Ar trebui oprit turismul la adâncime? Răspunsul categoric al unui om de știință care a supraviețuit după ce un submersibil s-a izbit de elicea epavei Titanic
Adâncurile oceanului sunt reci, întunecate și neliniștite, iar asta face ca totul să fie periculos, motiv pentru care Michael Guillen, om de știință, scriitor și primul corespondent TV care a văzut și relatat despre epava Titanicului, consideră că turismul la adâncime trebuie oprit după moartea celor cinci oameni de la bordul submersibilului Titan, relatează CNN.
Guillen a fost cât pe ce să nu se mai întoarcă după ce a supraviețuit unei misiuni la epava Titanicului în 2000, când spune că submersibilul în care se afla a fost prins de un curent subacvatic, provocând o coliziune cu elicea epavei.
Michael Guillen susține că a fost primul corespondent TV care a relatat vreodată despre epava Titanicului când în 2000 a coborât în adâncurile oceanului într-o navă similară submersibilului Titan.
Își amintește că – împreună cu partenerul de scufundări Brian și pilotul rus Viktor – au coborât într-un mic submersibil rusesc coborât de pe nava de cercetare Akademik Mstislav Keldysh.
După ce a făcut turul provei Titanicului, unde „totul a mers bine”, echipajul a decis să se îndrepte spre pupa.
„Pe măsură ce ne apropiam pupa am fost prinși… într-un curent subacvatic care se mișcă foarte rapid. Așa că am ajuns să rămânem blocați în elice”, povestea Guillen pentru BBC.
„Am simțit această coliziune și bucăți de moloz… bucăți uriașe, bucăți ruginite de Titanic au început să cadă peste noi.”
El a povestit că a început inclusiv să își ia rămas bun în minte de la oamenii dragi.
Într-un final, pilotul a reușit să deblocheze submerisbilul, dar toate acestea se întâmplau în întuneric deplin.
Motive pentru care ar trebui ca turismul la adâncime să fie suspendat
El a spus că există două motive principale pentru a face o pauză, pe baza experienței sale.
„În primul rând, marea este periculoasă. Acesta nu este un loc de joacă. Oceanul este neliniştit şi mă gândesc la asta când mă uitam la apele Atlanticului de Nord. Sunt întunecate, sunt reci; vor doar să te înghită dacă faci cea mai mică greșeală”, a spus el într-un interviu pentru CNN.
„În al doilea rând, ceea ce am luat din călătoria mea acolo jos a fost că acesta nu este doar un naufragiu. M-am dus acolo jos gândindu-mă că voi face un reportaj doar despre un naufragiu, dar ceea ce m-a lovit – mai ales în acel moment de rugăciune, și e ceva ce a venit cu mine acasă – este că oamenii și-au pierdut viața. Bărbați, femei și copii. Peste 1.000 dintre ei. Acesta este locul lor final de odihnă. Acesta este un loc sacru”, a spus el.
„Cred că ar trebui să facem o pauză, să ne dăm seama ce s-a întâmplat ca să putem remedia problema în viitor, dar să ne gândim și la pericol și să ne gândim la caracterul sacral al acestui sit. Nu este o plimbare de plăcere. Nu este o destinație Disneyland”, a adăugat el.
Știm mai puține despre fundul oceanului decât despre suprafața Lunii
„Acolo jos este beznă. E frig de îngheți. Fundul mării este noroios și deluros. Nu-ți poți vedea mâna în fața feței”, a spus Tim Maltin, expert în scufundare și în epava Titanicului, potrivit Reuters.
În plus, sunt foarte puține ambarcațiuni submersibile care ar putea ajunge până la adâncimea la care se află epava Titanicului, respectiv la 3.800 de metri.
Fundul oceanului este plin de necunoscute, ceea ce l-a făcut pe Jamie Pringle, medic legist specialist în geoștiință la Universitatea Keele din Marea Britanie, să spune că „știm mai multe despre suprafața Lunii decât despre fundul oceanului, pentru că pur și simplu nu l-am cercetat”.
Reamintim că joi un câmp de resturi ale micului submersibil Titan, cadrul de acostare şi un capac din partea din spate, a fost descoperit de către un ROV (vehicul operat de la distanță) în zona de căutare în apropierea Titanicului. Autoritățile americane au anunțat că nava a suferit o „implozie catastrofală”, iar cele cinci persoane de la bord au fost declarate decedate.
Avertizare în 2018
Angajatul, David Lochridge, a spus că a ridicat „îngrijorări serioase de siguranță”, dar a fost ignorat.
David Lochridge, pilot de submarin şi scafandru scoţian, a început să lucreze pentru OceanGate în 2015 ca furnizor de servicii independent, înainte de a fi promovat în funcţia de director pentru operaţiunile maritime, potrivit unor documente judiciare.
Într-o plângere, el susţine că a fost concediat în ianuarie 2018 după ce „a atras atenţia asupra unor importante probleme de siguranţă cu privire la proiectarea experimentală şi netestată” a submersibilului Titan.
Un grup de lideri ai industriei și-a exprimat de asemenea în 2018 îngrijorarea cu privire la siguranța navei și decizia companiei de a nu certifica Titan prin terți, cum ar fi American Bureau of Shipping, un important clasificator de submersibile.
Paza de Coastă americană a declarat joi că submersibilul pare să fi făcut implozie în timpul expediției sale către epava Titanicului de pe fundul Atlanticului de Nord, dar o investigație concludentă va necesita timp.
Un sistem secret de detecție acustică al Marinei americane a înregistrat „o anomalie care corespunde unei implozii sau explozii în vecinătatea generală a locului în care submersibilul Titan funcționa când s-au pierdut comunicațiile”, a declarat Marina pentru Wall Street Journal.
Primele decese la mare adâncime
Cele cinci persoane care au murit marchează primele decese la mare adâncime pentru industrie, a spus James Cameron, care a devenit un explorator de adâncimi în anii 1990, în timp ce făcea cercetări și realiza filmul său de succes „Titanic”.
Coproprietar al companiei Triton Submarines, care produce submersibile pentru cercetare și turism, face parte din comunitatea mică și foarte unită a submersibilelor, sau din industria vehiculelor subacvatice cu echipaj (MUV). Când a auzit, așa cum au împărtășit mulți din industrie, că OceanGate Inc. realiza un submersibil de mare adâncime cu un corp de submarin din fibră de carbon și titan compozit, Cameron a spus că a fost sceptic.
„Am crezut că este o idee oribilă. Mi-aș fi dorit să fi vorbit, dar am presupus că cineva era mai deștept decât mine, știți, pentru că nu am experimentat niciodată cu acea tehnologie, dar suna rău la prima vedere”, a declarat Cameron pentru Reuters.
Standardul industriei este de a face carcasele sub presiune din materiale contigue, cum ar fi oțelul, titanul, ceramica sau acrilicul, care sunt mai bune pentru efectuarea de teste, a spus Cameron.
„Noi sărbătorim inovația, nu-i așa? Dar nu ar trebui să folosești un vehicul experimental pentru pasageri plătitori care nu sunt ei înșiși ingineri de adâncime”, a spus Cameron.
Cameron a spus că atât tragedia Titanicului, cât și cea a Titanului au fost precedate de avertismente nerespectate. În cazul Titanicului, căpitanul a traversat Atlanticul într-o noapte fără lună, în ciuda faptului că a fost informat despre aisberguri.
„Iată-ne din nou aici”, a spus Cameron. „Și în același loc. Acum există o epavă care zace lângă cealaltă epavă, din același nenorocit de motiv.”