Sari direct la conținut

Marturiile unui antreprenor despre problemele de interconectare in lansarea unui operator mobil virtual / Dupa aproape un an, RCS&RDS a luat o amenda de 10.000 lei

HotNews.ro
Mihai Eftimie, proprietar Enigma System, Foto: Hotnews
Mihai Eftimie, proprietar Enigma System, Foto: Hotnews

​Mai multe numere de telefon pe aceeasi cartela SIM sau mai multe SIM-uri cu acelasi numar sunt doua dintre serviciile pe care Mihai Eftimie, un antreprenor de 31 de ani, vrea sa le ofere in Romania, ca operator mobil virtual (MVNO), adica printr-o companie ce foloseste reteaua unui operator de telefonie mobila, dar are servicii proprii. El acuza insa piedicile birocratice: dupa ce s-a notificat si a cerut numerotatie de la ANCOM (autoritatea de reglementare), a durat 10 luni pana la interconectarea cu operatorii mobili, desi termenul legal este de 45 de zile. A reclamat RCS&RDS la ANCOM, care a primit o amenda de 10.000 lei. „Daca voi esua cu totul nu-mi va fi rusine deloc, pentru ca nu am dat mita”, spune Eftimie.

  • Cine este Mihai Eftimie

Mihai Eftimie (31 ani) este licentiat si a obtinut si masterul la Facultatea de Inginerie Aerospatiala din cadrul Universitatii Politehnica Bucuresti (UPB), iar anul trecut a inceput doctoratul la Facultatea Electronica si Telecom, din cadrul aceleasi Universitati. Lucrarea de doctorat e legata de folosirea telefonului mobil in avion, fara a pune alte echipamente la bord. Iar infrastructura pentru MVNO poate fi folosita ca testbed (banc de probe) pentru lucrarea mea de doctorat.

  • Ce servicii de telefonie mobila ar vrea sa introduca in Romania si nu reuseste de aproape un an de zile

Pentru ca in Romania nu exista operatori mobili virtuali (MVNO), Mihai Eftimie s-a gandit sa deschida o astfel de companie – Enigma System.

„Vreau sa lansez un operator mobil vritual (MVNO), primul din Romania. Mai exact vreau sa fie un full MVNO, adica sa ai acelasi lucru ca marii operatori mai putin reteaua radio si licenta de utilizare a frecventelor. Va oferi si voce, internet etc. Voi veni cu servicii noi, nu voi duce o lupta cu preturile, va fi mai scump decat la RCS. Voi merge pe servicii cu valoare adaugata”, spune Mihai Eftimie.

Detalii despre serviciile pe care vrea sa le introduca in prima faza – aici.

Eftimie ar vrea sa introduca treptat si servicii precum „posibilitatea unui client sa-si aleaga numarul de telefon la cartela, posibilitatea de portare a numarului depunand cerere online fara sa mai fie nevoie sa te duci intr-o reprezentanta, pentru ca sunt multi romani in strainatate care au numar de Romania si ar vrea sa-si porteze numarul dar nu le convine sa vina in tara doar pentru o cerere de portare”.

Am inceput discutiile cu Vodafone si Orange in februarie 2011, ca sa nu ma apuc degeaba. Firma a fost infiintata in primele zile ale lui aprilie 2011si in aceeasi zi in care am luat certificatul de inregistrare la Registrul Comertului m-am si notificat la ANCOM ca MVNO”, a spus Mihai Eftimie.

  • Problemele de reglementare, dar si de interconectare in retelele de telefonie

Acesta spune ca legislatia ii cerea sa se notifice ca MVNO, iar apoi pentru a-si lua numerotatie trebuia sa faca dovada ca este in negocieri avansate cu cel putin un operator mobil.

In mai 2011 am trimis catre ANCOM o solicitare cu mai multe clarificari legate de MVNO, pentru ca erau 2 randuri in legislatie: in primul rand ca un operator virtual va primi numerotatie mobila din 070xx.. si in al doilea rand ca inainte de a primi numerotatia trebuie sa faca dovada ca este in negocieri avansate cu un operator. Atat, altceva nu scria in legislatia romana. Dupa ce le-am trimis eu intrebarile, ANCOM a lansat o consultare publica, in iunie 2011, unde aproape jumatate din intrebari erau puse de mine catre ei. A fost acea consultare publica, operatorii au fost amabili, dar totul era o mascarada”, povesteste Eftimie.

Acesta sustine ca in luna septembrie 2011a cerut catre ANCOM numerotatie, iar autoritatea a trimis catre operatori solicitare de clarificare pentru a vedea daca intr-adevar Enigma System este in negocieri avansate pentru a oferi servicii ca MVNO.

„Am pus la dispozitia ANCOM corespondenta cu operatorii. Acestia nu au zis ca nu vor. Vodafonea zis ca trebuie investitii de zeci de milioane de euro in infrastructura, celule noi si alte aberatii. Pentru ce investitii de zeci de milioane de euro in retea? Cu Orange semnasem deja o scrisoare de intentie si am facut dovada catre ANCOM ca sunt in negocieri avansate nu cu unul, ci cu doi operatori. Si atunci am luat numerotatie, apoi am luat toate resursele tehnice – cod de retea mobila si ce mai trebuie pentru a deveni operator mobil virtual complet”, spune Mihai Eftimie.

Intrebat despre relatia cu Cosmote, Eftimie a spus ca „sunt foarte inceti”.

  • Ce dotari tehnice trebuie sa ai ca MVNO si la ce investitii?

Eftimie sustine ca ai nevoie de echipamente specializate, dar nu vrea sa divulge cat a investit pana acum.

„Spre exemplu iti trebuie centrala care proceseaza apelurile pentru ca am interconectari proprii si numerotatie proprie, acel server de cartele SIM, unde este profilul cartelei SIM, apoi este un alt echipament se cheama Provisioning unde introduci ce servicii vrea clientul si se trimit comenzi automate catre alte echipamente ca se se configureze automat, e apoi partea de billing adica acel soft care contorizeaza fiecare minut sms si ma taxeaza corespunzator..etc. Inainte de a le cumpara trebuie sa ai o siguranta ca vei semna ceva. Eu deja incepusem sa cumpar din echipamente si sa merg inainte fara a avea siguranta. Nu as vrea sa divulg cat am investit, dar daca va duceti la o companie de profil o sa vedeti ca va cer in jur de 2-3 milioane de euro pentru un operator full MVNO – echipamente si instalarea lor”, a spus acesta.

  • 10 luni pana la interconectarea efectiva cu operatorii de telefonie

Cererile de interconectare cu operatorii au fost facute abia in decembrie 2011.

„Au urmat apoi discutii cu operatorii pentru interconectare si cu greu abia pe 30 decembrie 2011 am depus cereri de interconectare pe voce la principalii operatori de telefonie din romania: Vodafone, Orange, Cosmote, Romtelecom, UPC.. La RCS am trimis mai tarziu pentru ca ei cereau o solutie tehnica mai dificila – marcarea apelurilor. Termenul maxim legal pentru un raspuns era de 45 de zile calendaristice. Dupa discutii, negocieri, teste s.a de abia in luna octombrie 2012 s-a facut interconectarea cu operatorii. A durat 10 luni”, atentioneaza Eftimie.

  • Pentru refuzul de interconectare, RCS&RDS a fost amendata cu 10.000 lei in octombrie 2012

Cand i-a ajuns cutitul la os s-a gandit sa faca reclamatii la ANCOM. A facut-o impotriva RCS&RDS care ii refuza semnarea unui acord de interconectare, iar operatorul a fost amendat in luna octombrie 2012 cu 10.000 lei. De ce a reclamat doar RCS&RDS?

„Nu am facut alte reclamatii pentru ca daca devii reclamagiu atunci ti se spune ca nu se mai fac afaceri cu tine. La RCS&RDS le-am zis: Hai sa facem odata..si mi-au raspuns: „daca nu-ti convine du-te la ANCOM”, a declarat Mihai Eftimie.

La solicitarea HotNews.ro, ANCOM a confirmat faptul ca a amendat RCS&RDS cu 10.000 de lei in data de 16 octombrie 2012, „pentru încălcarea obligaţiilor prevăzute la art. 7 alin. (5) şi art. 9 alin. (1) din Decizia preşedintelui ANCOM nr. 89/2012, respectiv a obligaţiilor prevăzute la art. 6 alin. (4) şi art. 17 alin. (1) teza a II-a din Decizia preşedintelui ANCOM nr. 106/2012, fapte care, potrivit dispoziţiilor art. 142 pct. 53 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011, constituie contravenţii”, se arata in raspunsul ANCOM.

  • Nu este prea mica totusi aceasta amenda?

„Conform Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aceasta contraventie se putea amenda maxim cu un cuantum de 2% din cifra de afaceri a operatorului. ANCOM individualizeaza amenzile in functie de gradul de pericol social concret al faptei, perioada de timp în care obligaţia legală a fost încălcată, precum şi, dacă este cazul, consecinţele încălcării asupra concurenţei”, au declarat pentru HotNews.ro oficialii ANCOM.

Autoritatea isi motiveaza decizia aplicarii unei amenzi de numai 10.000 lei prin faptul ca RCS&RDS ar fi remediat problemele semnalate de catre Enigma-System.

„În data de 11.09.2012, ANCOM a transmis S.C. RCS&RDS S.A. notificarea privind intenţia aplicării sancţiunii, prin care furnizorul a fost informat că nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 7 alin. (5) şi art. 9 alin. (1) din Decizia preşedintelui ANCOM nr. 89/2012, respectiv la art. 6 alin. (4) şi art. 17 alin. (1) teza a II a din Decizia preşedintelui ANCOM nr. 106/2012, reprezintă încălcarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 şi că are la dispoziţie un termen de 5 zile lucrătoare de la comunicarea Notificării pentru a formula un punct de vedere cu privire la acest aspect.

Ulterior emiterii Notificării de către ANCOM, în data de 25.09.2012, s-a încheiat actul care reglementează exclusiv condiţiile tehnice şi comerciale în vederea asigurării serviciului de terminare în reţeaua publică de telefonie operată de S.C. RCS&RDS S.A. a apelurilor iniţiate în reţeaua Enigma-System prin tranzitul unei alte reţele publice de telefonie. Astfel, S.C. RCS&RDS S.A. a încetat încălcarea dispoziţiilor legale cu privire la care a fost emisă Notificarea menţionată.

Cu toate acestea, chiar dacă încălcarea constatată a fost remediată, potrivit prevederilor legale, ANCOM a dispus aplicarea sancţiunii contravenţionale. Totuşi, în procesul de individualizare a sancţiunii, s-a luat în considerare faptul că S.C. RCS&RDS S.A. a remediat încălcarea constatată de ANCOM, precum şi faptul că la data respectivă, Enigma-System nu lansase niciun serviciu comercial şi nu avea niciun abonat care să fie prejudiciat de imposibilitatea apelării abonaţilor reţelei S.C. RCS&RDS S.A”, se mentioneaza in raspunsul ANCOM.

Autoritatea subliniaza ca „toate sesizările depuse la ANCOM de către Enigma System referitoare la eventuale tergiversări ale negocierilor privind încheierea unui acord de interconectare sau posibile refuzuri de interconectare au fost analizate şi, unde a fost cazul, s-au dispus măsurile necesare„.

  • Mihai Eftimie: In continuare nu se poate suna din reteaua RCS&RDS catre reteaua Enigma System

„RCS a luat amenda pe 16 octombrie 2012 si au deschis accesul cred ca pe 22 octombrie 2012 si intr-un singur sens – din Enigma spre RCS. Din reteaua lor spre a mea nu se poate suna nici acum”, sustine Mihai Eftimie.

Tanarul antreprenor spune ca nu poate sa ofere inca servicii la stadiul in care se afla. Sperantele acestuia sunt intr-o reglementare UE care ar trebui aplicata de la 1 ianuarie 2013.

„Acum pot oferi o cartela SIM cu numar de Enigma si ai acces decoamdata doar la voce. Din RCS nu poti primi apeluri. Internet nu pot sa ofer, SMS nu pot, motiv pentru care nu lansez inca serviciile. Mai am de semnat acorduri cu operatorii mobili. Incepand cu 1 ianuarie 2013 mai apare o reglementare UE privind roamingul national si vor fi obligati sa semneze acorduri in acest sens. Daca reglementarea intra in vigoare la 1 ianuarie 2013, in maxim 3 luni de la o cerere ferma trebuie semnate actele de catre operatori si inca o luna se pune in functiune serviciul. Deci teoretic ar fi cam 4 luni, doar daca nu se gasesc chichite avocatesti”, a mai spus Mihai Eftimie.

  • Eftimie: Chiar daca mi-ar da acum cineva 2 milioane de euro, desi nu e nevoie, ma uit la ei pentru ca imi trebuie semnata o hartie

Din ce traieste totusi Mihai Eftimie? Cum de isi permite sa duca acest razboi surd de atata vreme?

„Am lucrat pentru un operator de telefonie mobila din strainatate si i-am pus la punct reteaua mobila in ceea ce priveste partea de securitate. Nu va dau nume. Acum am o suma de bani si din aia traiesc petntru ca nu am alta sursa de bani. Paradoxal, m-as fi asteptat sa ma impotmolesc in partea financiara, lucru care nu s-a intamplat si asta ma deranjeaza cel mai tare. Chiar daca mi-ar da acum cineva 2 milioane de euro, desi nu e nevoie, ma uit la ei pentru ca imi trebuie semnata o hartienu-mi trebuie bani pentru echipamente. Aici este paradoxul„, spune Eftimie.

Se teme de un esec?

„Mesajul este ca e foarte greu sa fii antreprenor in Romania nefacand parte din grupul baietilor destepti. In cazul in care voi esua cu totul nu-mi va fi rusine deloc, pentru ca nu am dat mita, nu am avut probleme si am fost corect. Stiu persoane din primul management din operatorii mobili care au firme capusa la acele companii in care ei sunt manageri. Si cand am venit cu afacerea mea au spus ca nu este business case”, a spus in final Mihai Eftimie.

  • ANCOM spune ca pe piata furnizarii serviciilor de internet se poate intra relativ usor

HotNews.ro a intrebat ANCOM daca este normal ca in urma interconectarii cu operatorii mobili, Enigma System sa nu poata oferi internet si sms? In cat timp ar trebui sa se realizeze acordurile pentru furnizarea si acestor servicii?

Pe piaţa furnizării serviciilor de internet se poate intra relativ uşor; nu au fost aduse la cunoştinţa Autorităţii situaţii în care furnizorii să reclame existenţa unor bariere la intrarea pe această piaţă. De altfel, nici Enigma System nu a sesizat Autoritatea în acest sens.

În ceea ce priveşte serviciile tip text, SMS, precizăm că acestea nu sunt servicii reglementate, prin urmare, în afară de negocierea cu bună credinţă a unui acord de interconectare în vederea furnizării unor astfel de servicii, nu există alte obligaţii asociate referitoare la termene limită în care să se realizeze încheierea acordurilor pentru furnizarea acestor servicii.

Încheierea unui acord de interconectare care are ca obiect furnizarea serviciilor de terminare a apelurilor într-o anumită reţea nu presupune în mod automat furnizarea altor servicii, cum ar fi cele de internet sau SMS, dacă acestea nu au fost negociate şi agreate în mod explicit în cadrul respectivului acord de interconectare”, se arata in raspunsul ANCOM.

  • Dintre operatorii mobili, doar Orange Romania a oferit un comentariu

Inainte de publicarea acestui material HotNews.ro a adresat catre ANCOM si catre operatorii de telefonie mobila Orange, Vodafone, Cosmote si RCS&RDS intrebari legate de aceasta situatie semnalata de Mihai Eftimie.

Singurul raspuns primit din partea operatorilor mobili a fost de la Orange Romania.

„Procesul de interconectare pentru serviciul de voce intre Orange si Enigma s-a finalizat in luna octombrie si a decurs conform reglementarilor ANCOM. Din partea Enigma am primit in luna noiembrie o solicitare de interconectare pentru alte servicii, iar procesul se afla in curs de desfasurare”, a declarat Dorin Odiatiu, Public Affairs, Partnerships and Wholesale Director in cadrul Orange Romania.

Ceilalti operatori de telefonie mobila nu au dorit sa comenteze situatia.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro