene, înaintea sosirii ajutorului militar din Occident – mai ales a avioanelor de vânătoare de tip F-16.

„Comandamentul trupelor ruse face în prezent tot ceea ce poate pentru a creşte şi extinde intensitatea ostilităţilor cu scopul de a maximiza epuizarea trupelor noastre”, a scris, într-un mesaj publicat pe Telegram, comandantul-șef al armatei ucrainene, generalul Oleksandr Sîrski, potrivit AFP.

Sîrski a afirmat că Moscova este conştientă de faptul că „timpul va juca în favoarea” Kievului după primirea unei „cantităţi importante de armament şi echipament” din partea aliaţilor săi, inclusiv avioanele de tip F-16, menite să consolideze apărarea aeriană ucraineană.

Citiți și:

Urmărește cele mai recente evoluții ale războiului din Ucraina LIVETEXT pe HotNews.ro

INTERVIURILE HotNews.ro