Sari direct la conținut

Benzinarii penale marca Lukoil

Buna ziua, Ardeal

Incepand cu anul 1997 societatea rusa Lukoil a inceput sa construiasca in Romania benzinarii la tot pasul. Compania Lukoil a adoptat o pozitie de sfidare a autoritatilor locale, construind in mod ilegal. Documentele care autorizau constructiile marca Lukoil au fost obtinute ulterior, datorita legislatiei permisive.

Miercurea Ciuc, Deva, Cluj-Napoca, Sighetu Marmatiei sunt doar cateva exemple ale politicii agresive practicate de compania rusa.

Saptamana trecuta, seful Inspectoratului Regional in Constructii Cluj, Ioan Petran (foto), a afirmat ca Lukoil isi construieste si aici in mod ilegal benzinariile, fara sa incerce obtinerea autorizatiile necesare.

Amenzile derizorii si doza de indiferenta din partea autoritatilor locale incurajeaza constructiile ilegale. Lista ilegalitatilor a fost completata recent de construirea, fara autorizatii a unei benzinarii in comuna Apahida.

Cazul a fost semnalat de catre Inspectoratul Judetean in Constructii, dar raspunsul autoritatilor competente se lasa asteptat.

Recent, pe lista ilegalitatilor savarsite de societatea rusa Lukoil s-a adaugat benzinaria din Apahida. Urmand acelasi tipar, compania rusa a construit o benzinarie fara a obtine autorizatiile necesare.

Reamintim faptul ca ‘‘Buna ziua, Ardeal’‘ a semnalat, in repetate randuri, in cadrul unor ample materiale de ancheta modul ilegal in care rusii de la Lukoil inteleg sa-si extinda domeniul in toata tara – construiesc benzinarii in lipsa autorizatiilor necesare.

Seful Inspectoratului Judetean in Constructii Cluj a recunoscut pentru ‘‘Buna ziua, Ardeal’‘ ca Lukoil construieste si la Cluj fara obtinerea autorizatiilor. De altfel, Inspectoratul in Constructii a depus o plangere penala impotriva societatii.

Rusii se spala pe maini si transfera responsabilitatea catre antreprenorii cu care lucreaza.

Seful Inspectoratului Regional in Constructii Cluj, Ioan Petran a afirmat ca Lukoil isi construieste in mod ilegal benzinariile, fara sa incerce obtinerea autorizatiile necesare.

Contactat de redactorii ‘‘Buna ziua, Ardeal’‘, Ioan Petran a declarat: ‘‘Noi am facut si un demers penal, am depasit toate fazele, iar acum nu mai depinde de noi. Inca nu am primit nici un raspuns in urma acestor sesizari. Consider ca si Primaria din Apahida trebuia sa fie mai ferma.

Din cat stiu eu, nu a luat nici o masura. Am incercat sa stabilim o intalnire cu reprezentantii Lukoil, ca sa clarificam problema, dar am fost refuzati’‘. Petran afirma ca reprezentantii Lukoil prefera obtina autorizatiile dupa terminarea constructiilor, aspect de altfel semnalat in repetate randuri de BZA.

In toate cazurile descoperite, inspectorii in constructii au sesizat parchetul. Reprezentantii companiei ruse neaga insa aceste acuzatii si transfera responsabilitatea catre antreprenorii cu care lucreaza.

Lukoil arunca responsabilitatea in ograda lui Surdu

Investitiile grupului de firme Lukoil au explodat, in ultimii ani, in tarile din estul Europei. In Romania, firma care se ocupa de reteaua de distributie este Lukoil Downstream Romania SRL.

Firma antreprenoare care raspunde in Romania de constructia tuturor statiilor este SC Valgab Invest SRL, inregistrata in Iasi, societate apartinand fostului lider al defunctului Partid Agrar, Victor Surdu, fratelui acestuia, impreuna cu un cetatean moldovean, Valeriu Ciopchin.

Modul in care societatea intelege sa respecte legea in Romania este unul extrem de original: incepe lucrarile de constructie la statiile de benzinarie inainte sa obtina autorizatiile de constructie.

Din punct de vedere financiar, mecanismul este unul avantajos, daca avem in vedere ca amenzile incasate pana in prezent pentru incalcarea legii in Sighetu Marmatiei, Cluj-Napoca, Miercurea Ciuc, sau Mures sunt derizorii.

Asa se face ca cei de la Valgab isi permit sa contruiasca statii de benzinarie inclusiv in spatele unor unitati scolare, sau in te miri ce alte locuri, punand in pericol siguranta .

Fratii Victor si Mihai Surdu sunt cotati in topul Capital cu o avere de aproximativ 6 milioane dolari, cu afaceri in domeniul petrolului si a vanzarilor auto. Victor Surdu si-a incercat vreme de patru ani norocul in politica. Partidul sau agrar a ajuns in Parlament, insa doar pentru o scurta perioada.

Apoi, Surdu s-a retras in afaceri, in special in cele petroliere. Afacerea s-a dovedit a fi extrem de profitabila. Fostul director pe Romania a concernului rus LukOil, Victor Surdu a reusit impreuna cu fratele sau sa puna bazele unei societati care sa devina constructorul tuturor statiilor de benzinarie ale LukOil in Romania.

Doar in 2003, cei doi frati au ajuns la performanta de a ridica 32 de benzinarii.

Mihai Surdu a adaugat ca firmele pe care le detine au avut in 2004 o cifra de afaceri de peste 25 milioane de dolari si ca aceasta va creste semnificativ, in conditiile in care Lukoil a inceput modernizarea rafinariei Petrotel Ploiesti, unde au fost investite 100 milioane de dolari.

Lukoil, cu radacini in paradisuri fiscale

Firma mama care face afaceri in Romania se numeste Lukoil Black Sea Ltd. Presa a semnalat ca Lukoil Black Sea Ltd. este inregistrata in Insula Man, Marea Britanie. Teritoriul respectiv este zona off shore. O asemenea zona este, de fapt, o forma legala de evaziune fiscala, in care nivelul impozitului pe profit este foarte redus, sau nu se percepe deloc.

Din acest motiv, aici sunt transferate beneficiile realizate de unele firme in alte tari, cum ar fi, de exemplu, Romania. Societatea Lukoil Downstream este un SRL care are un capital de 81 de milioane de lei, din care participarea in valuta este de 10.000 de dolari. Actionar majoritar este societatea din Insula Man (99 %).

O societate cu raspundere limitata, care, in caz de faliment provocat de incompetenta sau de dorinta de a ‘‘tepui’‘, raspunde in limita capitalului social. Considerata de specialisti drept un investitor strategic, colosul Lukoil a fost prezent in ultimii ani in Europa de Est cu o politica agresiva.

Politica aplicata si in Romania, unde statiile de benzinarie au aparut ca ciupercile dupa ploaie in te miri ce locuri.

Din politica agresiva a LukOil, fratii Surdu au avut si au in continuare partea leului. Mai mult, intentia de a deschide noi statii de benzinarie intra in sarcina acestora, prin societatea pe care o patroneaza. Iar in realizarea acestui obiectiv, Valgab a dovedit ca nu respecta nici o regula. Dar sa le luam pe rand.

In Cluj-Napoca, in urma cu trei ani, statia de pe Calea Turzii din Cluj a aparut peste noapte. Dupa ce s-a terminat constructia, au fost taiati arborii de la sosea care mascau, pana atunci, lucrarile. Firma antreprenoare a fost, evident, Valgab Invest.

La acea vreme, autoritatile locale au trecut cu vederea neregulile sesizate de presa. si in acest caz a existat suspiciunea ca statia respectiva ‘‘facea ochi’‘, in absenta autorizatiilor, dar si a Planului Urbanistic de Detaliu necesar.

Povestea statiei de benzina Lukoil din Sighetu Marmatiei, construita in 2003, reprezinta o alta pagina din ‘‘dosarul’‘ neregulilor cu care opereaza societatea. Lucrarile la benzinaria Lukoil din Sighetu Marmatiei s-au desfasurat mai bine de o luna fara autorizatie de constructie.

In ciuda semnalelor din presa potrivit carora structura metalica de rezistenta si platformele, inclusiv cele care protejeaza rezervoarele de combustibil, au incalcat grosolan proiectul si normele tehnice, autoritatile s-au sesizat cu intarziere.

Mai mult, pentru a intregi aceasta suma de smecherii, Valgab Invest, si-a onorat cu intarziere platile catre subantreprenori. Locatia gasita de Valgab pentru o statie Lukoil in Sighet depaseste orice imaginatie – un parc situat in spatele unui liceu.

Concernul rus a platit 85.000 de euro pentru concesionarea terenului si mai nimeni nu si-a mai pus problema ca benzinaria a fost amplasata gard in gard cu un liceu sau ca terenul respectiv era revendicat de Parohia Reformata.

Valgab si-a montat santierul si, desi nu aveau autorizatie de constructie, a inceput executarea lucrarilor la mijlocul lui decembrie 2003. Mai mult, in mai 2004, statia a inceput sa vanda combustibil, desi nu era autorizata.

Episodul urmator, Miercurea Ciuc. si aici societatea a inceput lucrarile la o statie de benzinarie, fara sa fi obtinut autorizatiile necesare. Insa, autoritatile locale, in frunte cu primarul au incercat sa tina piept neregulilor.

Nici amenzile, dar nici sesizarile pentru a intra in legalitate venite din partea institutiilor abilitate nu i-au induplecat pe cei de la Valgan sa intre in legalitate.

In aceste conditii, primarul orasului a adresat chiar o scrisoare deschisa lui Miron Mitrea, pe acea vreme ministrul Transporturilor, in care semnala neregulile si i-a solicitat acestuia sa ia masuri. Care, evident, s-au lasat asteptate, timpul a trecut, statia a fost finalizata, iar Valgab ‘‘s-a impacat’‘, in cele din urma cu legea.

Si la Mures, povestea s-a repetat. O statie Lukoil a facut ochi fara autorizatii si fara un Plan Urbanistic de Detaliu aprobat de Consiliul Local municipal. Abia dupa patru sedinte de CL, consilierii au cazut de acord si au dat unda verde constructiei.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro