Sari direct la conținut

Curtea de Apel Constanta a anulat definitiv contractul privind cedarea pavilionului romanesc unui offshore din Cipru

HotNews.ro

Curtea de Apel Constanta a anulat luni, 7 martie, definitiv, contractul prin care Autoritatea Navala Romana (ANR) a cedat drepturile de administrare a pavilionului maritim roman unei firme din Cipru, RIFA Holdings Limited (fosta Ilvana Holdings Limited), pentru o perioada de 30 de ani. Instanta a anulat contestatia formulata de reprezentantii offshore-ului din Cipru impotriva Tribunalului Constanta, care a anulat contractul, in prima instanta, arata publicatia Ziua de Constanta.

De asemenea, Curtea de Apel Constanta a obligat Rifa Holdings Limited la plata a 14.880 lei cheltuieli de judecată către Autoritatea Navala Romana, potrivit datelor din dosarul 746/36/2013**, publicate pe portalul instantelor de judecata.

In septembrie 2012, Autoritatea Navala Româna (ANR) a incheiat un contract cu firma cipriota Ilvana Holding prin care erau cedate drepturile de administrare a registrului maritim român. Prin acest contract, firma cipriota care are o subsidiara in Germania, Romanian International Flag Administration (RIFA), putea intermedia toate operatiunile necesare inmatricularii de nave straine sub pavilion romanesc. Contractul a fost chestionat de cateva institutii ale statului roman sub aspectul oportunitatii. Mai mult, in acea perioada, Corpul de Control al Ministerului Transporturilor si arbitrul achizitiilor publice (ANRMAP) arata ca acest contract controversat a fost incheiat prin incalcarea legii.

Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a efectuat in perioada 17 iulie-24 iulie 20013 un control tematic la Autoritatea Navala Romana pentru verificarea legalitatii incheierii, la data de 12 septembrie 2012, a contractului de agentie cu Ilvana Holdings Limited. Controlul a fost dispus de conducerea ministerului ca urmare a solicitarii Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie-Directia Nationala Anticoruptie, se arata in raportul corpului de control, aprobat pe 1 august 2013 de ministrul interimar al transporturilor de atunci, Victor Ponta.

Potrivit contractului, compania privata accepta „sa opereze, sa promoveze si sa reprezinte Registrul in calitate de agent exclusiv al Autoritatii”, „sa exercite toate drepturile conferite de legile aplicabile operatorului Registrului, „sa perceapa, sa colecteze si sa retina partial taxele” si sa „actioneze ca ghiseu unic si, la cerere, ca intermediar intre proprietarii de nave”.

Contractul are prevazuta o durata initiala de 30 de ani, cu posibilitate de prelungire in mod automat pe perioade succesive de cate 10 ani „cu conditia ca niciuna dintre parti sa nu rezilieze contractul cu un preaviz de 10 ani pe perioada initial si de 5 ani ulterior”.

Contractul prevede ca agentul va suporta toate costurile, cheltuielile si taxele care rezulta din indeplinirea drepturilor si obligatiilor contractuale, dar si faptul ca „orice subventii, scutiri de taxe si alt sprijin financiar acordat la nivel national sau international in vederea constituirii si operarii unui registru international, vor fi doar in beneficiul agentului”.

Agentul va avea dreptul si obligatia de a stabili, percepe si colecta de la utilizatori taxele de Registru. Insa „in masura permisa de legile aplicabile, Agentul poate stabili structura si tarifele pentru utilizatori conform cerintelor sale, insa in limite rezonabile”.

Din analiza prevederilor contractului, rezulta ca utilizatorii vor plati pe nava si an, un tarif de baza de 6.000 euro si o taxa variabila pe greutate fara incarcatura. In functie de greutate, taxa variabila este intre 0,1 euro si 0,3 euro pe fiecare tona DWT.

Intr-o anexa a contractului se prevede o cota a autoritatii de doar 1.000 euro/an pentru fiecare nava inmatriculata in registru.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro