Sari direct la conținut

UE vrea să taxeze timp de cinci ani mașinile electrice din China, inclusiv pe cele ale Tesla

HotNews.ro
UE vrea să taxeze timp de cinci ani mașinile electrice din China, inclusiv pe cele ale Tesla
Mașini electrice NIO într-un magazin din China. Foto: Costfoto/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia

Bruxelles și-a confirmat marți intenția de a supraimpozita timp de cinci ani mașinile electrice din China, inclusiv pe cele Tesla, la o cotă redusă, rămânând totodată „deschisă” unei soluții negociate cu Beijingul, potrivit AFP.

China a reacționat imediat spunând că se opune „cu fermitate” acestor măsuri, cerând UE să ia „măsuri concrete” și să găsească „soluții adecvate pentru a evita o escaladare a fricțiunilor comerciale”.

Bruxelles-ul va adăuga la taxa de 10% deja în vigoare o suprataxă de până la 36% asupra importurilor de vehicule electrice chinezești.

Producătorul american Tesla, care are propriile fabrici în China, a obținut o taxă „individuală” de 9%, mult mai mică din cauza nivelului mai scăzut al subvențiilor primite de marca creată de miliardarul american Elon Musk, potrivit Bruxelles-ului.

Cea mai mare parte a ajutorului acordat de Beijing pentru producția locală constă în furnizarea de baterii la un preț inferior celui al pieței, a explicat un oficial european.

Aceste taxe vamale se vor aplica de acum și până la sfârșitul lunii octombrie, timp de cinci ani, sub rezerva aprobării celor 27 de state, care sunt divizate pe această temă. Acestea vor înlocui apoi taxele provizorii de până la 38% decise la începutul lunii iulie, a precizat Comisia într-un comunicat de presă.

Represalii din partea Beijingului

În timp ce Franța și Spania militau activ pentru măsuri proporționale, Germania, care este puternic implicată în China, lupta, alături de Suedia și Ungaria, pentru a evita sancțiunile, temându-se de represaliile Beijingului.

Berlinul este deosebit de reticent din cauza importanței industriei sale auto în China. Audi, BMW, Mercedes și Volkswagen realizează aproape 40% din vânzările lor mondiale în China. „Efectele negative ale acestei decizii depășesc orice beneficii posibile”, a deplâns Volkswagen în iulie, când au fost impuse taxele provizorii.

Camera de Comerț chineză din UE a avertizat cu privire la consecințele „negative” pentru relațiile dintre Beijing și Bruxelles imediat după anunțarea deciziei, criticând-o drept „protecționism” deghizat.

La jumătatea lunii iunie, China anunțase deja o anchetă antidumping privind importurile europene de carne de porc, după o anchetă lansată în ianuarie privind băuturile spirtoase de vin (inclusiv coniacul) din UE. Potrivit presei chineze, vinul, produsele lactate și automobilele cu motoare mari sunt, de asemenea, în vizorul Chinei.

Această nouă bătălie se înscrie în cadrul tensiunilor comerciale crescânde dintre Occident și China, care este acuzată și de distrugerea concurenței în alte sectoare: turbine eoliene, panouri solare, baterii etc.

14,6 milioane de angajați

În acest fel, UE speră să protejeze o industrie auto care angajează 14,6 milioane de persoane în UE, evitând în același timp un conflict mortal cu cel de-al doilea partener economic al său, după Statele Unite. La jumătatea lunii mai, SUA au anunțat tarife vamale de 100%, față de 25% anterior.

Bruxelles-ul se declară „deschis” la orice altă soluție din partea Beijingului care respectă normele Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), pe care China a sesizat-o în iulie.

„Credem că depinde într-adevăr de China să găsească o alternativă” la suprataxe, a declarat un oficial european.

Campioană a motoarelor pe benzină și diesel, industria auto europeană se teme că fabricile sale vor dispărea dacă nu reușește să oprească valul de modele electrice chineze. Beijingul a luat-o înainte investind de mult timp în baterii.

În UE, piața este în plină expansiune înainte de interzicerea în 2035 a vânzărilor de vehicule noi cu motor cu combustie, iar vehiculele electrice chinezești reprezintă 22% din piața europeană, față de 3% în urmă cu trei ani, conform estimărilor industriei. Mărcile chineze au o cotă de piață de 8%.

Comisia a anunțat, de asemenea, că nu va percepe taxele provizorii care au intrat în vigoare la 5 iulie. Acestea vor continua să fie plătite, dar vor rămâne blocate într-un cont bancar înainte de a fi returnate.

Noile taxe vor afecta majoritatea producătorilor auto chinezi.

INTERVIURILE HotNews.ro