Sari direct la conținut

Alternativa scolilor particulare

Buna ziua, Ardeal

Clujul este al doilea centru, dupa Bucuresti, unde unitatile de invatamant preuniversitare particulare s-au dublat in ultimii cinci ani. Cu toate acestea 2005 a fost anul in care acest fenomen a scazut in amploare.

Raportul pe anul scolar 2004-2005 privind activitatea Agentiei Romane de Asigurare a calitatii in Invatamantul Preuniversitar releva doua tendinte generale in domeniul invatamantului particular: scaderea numarului persoanelor juridice de drept privat care solicita infiintarea unei astfel de unitati de nivel preuniversitar – in principiu datorita cresterii taxei de autorizare – si limitarea ofertei de invatamant cu calificari profesionale propuse candidatilor spre scolarizare strict pe domeniile servicii si asistenta sociala si asistenta pedagogica.

In acest moment la nivelul Clujului sunt inregistrate 58 de astfel de centre de invatamant particulare, nici una dintre acestea insa nu este acreditata, si functioneaza doar pe baza Autorizatiei de Incredere emise de Ministerul Educatiei si Cercetarii.

La nivelul invatamantului particular, cel mai bine reprezentat este invatamantul prescolar, din totalul unitatilor scolare private 72% fiind reprezentate de gradinite.

Pentru invatamantul prescolar reteaua este bine dezvoltata, pe langa Cluj si Bucuresti, si in Iasi, Constanta si Bacau, o mare parte dintre gradinite fiind sustinute de diverse confesiuni religioase.

Altele s-au dezvoltat ca unitati de elita, unde se invata limba engleza sau germana, jocul pe calculator sau studiul unui instrument muzical. La nivelul gradinitelor particulare activitatea se desfasoara la un nivel calitativ ridicat.

Numai la nivelul Clujului se inregistreaza 20 de unitati particulare autorizate de nivel prescolar. Nu acelasi lucru se poate spune despre invatamantul liceal privat, unde raportul arata ca cei mai multi provin din elevii respinsi la examenul de admitere, la alte licee.

Motiv pentru care si numarul unitatilor de nivel liceal este foarte mic, in cazul Clujului exista cinci astfel de centre. Totodata si numarul unitatilor de invatamant de nivel postliceal este foarte ridicat, 20 la nivelul Clujului, care sunt in plin proces de acreditare.

‘‘Mugurii pluralismului educational au aparut in judetul Cluj la scurt timp dupa Revolutie. Primele unitati au fost doua-trei gradinite, foste cooperatiste. Lipsa legislatiei de specialitate in domeniu la inceput de drum a fost o piedica importanta in aparitia si dezvoltarea sectorului privat in educatie.

Dupa aparitia Legii nr.85/1995, privind Legea Invatamantului, a Legii Nr. 128/1997, privind Statutul Cadrului Didactic, dar mai ales a Legii Nr. 199/1999, pentru aprobarea O.G. nr.87/1997 privind evaluarea si acreditarea invatamintului preuniversitar, unitatile private au inceput sa apara ca ciupercile dupa o ploaie binefacatoare.

In judetul Cluj in ultimii 5 ani numarul unitatilor private s-a dublat an de an, ajungandu-se azi sa discutam de un adevarat ‘‘microsistem’‘ de unitati scolare infiintate de agenti economici, fundatii, asociatii culturale, biserica, etc., acoperand toate nivelele de educatie.

Doar 2005 a fost primul an in care acest fenomen a pierdut din amploare, acesta probabil din cauza ‘‘supraproductiei pe piata educationala’‘, a declarat Torok Ferencz inspector scolar adjunct Invatamant pentru Minoritati, Alternative Educationale, Unitati Conexe – Tehnic Administrativ.

Infiintarea unei unitati particulare poate fi considerat un act de curaj. Finantarea initiala este foarte importanta. Daca se investeste serios in sali de clasa, in mobilier, si mai ales in serviciile oferite, in urmatorii ani costurile nu sunt foarte mari si se acopera din taxele percepute pentru un an de studiu.

Dar pentru ca unitatile particulare sa ramana in competitie au nevoie de autorizare de functionare si ulterior acreditare, lucruri care nu se obtin deloc usor.

‘‘In ceea ce priveste infiintarea unei unitati particulare, persoana juridica de drept privat care infiinteaza unitatea trebuie sa aibe un statut cu obiectiv special privind infiintarea de unitate de invatamant.

Se va prezenta un dosar de autoevaluare in vederea autorizarii la Inspectoratul scolar Judetean – Comisia Judeteana de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar (pentru invatamant preprimar, primar, gimnazial sau profesional) sau la M.Ed.C., A.R.A.C.I.P. (pentru invatamantul liceal si postliceal).

Se plateste o taxa de evaluare, pe urma careia se face evaluarea si se acorda sau nu Autorizatia de Incredere. In ceea ce priveste acreditarea ea se va putea obtine in viitor, odata cu aparitia metodologiei specifice acreditarii’‘, a mai spus Torok.

Cu toate acestea avantajele pe care le au aceste unitati fata de cele de stat ‘‘apar acolo unde patronul unitatii investeste in baza materiala moderna.

Un aspect specific se poate observa la unitatile de invatamant postliceal unde specializarile vin in completarea celor din invatamant de stat, oferind astfel o paleta de specializari mult mai complexa (agent vamal, agent turism, etc.)’‘, a adaugat inspectorul.

Mai mult de atat pe langa gama larga de specializari oferite, si servicii ce cuprind un sediu spatios, dar si teren de joaca, raspunderea personalului creste. Cel putin in cazul gradinitelor unde se lucreaza cu copii foarte mici, care necesita multa atentie.

In ceea ce priveste tarifele si acestea difera foarte mult de la unitate la unitate. La o gradinita preturile ating 45 de euro pe luna, la nivel gimnazial pretul ajunge la doua-trei milioane, pe cand nivelul liceal depaseste 10 milioane de lei. Dar si serviciile oferite difera de cele de la stat.

‘‘Acoperim curricula nationala, dar avem si programe ce au in vedere dezvoltarea personalitatii copiilor. Ore suplimentare pentru formarea artistica, instrumente si dans plus ne axam pe crearea unei legaturi foarte stranse cu parintii, pentru o buna colaborare.

Iar numarul copiilor care frecventeaza scoala a crescut foarte mult in ultima vreme’‘, a declarat Carmen Costina, director Proiecte la scoala Particulara ‘‘E.L.F.’‘. ‘‘Respectam programa nationala dar imbunatatita cu limba engleza si educatie crestina.

Oferim un spatiu diferit, iar fonduri primim si din strainatate, pentru a acoperi o parte din costurile parintilor. Cererile sunt in fiecare an cam duble fata de cate locuri avem disponibile’‘, a apreciat Simona Muresan, director al Gradinitei ‘‘Teach the children’‘.

‘‘Avem schimburi de experienta cu alte tari, sala de calculatoare performanta, plus posibilitatea de a face mai multe limbi straine. Mai mult o clasa de turism’‘, a incheiat Maria :tefan, director al Liceului ‘‘Virgil Madgearu’‘.

In prezent numarul total de unitati de invatamant preuniversitar particulare autorizate este de 623 la nivelul intregii tari, acestea fiind inscrise in programul de acreditare.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro