20,5 milioane lei alocati intr-o platforma pentru integrarea serviciilor de eGuvernare în Sistemul Electronic National
Ministerul Comunicatiilor a anuntat luni lansarea unui proiect in valoare de 20,5 milioane lei, finantat din fonduri europene, de creare a unei platforme pentru integrarea serviciilor de eGuvernare in SEN (n.r. Sistemul Electronic National). Platforma va avea doua componente: un punct de contact unic electronic (PCU) pentru firmele din tara si strainatate si un birou unic virtual pentru cetateni si va fi implementata in urmatoarele noua luni de consortiul format din firmele Teamnet International, Software Development and Consulting si C.P.Consultant Services.
„PCU electronic implementeaza Directiva Serviciilor nr. 2006/123/CE a Parlamentului European si stabileste modalitatea de interactiune online dintre institutiile publice din Romania si prestatorii de servicii. PCU electronic va permite accesul total la informatii si va oferi posibilitatea obtinerii online a autorizatiilor necesare prestatorilor de servicii din tara si din strainatate”, se mentioneaza in comunicatul ministerului.
Oficialii MCSI au precizat pentru HotNews.ro ca in cadrul acestui proiect, „statul nu va plati nimic altceva in afara de valoarea TVA-ului aferenta valorii totale a proiectului”.
- Lipsa unui Punct Unic Electronic pentru firme, unul din motivele pentru care CE a deschis procedura de infringement asupra Romaniei
Amintim ca in luna iunie a acestui an, Comisia Europeana a trimis aviz motivat Romaniei – a doua faza a procedurii de incalcare a tratatelor (infringement) -, pentru ca nu a primit notificari cu privire la adoptarea tuturor modificarilor legislative impuse de Directiva Serviciilor.
Alaturi de Romania, au fost avertizate si Austria, Belgia, Cipru, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Luxemburg, Portugalia, Marea Britanie si Slovenia. Directiva 2006/123/CE a fost adoptata la sfarsitul anului 2006, iar termenul de implementare in toate statele membre UE era 28 decembrie 2009.
Pe 1 septembrie, in pragul remanierii ministrului Gabriel Sandu, Ministerul Comunicatiilor anunta ca Guvernul a aprobat Hotararea de Guvern privind organizarea si functionarea Punctului de Contact Unic electronic (PCU electronic), care stabileste modalitatea de interactiune online dintre institutiile publice din Romania si prestatorii de servicii.
- Birou unic virtual pentru cetateni
A doua componenta a proiectului anuntat luni de MCSI vizeaza cetatenii prin implementarea unui birou unic virtual (One Stop Shop – OSS) ce are ca scop unificarea, reducerea si transpunerea in format electronic a procedurilor administrative.
Ce facilitati ar trebui sa fie oferite firmelor prin PCU:
– Consultarea legislatiei nationale si comunitare, structurata pe sectoare de activitate
– Identificarea si derularea facila a procedurilor si formalitatilor necesare in relatia cu administratia publica, diminuarea poverii administrative
– Inter-relationarea cu alte Puncte de Contact Unic din alte state membre ale Uniunii Europene.
Ce facilitati ar trebui sa fie oferite cetatenilor prin OSS:
– Consultarea legislatiei nationale si comunitare, structurata pe sectoare de activitate
– Consultarea on-line cu privire la initiativele legislative sau orice alte consultari publice
– Identificarea si derularea facila a procedurilor si formalitatilor necesare in relatia cu administratia publica, diminuarea poverii administrative, inclusiv plati on-line ale taxelor si impozitelor (integrare cu alte sisteme).
- Nu va dubla PISEG facilitati oferite de proiecte conexe de e-Guvernare?
Viitoarea platforma pentru integrarea serviciilor de eGuvernare în SEN (PISEG) promite facilitati care trebuie sa tina cont si de alte proiecte conexe:
- RO-BCA – Infrastructura Nationala cu Chei Publice Interconectabila la nivel European – recunoasterea certificatelor electronice calificate emise in orice stat membru
- eRomania – alinierea obiectivelor proiectului la standardele si strategia eRomania si integrarea celor doua proiecte
- SEN – e-guvernare.ro – interconectare cu Sistemul Electronic National
- Solutia de plati electronice – pentru ca PISEG sa poata oferi servicii publice accesibile de la distanta, prin mijloace electronice, este necesar ca utilizatorii acestui sistem sa poata efectua plati on-line, prin integrarea cu Ghiseul de Plati national
- Sistemul informatic al ONRC – acopera o serie de cerinte specifice PCU; pentru evitarea dublei finantari trebuie asigurata integrarea celor doua sisteme
- Alte sisteme proprietare ale AC (Autoritati Competente) – integrarea PISEG cu sistemele interne de lucru ale altor institutii abilitate in solutionarea problemelor cetatenilor si mediului de afaceri.