Românii și băncile: Suntem primii în UE la numărul de bănci la care ne ținem conturile, dar schimbăm și cel mai des banca cu care lucrăm, arată un raport al Kearney
Circa 60% dintre români au conturi la cel puțin două bănci, România fiind pe primul loc în UE din această perspectivă, arată cea mai recentă ediție a raportului European Retail Banking Radar publicat de compania Kearney. Majoritatea europenilor (55%) lucrează cu o singură bancă, mai arată raportul. Loialitatea față de o singură bancă este cea mai mare în Austria, unde 77% dintre clienții băncilor își țin toate produsele financiare la o singură instituție.
Mai mult de două treimi (73 la sută) dintre clienții băncilor europene au contul curent la aceeași instituție de cel puțin cinci ani.
Clienții olandezi sunt cei mai loiali: 73 la sută nu și-au schimbat banca în care le intră salariul, pensia sau alte venituri de peste 10 ani. Cei mai „schimbători” sunt clienții britanici și români, unde 15%, respectiv 11% dintre respondenți indică că și-au schimbat banca principală în ultimul an, potrivit raportului citat.
Pierderea unei relații de cont curent primar duce inevitabil la pierderea altor produse. Șaptezeci și șase la sută dintre respondenții care și-au schimbat recent banca spun că au mutat cel puțin un alt produs la noua lor bancă pe lângă contul lor curent – cel mai adesea, carduri de economii și de credit.
Aproape jumătate (44 la sută) au trecut la noul furnizor, pe lângă contul principal și alte produse cum ar fi credite ipotecare și investiții. În Suedia, 40% dintre clienți își schimbă contul principal și un credit ipotecar în același timp, în timp ce 22% dintre clienții francezi fac același lucru cu contul de plăți și cel de investiții (brokeraj).
Băncile digitale și fintech-urile câștigă teren
Atunci când clienții decid să treacă la o nouă bancă, nu aleg întotdeauna o bancă tradițională. Unul din cinci respondenți (19 la sută) care și-a schimbat relația bancară principală în ultimii cinci ani a trecut la o bancă digitală sau fintech.
Astăzi, una din 10 persoane are contul principal la o bancă digitală sau fintech. Penetrarea este cea mai mare în Germania (18 la sută), împreună cu Italia, Austria și România (toate la 13 la sută).
Din perspectiva băncilor tradiționale, trei factori sunt potențiale amenințări:
Băncile digitale și fintech-urile au o penetrare ridicată în rândul populației mai tinere. Dintre clienții care au relația principală cu o bancă digitală sau cu o tehnologie fintech, 35 la sută au mai puțin de 35 de ani și 55 la sută au mai puțin de 45 de ani.
Clienții băncilor digitale / fintech dețin aproximativ același număr de produse ca și clienții băncilor tradiționale. În medie, un client al unei bănci digitale sau fintech deține 1,95 produse, comparativ cu 2,07 produse pentru clienții băncilor tradiționale. În Suedia, proprietatea asupra produselor la băncile digitale și fintech-urile este chiar mai mare (cel mai mare din Europa), cu o medie de 2,44 produse.
Aproximativ un sfert dintre clienții principali ai băncilor digitale și fintech-urilor (22 la sută) dețin un cont de investiții la astfel de instituții, mai mult decât media de 15 la sută în cazul clienților băncilor tradiționale. Pentru creditele ipotecare, tendința este inversată, favorizând băncile tradiționale.
Jumătate dintre respondenții care au principala relație cu o bancă digitală sau fintech își păstrează majoritatea banilor (între 80 și 100%) la aceste instituții. Pentru 48% și, respectiv, 52%, soldurile contului curent și tranzacțiile de plată sunt aproape exclusiv cu banca lor digitală sau fintech.
Băncile tradiționale au însă câteva avantaje: mulți clienți nu iau în considerare trecerea la o bancă digitală sau fintech pentru că sunt mulțumiți de banca lor (45 la sută).
Siguranța și încrederea sunt, de asemenea, explicații relevante pentru reticența clienților de a trece la o tehnologie fintech. Mulți consideră că banii lor sunt mai în siguranță într-o bancă tradițională (17 la sută) sau nu doresc să-și piardă capacitatea de a vorbi cu o persoană de la bancă (14 la sută) sau de a merge la o sucursală (8 la sută). Dealtfel, unul din 10 respondenți nu are încredere în fintech-uri, în timp ce 5% se tem că datele sau informațiile lor personale ar fi în pericol.