Închiderea școlilor și statul acasă, din perspectiva științei: Cum reduc răspândirea virusului și salvează vieți
Nu doar școlile din România s-au închis, ci și școlile din Japonia, Italia, unele părți din China și din alte părți ale lumii și poate v-ați întrebat cum încetinește răspândirea coronavirusului această măsură. În același timp, autoritățile ne îndeamnă să evităm aglomerațiile și să stăm acasă.
Sciencemag a publicat un interviu cu Nicholas Christakis, medic la Universitatea Yale, care arată cu argumente științifice de ce închiderea școlilor este o măsură bună pentru a opri răspândirea virusului și explică de ce atunci când stăm acasă ne ajutăm nu doar pe noi pentru că nu ne infectam, ci ajutăm și comunitatea. Christakis studiază rețelele sociale și dezvoltă programe software și metode statistice pentru a anticipa răspândirea unei epidemii.
Diferența dintre măsurile reactive și proactive de închidere a școlilor
Măsura reactiva este atunci când o școală decide să suspende cursurile când un student sau un părinte sau un membru al personalului este bolnav.
Cei mai mulți oameni nu au probleme cu această măsură și nu o discută. Dacă epidemia este la școală, îți dorești ca școala să fie închisă.
Ce spune știința. Cât de eficiente sunt măsurile reactive
Au existat o serie de studii care au analizat astfel de măsuri reactive. Aceste analize, inclusiv o lucrare din Nature din 2006, în care s-au folosit modele matematice [ale unei pandemii de gripă], au arătat că, în mod obișnuit, închiderea școlii din cauza unui agent patogen transmisibil reduce rata de infecție cumulată cu aproximativ 25% și întârzie vârful epidemiei [în regiunea respectivă] cu aproximativ 2 săptămâni. Când amâni vârful, de asemenea aplanezi de obicei epidemia și staționezi cazurile. Acest lucru este foarte important. Înseamnă că incidența într-o anumită zi este mai scăzută, deci nu supraîncărcăm sistemul de asistență medicală.
Există și masuri proactive, adică închizi școlile înainte de apariția unui caz în școală. O astfel de măsură s-a dovedit a fi una dintre cele mai puternice intervenții non-farmaceutice pe care le putem implementa.
De ce? Nu este vorba doar de păstrarea în siguranță a copiilor. Păstrează întreaga comunitate în siguranță și autoritățile trebuie să ceara în mod eficient și părinților să rămână acasă.
Închiderea școlilor salvează vieți
Există un studiu in care s-au analizat datele referitoare la gripa spaniolă din 1918, care examinează închiderile școlii proactiv sau reactiv. S-a descoperit faptul că închiderea proactivă a școlilor a salvat un număr substanțial de vieți. În St. Louis școlile s-au închis cu aproximativ o zi înainte de apariția epidemiei, timp de 143 de zile. În Pittsburgh s-au închis la 7 zile după vârf și numai pentru 53 de zile. Rata mortalității pentru epidemia din Pittsburgh a fost de aproximativ trei ori mai mare decât cea din St. Louis. Aceste lucruri funcționează.
Evident, acest lucru ne afectează pe toti Nu este surprinzător faptul că există costuri substanțiale – costuri de sănătate și costuri economice. Mulți copii primesc prânzul la școala; sănătatea lor ar putea suferi odată cu închiderea școlii. Părinții ar putea pierde oportunități de muncă. Acesta este motivul pentru care Japonia oferă venituri de bază părinților în timpul închiderii școlilor.
De ce este bine sa rămâi acasă și să păstrezi ceea ce oamenii de știință numesc distanță socială?
E simplu, oprești transmiterea virusului.
Nu e vorba numai de faptul că te protejezi pe tine și nu te infectezi. Adevăratul avantaj este că oprești toate căile prin care se poate transmite virusul. Nu ajunge la tine, nu îl dai mai departe. Faci un serviciu societății, ajuți comunitatea. Angajații care doresc să lucreze de acasă pot să lucreze de acasă.