Sari direct la conținut

Guvernul renunta la majorarea salariilor din ANAF si Ministerul Finantelor

HotNews.ro

Guvernul a aprobat un proiect de ordonanta de urgenta care prevede masuri in mai multe domenii, pornind de la industria de aparare pana la ANAF si Ministerul Finantelor. Una dintre masuri este abrogarea art.63 din OUG 47/2015 care prevedea acordarea unei majorari medii a salariilor de baza cu 22% pentru personalului din cadrul Ministerului Finantelor Publice, ANAF, Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili. Alte prevederi se refera la realizarea de investitii la operatorii economici din industria de aparare si pentru modificarea si completarea unor acte normative.

Reamintim ca salariile angajatilor din Ministerul Finantelor, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Agentia Nationala pentru Achizitii Publice si Directia de Administrare a Marilor Contribuabili au fost majorate substantial de Guvern, prin derogare de la lege, incepand cu luna noiembrie, fara ca masura sa fie anuntata public. Dupa publicarea OUG in Monitorul Oficial, Ministerul Finantelor Publice a afirmat ca este vorba de o majorare „medie a salariilor de baza” de 22% de care vor beneficia 5.700 de persoane. Aceste majorari au starnit critici dure.

Ordonanta de Urgenta aprobata marti mai cuprinde unele masuri pentru realizarea de investitii la operatorii economici din industria de aparare si pentru modificarea si completarea unor acte normative. Un proiect de ordonanta de urgenta in acest sens a mai fost aprobat si pe 16 septembrie, insa nu a mai ajuns in Monitorul Oficial.

Actul normativ va crea premisele pentru sustinerea programului de investitii in industria de aparare pentru reluarea/reinnoirea proceselor de fabricatie si realizarea produselor la cerintele de inzestrare ale fortelor sistemului national de aparare. Adoptarea programului investitional are rolul de a asigura refacerea capacitatii industriale necesare productiei si securizarii lantului de aprovizionare tehnica si mijloacele de lupta necesare fortelor Sistemului National de Aparare, Ordine Publica si Siguranta Nationala a Romaniei, in raport cu angajamentele asumate de Romania in calitate de stat membru UE si NATO. Pentru realizarea investitiilor, operatorii economici pot beneficia de transferuri alocate de la bugetul de stat.

Totodata, prin Ordonanta de Urgenta, care creeaza cadrul legal pentru acordarea venitului lunar de completare, se stabilesc unele masuri de protectie sociala ce vor putea fi acordate persoanelor disponibilizate prin concedieri colective la unii operatori economici din industria de aparare, aflati in subordinea Ministerului Economiei, Comertului si Turismului, in baza Programelor de restructurare si reorganizare.

Prin completarile aduse de acest act normativ, se elimina unele inechitati, avand in vedere faptul ca angajatii din alte sectoare ale economiei nationale beneficiaza de venit de completare in cazul in care sunt disponibilizate prin metoda concedierilor colective.

Perioada acordarii venitului lunar de completare, care va fi in functie de vechimea in munca a fiecarui angajat, va constitui stagiu de cotizare in sistemul public de pensii si asigurari sociale de sanatate.

Potrivit OUG nr. 36/ 2013, persoanele care vor fi concediate in conditiile acestui act normativ vor beneficia de urmatoarele drepturi:

  • indemnizatie de somaj
  • venit lunar de completare;
  • plati compensatorii acordate de catre operatorii economici din bugetele de venituri si cheltuieli, in conformitate cu prevederile contractelor colective sau individuale de munca aplicabile, respectiv incheiate la nivelul fiecarui operator economic.

Venitul de completare se va acorda lunar, pe o perioada de maximum 24 de luni, stabilita diferentiat in functie de vechimea in munca, respectiv:

  • timp de12 luni pentru persoanele care au o vechime in munca cuprinsa intre 3 ani pana la 10 ani,
  • timp de 20 de luni pentru persoanele care au o vechime in munca cuprinsa intre 10 ani si pana la 15 ani,
  • timp de 22 de luni pentru salariatii care au o vechime in munca cuprinsa intre 15 ani si pana la 25 ani,
  • timp de 24 de luni pentru salariatii care au o vechime in munca de cel putin 25 de ani.

Numarul de angajati estimat ca ar putea fi disponibilizat prin concedieri colective in perioada 2015-2017 este de 808 persoane, dupa cum urmeaza: 2015 – 197 angajati; 2016 – 362 angajati; 2017 – 249 angajati. Estimarea a fost facuta in baza solicitarilor venite din partea companiilor din industria de aparare aflate in subordinea Ministerului Economiei, Comertului si Turismului si a fost discutata cu reprezentantii sindicatelor.

Venitul lunar de completare va fi asigurat de la bugetul asigurarilor pentru somaj. Impactul bugetar se estimeaza la 13,7 milioane de lei pentru urmatorii doi ani, astfel: 5,1 milioane de lei pentru anul 2016 si 8,6 milioane pentru 2017.

Pana in prezent, acest venit se acorda numai persoanelor disponibilizate din cadrul operatorilor economici reclasificati in sectorul administratiei publice, conform listei publicate de Institutul National de Statistica.

Ministerul Economiei, Comertului si Turismului a demarat un amplu program de restructurare, modernizare si promovare a industriei de aparare, menit sa confere companiilor care activeaza in domeniu competitivitate, pe o piata aflata in continua evolutie.

Totodata, in urma bilantului de activitate pe semestrul I 2015, s-a constatat o imbunatatire a activitatii industriei de aparare: cifra de afaceri a crescut cu 13%, valoarea exportului a crescut cu 31.77%, iar valoarea contractelor pentru export este egala cu valoarea insumata a exporturilor din ultimii 3 ani. Unele companii au incheiat contracte pana in anul 2019, in timp ce mai multe companii au realizat profituri operationale, unele dintre ele urmand sa atinga capacitatea maxima de productie.

O alta prevedere a actului normativ are in vedere unele clarificari aduse Codului fiscal aflat acum in vigoare, referitoare la mecanismul privind retinerea la sursa si retinerea prin stopaj la sursa a impozitelor si contributiilor sociale. Aceste prevederi nu sunt de natura sa aduca modificari cu privire la calculul si retinerea impozitelor/contributiilor sociale din venitul realizat de o persoana fizica, ci sa faciliteze aplicarea normelor legislative in vigoare pana la sfarsitul acestui an. Noul Cod fiscal, aplicabil incepand cu ianuarie 2016, contine aceste clarificari.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro