Haosul din strategiile si sistemele de e-guvernare din Romania: Cum s-au pierdut 9 ani si miliarde de euro
Functionarea platformei eRomania si a Sistemului Electronic National (SEN), sistem similar reglemnetat prin lege si functional din 2003, inseamna o dublare a serviciilor publice electronice, acuza Dana Popescu, sef comunicare al fostei Agentii pentru Serviciile Societatii Informationale (ASSI). Cele doua proiecte nu se suprapun, iar serviciile care se gasesc in SEN vor fi integrate in platforma eRomania odata ce va fi lansata, sustine in replica Marius Fecioru, secretar de stat in Ministerul Comunicatiilor. Asta in contextul in care acelasi minister reclama ca intre anii 2000-2008 s-au investit circa sase miliarde euro in zona sistemelor electronice proprii administratiei publice, fara ca acestea sa interconecteze, iar mai nou promite ca abia in doi ani vom avea norme clare in acest sens, pentru a face loc si solutiilor open-source.
„Sistemul e-guvernare este reglementat de catre o lege, Legea 161/2003, si se gaseste la adresa e-guvernare.ro. In acest sistem, cunoscut ca Sistemul Electronic National (SEN) si operat in prezent de CNMSI s-au investit ceva banuti si ar fi trebuit sa faca ce se doreste sa faca eRomania. Sistemul a fost abandonat cu intentie de catre Gabriel Sandu, pentru a-si putea satisface ambitiile legate de eRomania”, acuza Dana Popescu, fost sef relatii publice in fosta Agentie pentru Serviciile Societatii Informationale (ASSI), institutie restrucurata in 2009.
Declaratia fostului oficial ASSI a venit la scurt timp dupa ce HotNews.ro a scris cum Ministerul Comunicatiilor a initiat si transmis spre avizare un proiect de hotarare de guvern care incearca sa instituie obligatii la nivelul autoritatilor administratiei publice astfel incat acestea sa se inregistreze in viitoarea platforma eRomania si sa puna la dispozitie formularele utilizate in relatia cu cetatenii si companiile pentru folosirea lor in format electronic.
- Povestea reformei digitale din Romania, spusa de un oficial al ASSI, fosta agentie care gestiona sistemele e-guvernare
Care este istoria acestor platforme IT care au promis sa informatizeze relatia cetatean-stat?
„Reforma digitala in Romania a inceput in 2001 sub coordonarea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor, MCTI. In 2002 a fost lansat Sistemul de Achizitii Publice (www.e-licitatie.ro), iar in 2003 a fost lansat Sistemul Electronic National sub forma unui portal de guvernare electronica, disponibil la adresa www.e-guvernare.ro care sa ofere informatii si servicii electronice cetatenilor si mediului de afaceri. Tot in 2003 a fost lansat si portalul disponibil la adresa www.ghiseul.ropentru plata amenzilor prin Internet si pentru expedierea declaratiilor aferente catre politie, portal care ‘se extinde’ pe hartii de 7 ani”, isi incepe povestirea Dana Popescu.
- Istoria depunerilor de declaratii online prin SEN
Prin doua hotarari de guvern (HG 1085/2003, modificata prin HG 538/2004) date ulterior in aplicarea unor prevederi ale Legii 161/2003 s-au stabilit autoritatile administratiei publice care au obligatia de a se inregistra in Sistemul Electronic National, serviciile publice, formularele disponibile in format electronic, precum si conditiile si procedurile de inregistrare in acest sistem.
„Ca urmare”, spune Dana Popescu, „in anul 2003 s-au inscris in sistem peste 450 de institutii publice, existau 164 de formulare disponibile pentru descarcare si 5 servicii publice electronice pentru companii.
- 9 declaratii puteau fi depuse online prin SEN, de marii contribuabili inca din 2008
Inca din anul 2008, de la inceperea mandatului lui Gabriel Sandu, prin SEN, marii contribuabili puteau depune online 9 declaratii, prin intermediul portalului Formular Unic, accesand https://formularunic.e-guvernare.ro:
1. Declaratie privind obligatiile de plata catre bugetul asigurarilor sociale catre C.N.P.A.S
2. Declaratie privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor pentru somaj catre A.N.O.F.M
3. Declaratie privind contributia de asigurari sociale de sanatate catre C.N.A.S
4. Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat (100) catre M.F.
5. Declaratie privind impozitul pe profit (101)
6. Decont privind taxa pe valoarea adaugata (300)
7. Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale (102)
8. Declaratie privind accizele (103)
9. Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri (390)
Pentru accesul la aceste servicii era necesara obtinerea unui certificat digital de la operatorul sistemului, initial IGCTI si ulterior ASSI, iar „in urma notificarilor trimise de catre ASSI institutiilor publice care nu se inregistrasera in SEN pana in anul 2008, avand in vedere sanctiunea prevazuta la art. 2 alin 2) din HG sus-mentinata ‘Neinregistrarea de catre institutiile publice mentionate in anexa nr. 1 in Sistemul Electronic National constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 35.000.000 lei la 75.000.000 lei’, in perioada 2008-2009, s-au inscris aproape 13000 de institutii”.
- Din 7 august 2009, toate institutiile si autoritatile administratiei publice erau obligate prin lege sa foloseasca SEN
Mai mult, pe 7 august 2009, dupa publicarea in Monitorul Oficial a HG nr. 862/2009 privind modificarea si completarea HG nr. 1.085/2003, ASSI a anuntat ca prin SEN „toti contribuabilii de la nivel national aveau posibilitatea de a depune online cele 9 declaratii depuse pana la acea data doar de catre marii contribuabili.
La data respectiva contribuabililor li s-au dat certificate digitale emise de ASSI, pe care desi le-au luat nu le puteau folosi. Realitatea publica a fost ca nu s-au facut protocoale cu ANAF, Casa de Pensii, Somaj etc. In fapt la data respectiva se spunea ca sistemul nu poate sa functioneze si sa faca fata traficului de informatii pe serverele vechi prin SEN. Deci HG aparuse si nu functiona sistemul. Drept urmare s-a dat un comunicat la cateva luni, cum ca v-ati luat certificatele, pastrati-le si vor deveni valabile in momentul in care va vom spune, dar de atunci nu a mai zis nimeni nimic
Dana Popescu, sef in fosta ASSI
Conform acestui act normativ, depunerea declaratiilor utilizand SEN reprezenta chiar singura modalitate legala de transmitere in format electronic a declaratiilor catre institutiile si autoritatile administratiei publice. De asemenea, tot prin HG nr. 862/2009 se instituia pentru institutiile si autoritatile administratiei publice obligatia de a accepta declaratiile depuse de catre orice contribuabil prin SEN, ca singura modalitate legala de transmitere in format electronic a acestora.
Serviciile publice electronice de depunere a declaratiilor prin SEN puteau fi utilizate in baza detinerii unui certificat electronic valid emis de catre ASSI, operatorul sistemului, iar pentru utilizarea procedurilor electronice puse la dispozitie prin SEN persoanele juridice trebuiau sa achite un tarif anual de utilizare in cuantum de 46 de Ron, fara TVA”.
Textul HG nr. 862/2009 a adus modificari si asupra Anexei nr. 1 din H.G. 1085/2003, anexa ce cuprindea lista institutiilor publice care aveau obligativitatea de a se inregistra in SEN, de a pune la dispozitie datele de contact, precum si formularele administrative pe care le utilizeaza in relatia cu cetatenii. Astfel, toate institutiile si autoritatile administratiei publice din Romania au devenit obligate prin lege de a utiliza proceduri electronice pentru furnizarea serviciilor si informatiilor publice prin SEN.
Lucrurile insa nu au functionat.
„Avand in vedere volumul mare de date ce urmeaza a fi procesate, autoritatile publice beneficiare ale declaratiilor prevazute in anexa nr.2 urmeaza sa-si definitiveze, in cel mai scurt timp, procedurile si protocoalele interne de preluare si prelucrare a datelor. Ca urmare, pana la definitivarea acestor proceduri, declaratiile pot fi trimise si in varianta traditionala, folosita pana in prezent”, comunica ASSI in 18 august.
„Demersurie ASSI au fost oprite din cauza desfiintarii institutiei prin Legea 329/2009, iar ministrul Comunicatiilor a dorit mai mult o alternativa la SEN, respectiv eRomania”, a mai explicat aceasta.
- Dupa un an, in septembrie 2010…
„Contribuabilii mari depuneau declaratiile electronic oricum, din anul 2003, iar cei mici si mijlocii trebuia sa depuna obligatoriu inca de anul trecut. Ce s-a indrodus in plus este inlocuirea certificatului digital gratuit oferit de catre ASSI cu un certificat digital calificat (asa cum prevede de altfel HG nr 104/2010), obtinut de la unul dintre cei 3 furnizori de pe piata, la sume de cateva sute de lei pe an (aproximativ 100 euro)”
Dana Popescu, sef in fosta ASSI
Dupa un an de zile, in data de 2 septembrie 2010, in pragul remanierii ministrului Gabriel Sandu si inlocuirii acestuia cu Valerian Vreme, Ministerul Comunicatiilor anunta oficial ca impreuna cu ANAF coopereaza in vederea depunerii electronice a declaratiilor contribuabililor mari si mijlocii.
Ce prevede noul acord dintre MCSI si ANAF:
1. Actiunea incepe la data de 1 octombrie 2010 prin depunerea, in SEN si implicit ANAF, a declaratiilor fiscale electronice de catre contribuabilii mari si mijlocii;
2. De la data publicarii in Monitorul Oficial a ordinului semnat de Presedintele ANAF, va fi obligatorie inrolarea in SEN a contribuabililor mari si mijlocii care depun, urmand procedura specifica ANAF, declaratiile fiscale electronice semnate cu certificate digitale calificate;
3. Declaratia unica se lanseaza pentru depunerea declaratiei aferente lunii ianuarie 2011, cu data limita de depunere 25 februarie 2011; drept urmare, aceasta declaratie unica va fi disponibila angajatorilor incepand cu data de 1 februarie 2011;
4. La data intrarii in productie a declaratiei unice se va renunta la celelalte declaratii nominale pentru Casele de asigurari sociale.
- Marius Fecioru, secretar de stat in MCSI: SEN si eRomania nu se suprapun
In SEN sunt atatea declaratii cate entitati exista. Incepand din 1 ianuarie 2011 se doreste unificarea acestor declaratii intr-una singura.
Marius Fecioru, secretar de stat MCSI
Se dubleaza sau nu cele doua proiecte? Marius Fecioru, secretar de stat in Ministerul Comunicatiilor spune ca nu.
„SEN si eRomania nu se suprapun. SEN e un proiect demarat in urma cu ani de zile si a avut ca punct final anumite servicii. Serviciile din eRomania sunt servicii cuprinse in Directiva serviciilor si care vor fi implementate si extinse, iar acele servicii pe care le gasim in SEN, odata cu lansarea platformei eRomania vor fi transferate pe aceasta platforma, deci practic serviciile din SEN vor fi integrate in platforma eRomania. Asta nu presupune un cost suplimentar de dezvoltare”, a declarat pentru HotNews.ro Marius Fecioru.
Fecioru a mai explicat faptul ca „in SEN sunt atatea declaratii cate entitati exista. Incepand din 1 ianuarie 2011 se doreste unificarea acestor declaratii intr-una singura. Pentru asta va fi o platforma diferita. Odata cu inlocuirea acestei aplicatii curente din SEN cu o noua aplicatie, se vor elibera resurse care vor fi refolosite”.
La acestea se mai adauga, a spus Fecioru, si resursele hardware achizitionate prin licitatiile supercomputing 1 si supercomputing 2, astfel incat „declaratia unica nu va presupune costuri suplimentare pentru ca investitiile au fost realizate in urma cu ani de zile”.
- Noua conducere a MCSI cauta o solutie pentru integrarea si interoperabilitatea sistemelor IT publice si incurajarea open-source
Sistemul de plati online a taxelor si impozitelor va fi finalizat pana la data de 31 decembrie, 2010, iar integrarea si interoperabilitatea sistemelor institutiilor publice din Romania vor fi realizate in decursul urmatorilor doi ani”
Valerian Vreme, ministru MCSI
Recenta tema pusa pe tapet de noua conducere a MCSI este gasirea unei solutii pentru integrarea si interoperabilitatea sistemelor institutiilor publice din Romania. Astfel, in urma cu doua zile, in conferinta de prezentare a obiectivelor si prioritatilor din mandat,Valerian Vreme, noul ministru al Comunicatiilor, vorbea despre un proiect major – integrarea si interoperabilitatea sistemelor din institutiile publice. Vom crea platforme care sa poata comunica intre ele, iar pentru aceasta avem termen doi ani„.
„Sistemul de plati online a taxelor si impozitelor va fi finalizat pana la data de 31 decembrie, 2010, iar integrarea si interoperabilitatea sistemelor institutiilor publice din Romania vor fi realizate in decursul urmatorilor doi ani”, se mentioneaza si in comunicatul oficial al MCSI.
Contactat miercuri de HotNews.ro pentru a da mai multe detalii despre cum se va face aceasta interoperabilitate, prin care s-ar putea incuraja folosirea solutiilor open-source in administratia publica, Eduard Lovin, consilier al ministrului Vreme, a spus ca se urmareste adoptarea impreuna cu industria a unor norme in acest sens. Termenul maxim? Doi ani.
„O parte importanta din strategia pentru implementarea unei societati informationale a ministerului o reprezinta elaborarea unor norme foarte clare de interoperabilitate intre sistemele IT astfel incat institutiile publice sa-si poata dezvolta infrastructura IT pe orice tehnologie doresc indiferent ca este licentiata sau open-source, dar ulterior aceste infrastructuri IT sa poata comunica intre ele si sa poata face schimb de date”, a precizat pentru HotNews.ro Eduard Lovin.
„Normele sunt de o complexitate tehnica destul de mare si ca ordin de timp, acoperitor pentru absolut toata plaja de norme tehnice, am spus un termen maximal de doi ani. Trebuie mers pana in foarte mare detaliu pana la standardizarea unor interfete de comunicatii si aceste norme vor fi facute in colaborare cu toata industria”, a mai spus Eduard Lovin
- Dana Popescu, pe tema interconectarii sistemelor publice: Este o forma de a se cheltui banii pe proiecte despre care nu se stie cat costa
Dana Popescu este sceptica in ceea ce priveste discutiile pe marginea solutiilor pentru interconectarea sistemelor publice.
„Nu cred ca s-a discutat cu Primariile ce fac cu sistemele pe care deja le-au implementat si au cheltuit bani pentru ele, ce se face cu SEN, cum o sa le spuna sa renunte la toate aceste sisteme si sa se bage alti bani? Problema interconectarii sistemelor administratiei este o discutie veche de vreo patru ani de zile si nu s-a rezolvat. Probabil ca nici acum nu cred ca se va face, este o forma de a se cheltui banii pe niste proiecte pe care specialistii inca sunt pe pozitii contradictorii cu privire la cat costa. La orice platforma informatica se pot foarte bine atrage bani pentru alte cheltuieli si sa se supraevalueze”, a avertizat Dana Popescu.
- Varujan Pambuccian: Sistemul de e-guvernare nu se mai poate construi mai departe fara o lege cadru
In Romania fiecare serviciu oricat de marunt a fost dezvoltat cu retea de comunicatii in spate proprie, cu infrastructura software in spate proprie, cu software de aplicatie in spate propriu, iar motivele cred ca le intelege oricine. Acum vestea proasta este ca bani nu mai sunt, problema informatizarii devine si o problema a reducerii cheltuielilor operationale ale statului si poate ca de data asta neavand incotro chiar o sa le facem bine
Deputatul Varujan Pambuccian
Deputatul Varujan Pambuccian spune ca pentru a se intampla toate acestea „trebuie ca Ministerului Comunicatiilor sa i se dea puterea de a decide aceste lucruri vis a vis de toata administratia publica centrala si chiar locala. Este absolut necesara legea cadru de e-guvernare, prin care toate lucrurile astea sa derive nu din ordine de ministru HG, ci din lege si spre asta ne indreptam acum. De altfel nici nu se mai poate construi sistemul de e-guvernare altfel„, a declarat Varujan Pambuccian.
Deputatul promite sa prezinte peste doua saptamani in sedinta de Guvern o solutie in acest sens.
„In cazul SEN nu exista nici o lege, ci doar Hotarari de Guvern. SEN a pornit intr-o anumita logica si a ajuns cu totul altceva in final. (…) Vreau ca lucrurile care urmeaza sa se intample si stiu bine ca pentru asta trebuie sa construiesti astfel incat sa nu deranjezi sistemele de interese care au dus la toate constructiile care au fost pana acum. Se poate lucrul asta, am o solutie, o voi prezenta peste doua saptamani, luni, si sper cu mult realism sa reusim sa o abordam daca, si asta e decisiv, coalitia isi va asuma solutia pe care o prezint si primul ministru isi va asuma forta care deriva din functia pe care o detine pentru a implementa ce voi prezenta”, a spus Pambuccian.
Deputatul nu a vrut sa dea detalii despre ce va contine acel document, exprimandu-si insa increderea ca in actualele conditii economice autoritatile ar putea fi fortate sa ia masuri.