Producătorii auto germani cer UE să renunțe pe ultima sută de metri la majorarea taxelor vamale pentru mașinile electrice chinezești
Asociația Industriei Auto Germane (VDA) a îndemnat Comisia Europeană să renunțe la planurile sale de a mări taxele vamale pentru importurile de mașini electrice din China, un efort pe ultima sută de metri de a influența negocierile dintre Bruxelles și Beijing înainte de intrarea în vigoare joi a taxelor majorate, relatează Reuters.
VDA a declarat într-un comunicat publicat miercuri că majorarea acestor taxe vamale va afecta producătorii auto europeni și americani care exportă în China și că există pericolul ca Beijingul să răspundă cu măsuri de retorsiune față de importurile de mașini electrice, o perspectivă care provoacă oroarea producătorilor auto germani, având în vedere volumul ridicat al exporturilor lor către țara cu a doua cea mai mare economie din lume.
Oliver Zipse, CEO-ul BMW, a declarat într-un comunicat separat că taxele vamale sunt „un drum de fundătură” și că ele aduc prejudicii companiilor multinaționale, încetinesc procesul de reducere a emisiilor de carbon prin limitarea importurilor de mașini electrice în Europa, și că nu ajută cu nimic producătorii europeni în ceea ce privește consolidarea competitivității lor.
Anul trecut valoarea exporturilor germane de autoturisme de pasageri în China a fost de trei ori mai mare decât valoarea importurilor din țara asiatică, iar valoarea exporturilor de componente a fost de patru ori mai mare decât cea a importurilor, potrivit datelor VDA.
Producătorii auto germani vor un consiliu care să discute problema taxelor vamale pentru importurile din China
Asociația producătorilor germani a îndemnat Comisia Europeană să se axeze în schimb pe securizarea accesului la materii prime critice, dintre care multe sunt controlate de China, pentru industria europeană a mașinilor electrice.
VDA recomandă de asemenea reducerea barierelor privind accesul pe piață și adoptarea unor politici transparente privind comerțul internațional. Producătorii auto germani îndeamnă de asemenea Comisia condusă de Ursula von der Leyen să creeze un consiliu care să discute astfel de probleme.
Guvernul de la Beijing și Comisia Europeană poartă negocieri de săptămâna trecută asupra majorării taxelor vamale pentru importurile de mașini electrice chinezești, o măsură denunțată ferm de Beijing.
Comisia a transmis guvernului chinez că, în cazul în care dorește să se ajungă la o soluție negociată, se așteaptă ca Beijingul să vină la discuțiile de săptămâna aceasta cu un plan clar care să adreseze subvenționarea masivă pe care o oferă producătorilor săi de autoturisme electrice.
Producătorii auto chinezi au cerut guvernului să lovească rivalii europeni acolo unde îi doare
Producătorii auto chinezi și-au îndemnat guvernul luna trecută să crească taxele vamale pentru importurile de mașini cu combustie internă din Europa, o măsură care ar lovi mai puternic în companiile auto europene decât majorarea taxelor pentru autoturismele electrice.
În Germania, țară pentru care China este cel mai mare partener comercial, economiștii au păreri împărțite privind taxele vamale pentru importurile de mașini electrice chinezești.
Un sondaj publicat miercuri de Ifo arată că o treime din economiștii germani consideră că majorarea lor este necesară pentru a contracara subvențiile oferite de statul chinez producătorilor auto, în timp ce o treime ar prefera ca ele să fie eliminate cu totul de teama unui război comercial.
Restul s-au pronunțat pentru niveluri diferite ale taxelor vamale, mai mici sau mai mari decât cele anunțate de UE luna trecută.
Comisia a anunțat pe 12 iunie ce taxe vamale vrea să impună mașinilor electrice din China: 17,4% pentru cele produse de BYD, 20% pentru cele ale Geely și 38,1% pentru autoturismele SAIC. Alte companii care au cooperat cu autoritățile UE vor plăti taxe vamale de 21%, iar cele care au refuzat cooperarea, 38,1%.
În prezent, vehiculele produse din China sunt taxate cu 10% la intrarea în spațiul comunitar. Cuantumul taxelor va diferi și în funcție de nivelul subvențiilor publice primite.
Ancheta demarată de Comisia Europeană în septembrie anul trecut a ajuns la concluzia că aceste companii chineze care aduc tot mai multe mașini electrice în Europa au beneficiat în țara de origine de subvenții care le dau un avantaj competitiv ilegal în Europa, fiindcă au putut produce la costuri mult mai mici, imposibil de atins dacă nu ar fi existat subvențiile.
Aceste subvenții acordate în China reprezintă un pericol pentru companiile care produc mașini full-electrice în UE, spun cei de la Comisie.
Mutarea Comisiei Europene a venit după ce SUA au majorat la rândul lor taxele vamale pentru importurile de mașini electrice și o serie de alte bunuri produse în China.