Sari direct la conținut

Ordonanța noilor taxe, adoptată. Cum arată varianta finală a „taxei pe lăcomie”, ce modificări sunt la Pilonul II și ce taxe vor plăti companiile din energie

HotNews.ro
Sedinta de guvern, Foto: Guvernul Romaniei
Sedinta de guvern, Foto: Guvernul Romaniei

Guvernul a făcut câteva modificări în Ordonanța prin care se introduce vestita taxă pe lăcomie. Aceasta a fost redenumită, dar au mai apărut câteva schimbări. Printe altele, s-a umblat la cotele de taxare, acestea fiind micșorate. Cu alte cuvinte, vor fi taxate, dar mai puțin. De asemenea, au fost modificări în ceea ce privește sistemul de pensii private, acum fiind posibilitatea de a trece la Pilonul I, dar nu mai pot fi scoși banii. În cazul plafonărilor de prețuri, acestea vizează gazele și energia electrică pentru consumatorii casnici și industriali. De asemenea, s-a impus o taxă de 2% pe cifra de afaceri pentru toate companiile din energie.

Ca elemente de noutate: au apărut modificări în ceea ce privește jocurile de noroc, fiind micșorate taxele, față de varianta inițială, dar apare o activitate nouă la Oficiul pentru jocuri de noroc, finanțată de operatori, sunt modificări privind licențele de utilizare a frecvențelor radio, se introduc amenzi pentru furnizorii de reţele de comunicaţii electronice care încheie contracte de instalare fără autorizație de construcție. De asemenea, a apărut o prevedere privind pensiile militare de stat. Noutățile aduse variantei adoptate pot fi citite aici: DOCUMENT Fiscalitate 2019 OUG privind introducerea unor taxe a fost modificată. Schimbări la taxarea jocurilor de noroc, taxa pe lăcomie și pensiile private.Vezi în text noutățile

Întregul document poate fi consultat aici

Citește și:

Pe scurt în ceea ce privește taxa pe lăcomie:

  • Din taxa pe lăcomie a devenit taxa pe activele instituțiilor bancare
  • S-a modificat pragul ROBOR de la 1,5% la 2%
  • Cotele taxei pe active se diferenţiază în funcţie de amploarea depăşirii pragului de referinţă, astfel:
    a) dacă media trimestrială a ratelor ROBOR este până la 0,5 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referinţă, cota este de 0,1% / anterior cota era de 0,2%
    b) dacă media trimestrială a ratelor ROBOR este între 0, 51 – 1 punct procentual, inclusiv, peste pragul de referinţă, cota este de 0,2% / anterior 0,4%
    c) dacă media trimestrială a ratelor ROBOR este între 1,01 – 1,5 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referinţă, cota este de 0,3% / anterior 0,6%
    d) dacă media trimestrială a ratelor ROBOR este între 1,51 – 2,0 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referinţă, cota este de 0,4% / anterior 0,9%
  • S-a modificat următorul punct: Dacă media trimestrială ROBOR este cu peste 2 puncte procentuale peste pragul de referință, cota taxei pe active este de 0,5% (anterior se spunea că „Dacă media trimestrială ROBOR este cu peste 2 puncte procentuale peste pragul de referință, cota taxei pe lăcomie de 0,9 % se majorează progresiv cu câte 0,3 puncte procentuale la fiecare depășire cu câte 0,5 puncte procentuale, inclusiv, a pragului de referință majorat cu 2 puncte procentuale”

Vezi mai jos noul text care face referire la sectorul bancar din noua OUG:

CAPITOLUL IV

Instituirea taxei pe activele instituțiilor bancare

Art. 86 – (1) Instituțiile bancare sunt obligate la plata taxei pe active financiare, denumită în continuare taxa pe active, în situația în care media trimestrială ROBOR determinată potrivit art. 87 alin. (2) depășește pragul de 2%, denumit în continuare prag de referință.

(2) Prin instituție bancară se înțelege instituţiile de credit, persoane juridice române, definite, astfel, potrivit legii de organizare și funcționare, si sucursalele din România ale institutiilor de credit ale persoanelor juridice străine.

Art. 87 – (1) Taxa pe active se datorează trimestrial prin aplicarea cotelor prevăzute la alin. (3) asupra activelor financiare ale contribuabilului existente la sfârșitul trimestrului de calcul, astfel cum sunt înregistrate în patrimoniu, potrivit reglementărilor contabile aplicabile.

(2) Media trimestrială ROBOR se stabilește pe baza ratelor ROBOR la 3 luni și la 6 luni, calculate și publicate de Banca Națională a României pentru ultimul trimestru/semestru anterior trimestrului de calcul. Stabilirea mediei trimestriale se efectuează de către Comisia Națională de Strategie și Prognoză și se publică pe site-ul acestei instituții.

(3) Cotele taxei pe active se diferenţiază în funcţie de amploarea depăşirii pragului de referinţă, astfel:

a) dacă media trimestrială a ratelor ROBOR este până la 0,5 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referinţă, cota este de 0,1%;

b) dacă media trimestrială a ratelor ROBOR este între 0, 51 – 1 punct procentual, inclusiv, peste pragul de referinţă, cota este de 0,2%;

c) dacă media trimestrială a ratelor ROBOR este între 1,01 – 1,5 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referinţă, cota este de 0,3%;

d) dacă media trimestrială a ratelor ROBOR este între 1,51 – 2,0 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referinţă, cota este de 0,4%.

(4) Dacă media trimestrială ROBOR este cu peste 2 puncte procentuale peste pragul de referință, cota taxei pe active este de 0,5%.

Anterior textul era:

Instituirea taxei pe activele instituțiilor financiar bancare – taxa pe lăcomie

Contribuabili

Art. 83 – (1) Instituțiile financiar-bancare sunt obligate la plata taxei pe active, denumită în continuare taxa pe lăcomie, în situația în care media trimestrială ROBOR determinată potrivit art. 84 alin. (2) depășește pragul de 1,5 %, denumit în continuare prag de referință.

(2) Prin instituție financiar-bancară se înțelege oricare dintre următoarele persoane:

a) instituţiile de credit, persoane juridice române, definite, astfel, potrivit legii de organizare și funcționare;

b) instituţiile financiare nebancare, persoane juridice române, înscrise în Registrul general ţinut de Banca Naţională a României;

c) instituţiile de plată, persoane juridice române, care acordă credite legate de serviciile de plată;

d) instituţiile emitente de monedă electronică, persoane juridice române, care acordă credite legate de serviciile de plată;

e) alte persoane juridice, care desfășoară, potrivit legilor de organizare şi funcţionare, activități financiare;

f) sucursalele din România ale persoanelor juridice străine, din categoria celor prevăzute la lit. a)-e).

Cotele taxei pe lăcomie şi baza de calcul

Art. 84 – (1) Taxa pe lăcomie se datorează trimestrial prin aplicarea cotelor prevăzute la alin. (3) asupra activelor contribuabilului existente la sfârșitul trimestrului de calcul, astfel cum sunt înregistrate în patrimoniu, potrivit reglementărilor contabile aplicabile.

(2) Media trimestrială ROBOR se stabilește pe baza ratelor ROBOR la 3 luni și la 6 luni, calculate și publicate de Banca Națională a României pentru ultimul trimestru/semestru anterior trimestrului de calcul. Stabilirea mediei trimestriale se efectuează de către Comisia Națională de Strategie și Prognoză și se publică pe site-ul acestei instituții.

(3) Cotele taxei pe lăcomie se diferenţiază în funcţie de amploarea depăşirii pragului de referinţă, astfel:

a) dacă media trimestrială a ratelor ROBOR este până la 0,5 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referinţă, cota este de 0,2%;

b) dacă media trimestrială a ratelor ROBOR este între 0, 51 – 1 punct procentual, inclusiv, peste pragul de referinţă, cota este de 0,4%;

c) dacă media trimestrială a ratelor ROBOR este între 1,01 – 1,5 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referinţă, cota este de 0,6%;

d) dacă media trimestrială a ratelor ROBOR este între 1,51 – 2,0 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referinţă, cota este de 0,9%.

(4) Dacă media trimestrială ROBOR este cu peste 2 puncte procentuale peste pragul de referință, cota taxei pe lăcomie de 0,9 % se majorează progresiv cu câte 0,3 puncte procentuale la fiecare depășire cu câte 0,5 puncte procentuale, inclusiv, a pragului de referință majorat cu 2 puncte procentuale.

Plata taxei pe lăcomie şi depunerea declaraţiei fiscale

Art. 85 – (1) Contribuabilii prevăzuţi la art. 83 sunt obligaţi să calculeze, să declare și să plătească taxa pe lăcomie, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se datorează taxa pe lăcomie.

(2) Prin excepţie de la alin. (1), contribuabilii care încetează să existe într-un trimestru au obligaţia de a declara şi a plăti taxa pe lăcomie aferentă până la data depunerii situaţiilor financiare la organul fiscal competent, respectiv până la data radierii , după caz.

(3) Modelul şi conţinutul declaraţiei taxei pe lăcomie se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

(4) Cheltuiala cu această taxă este cheltuială deductibilă la stabilirea rezultatului fiscal reglementat de titlul II din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.

(5) Taxa pe lăcomie reprezintă venit al bugetului de stat şi se administrează de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro