Operatorii de turism si agentiile de voiaj din UE vor promova numarul unic de urgenta 112/Functionarea 112 in Romania, data ca exemplu de Comisia Europeana
Comisia Europeana si Asociatia europeana a agentiilor de voiaj si a operatorilor de turism (ECTAA) au solicitat luni operatorilor de turism si agentiilor de voiaj sa promoveze numarul paneuropean pentru apeluri de urgenta ‘112’ pe site-urile lor web, pe biletele electronice si la principalele destinatii turistice. In comunicatul oficial, Comisia Europeana da ca exemplu situatia unui grup de cercetasi belgieni care s-a ratacit in padure in zona satului Ghioroc din Romania si care a fost salvat gratie apelarii numarului 112, numar ce poate fi apelat gratuit de pe fix si mobil in orice tara din UE.
- „ECTAA sprijina campania initiata de Comisiei pentru popularizarea numarului de urgenta 112. Ne bucuram sa fim asociati acestei campanii, deoarece un numar unic pentru apeluri de urgenta aplicabil in intreaga UE prezinta mari avantaje pentru calatori – clientii nostri – care probabil nu cunosc numarul local care trebuie apelat in caz de urgenta atunci cand calatoresc in afara tarii de origine”, a declarat Boris Zgomba, presedintele acestei asociatii cu ocazia Zilei Europene a 112.
Cunoasterea numarului 112, subliniaza Comisia Europeana, ajuta persoanele aflate in dificultate.
- „De exemplu, un grup de cercetasi belgieni s-a ratacit in padure in zona satului Ghioroc din Romania. Unul dintre ei cunostea numarul si a apelat de urgenta la 112. Operatorul de urgenta a stabilit locul exact unde se afla grupul si a alertat agentiile de interventie, care i-au gasit. Un membru al grupului a suferit un soc hipotermic, insa, datorita reactiei prompte, pacientul a fost salvat”, se arata in comunicatul Executivului European.
Datele de pe site-ul Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS) arata ca acest fapt s-a intamplat in vara anului 2011, situatie pentru care serviciul a si fost premiat anul trecut la intalnirea anuala a serviciilor de urgenta din Uniunea Europeana, desfasurata la Riga, in Letonia.
Informatii STS despre operatiunea de salvare din Muntii Zarandului
- Pe 21 iulie 2011 ora 19.55, la Centrul Judetean de Preluare al Apelurilor de Urgenta Arad 112, a fost primit un apel telefonic de la un cetatean belgian, prin care informa ca s-a ratacit impreuna cu alte 33 de persoane in padurile din apropierea satului Ghioroc.
- Plimbandu-se, grupul a luat-o pe o poteca gresita din care nu a reusit sa se mai intoarca la locul de campare, asa incat a sunat la numarul european unic de urgenta 112, pentru a primi ajutor. Nestiind locul exact, dar avand informatii ca urmare a discutiei telefonice si dupa localizarea apelului, operatoarea 112 si-a dat seama ca cele 34 de persoane se aflau in regiunea Muntilor Zarandului, intre localitatile Covasant si Casoaia.
- Ca urmare a identificarii urgentei si a locului, operatoarea 112 a alertat serviciile de interventie si s-a creat un grup de cautare format din personalul Inspectoratelor Judetene de Politie si de Jandarmi impruna cu angajatii Ocolului Silvic.
- Dupa 2 ore de cautari persoanele, cu varste cuprinse intre 12 si 30 de ani, au fost gasite, una dintre ele necesitand ingrijiri medicale. Insotit de jandarmi, grupul a fost condus la Manastirea Feredeu unde a sosit o ambulanta pentru a acorda primul ajutor pacientului pe care l-a transportat la Spitalul Judetean Arad. Datorita interventiei rapide pacientul, care se afla in soc hipotermic, a fost salvat. Primaria din Siria a oferit grupului de turisti mancare, apa, i-a asigurat transportul si cazarea.
112 este numarul european unic pentru apeluri de urgenta la care se poate suna gratuit de pe telefoane fixe sau mobile pretutindeni in UE. 112 pune apelantii in legatura cu serviciile de urgenta relevante (politia locala, pompierii sau serviciile medicale) si le permite sa vorbeasca cu un operator in mai multe limbi europene. Serviciul este disponibil 24 de ore pe zi, sapte zile pe saptamana.
In Romania, anul trecut, la numarul unic de urgenta 112 au fost primite si tratate peste 18,6 milioane de apeluri, iar dintre acestea 31,62% au fost reale si 68,38 % false, conform informatiilor prezentate luni de Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), administratorul acestui serviciu. Majoritatea apelurilor false si abuzive provin de la copii, tineri, persoane cu probleme psihice si sunt in mare parte realizate de pe cartele pre pay. Urmare constatarilor facute de catre autoritatile statului, 10.059 cetateni au fost sanctionati conform legii pentru apeluri false si abuzive catre numarul 112 si cele mai multe sanctiuni au fost aplicate in judetele Dambovita, Galati si Suceava, mentioneaza STS.