Seful Metrorex, despre sistarea platii prin SMS a calatoriilor cu metroul: Prevenirea din timp a calatorilor revenea in primul rand partenerilor care au implementat sistemul
Conducerea Metrorex a transmis marti, 15 iulie, cateva precizari despre sistarea serviciului de plata prin SMS a calatoriilor cu metroul, la 11 zile dupa ce HotNews.ro a solicitat explicatii cu privire la faptul ca mii de bucuresteni au ramas cu bilete cumparate prin SMS si imposibil de folosit. Directorul general al Metrorex spune ca sistarea serviciului a fost o urmare fireasca a incetarii conventiei de colaborare care a vizat un experiment tehnic si ca sarcina prevenirii din timp a calatorilor revenea in primul rand partenerilor care au implementat sistemul impreuna cu operatorii de telefonie mobila si care cunosteau faptul ca respectiva conventie nu a fost prelungita.
HotNews.ro a scris in premiera vineri, 4 iulie, despre faptul ca Metrorex a decis sistarea platii biletelor prin SMS din 2 iulie 2014. Totul plecand de la mesajul pe care orice client Orange l-ar fi primit daca incerca, asemenea noua, sa intre la metrou cumparand calatorii prin SMS:
„Din 2.07.2014 Metrorex a decis unilateral sistarea platii biletelor prin SMS. Pentru detalii apelati 0219264 Serviciul Clienti Metrorex (tarif normal)”.
Plecand de la acest mesaj, HotNews.ro a transmis in data de 4 iulie mai multe intrebari catre Metrorex, iar raspunsurile au venit marti, 15 iulie, din partea directorului general al Metrorex, Aurel Radu.
- „Mesajul pe care l-ati primit s-a datorat incetarii in data de 30.06.2014 a conventiei de colaborare care a avut ca obiect un experiment tehnic privind plata si validarea calatoriilor prin utilizarea SMS-ului. Datorita nemultumirii implementatorilor acestui sistem fata de incetarea conventiei de colaborare, acestia au transmis incorect mesajul conform caruia ¬Metrorex a decis unilateral sistarea platii calatoriilor¬. In ceea ce priveste operatorii de telefonie mobila, Metrorex nu are o relatie contractuala directa cu acestia.
- Sarcina prevenirii din timp a calatorilor revenea in primul rand partenerilor care au implementat sistemul impreuna cu operatorii de telefonie mobila si care cunosteau faptul ca respectiva conventie nu a fost prelungita. Metrorex a incercat o rezolvare amiabila privind calatoriile achizitionate si neefectuate”, a precizat pentru HotNews.ro Aurel Radu.
In legatura cu aceste aspecte, Serban Tigau, directorul general al Telcor Communications, furnizorul sistemului de plata prin SMS de la metrou, a declarat in data de 4 iulie pentru HotNews.ro urmatoarele:
- „Metrorex nu a fost de acord cu prelungirea contractului care expira la 30.06.2014. Am avut o intalnire cu reprezentantii Metrorex pe 1.07.2014. Le-am propus atunci sa oprim achizitia de noi bilete, dar sa lasam aparatele pana la 31.07.2014 astfel incat cei care aveau bilete deja achizitionate sa le poata utiliza. Au fost de acord in prima faza, in 2.07.2014 ora 0.00 am implementat in aplicatie si mesajele sms in care informam clientii ca pot utiliza biletele pana la 31.07.2014.
- Pe 2.07.2014 la ora 11.00 am fost insa informati ca doamna directoare economica a Metrorex Ileana Manea a decis sa suspende IMEDIAT serviciul, fara sa ia in considerare urmarile acestei decizii. Am atras atentia ca va trebui sa isi asume aceasta decizie unilaterala si va trebui sa restituie banii catre persoanele respective. Din pacate decizia a ramas neschimbata, aceea de a inchide acest serviciu imediat. De la convorbirea telefonica pe care am avut-o cu dvs astazi dimineata, am fost contactat de catre Metrorex pentru a stabili o intalnire pentru data de 8.07.2014 ora 12.00 pentru a vedea cum rezolvam aceasta situatie. In cazul in care se va decide oprirea definitiva a serviciului, vom stabili impreuna cu Metrorex si cum vor fi restituiti banii clientilor care mai au calatorii active. Acestia vor fi informati in cursul zilei de miercuri (9.07.2014) cum vor primi banii inapoi”.
In fapt, conducerea Metrorex nu a sistat doar serviciul de plata prin SMS a calatoriilor, ci intreg sistemul de validare a biletelor achizitionate prin SMS.
Aparatele de validare erau acoperite, asa cum se poate vedea si in poza facuta de HotNews.ro in data de 4 iulie si atasata acestui articol, astfel ca toti cei care cumparasera anterior calatorii prin SMS nu le mai puteau folosi.
Intrebat cati bucuresteni ar fi afectati de decizia Metrorex, Tigau a spus: „aproximativ 5000 de bucuresteni care au 15000 de bilete active”.
Ce raspunde acum directorul general al Metrorex la intrebarea daca situatia este temporara sau definitiva?
- „Sistarea acestui serviciu de plata a calatoriilor a fost o urmare fireasca a incetarii conventiei de colaborare. Totusi, pentru a veni in sprijinul calatorilor utilizatori ai acestui sistem de plata si acces, din 5.07.2014 Metrorex a hotarat permiterea validarii calatoriilor deja achizitionate pana la mijlocul lunii august 2014”, declara Aurel Radu.
In fapt, decizia Metrorex de a permite validarea calatoriilor deja achizitionate pana la mijlocul lunii august 2014 a fost anuntata sambata, 5 iulie, dupa ce HotNews.ro si ulterior alte ziare si televiziuni au semnalat aceasta problema.
Tot vineri, 4 iulie, si AOMR (Asociatie care reprezinta Orange, Vodafone si Cosmote) a atentionat ca sunt mii de clienti care au cumparat bilete prin SMS si nu le pot folosi, precizand ca a solicitat conducerii Metrorex restabilirea acestui serviciu.
Seful Metrorex: Avem in vedere implementarea acestor servicii in solutii definitive achizitionate in concordanta cu legislatia in vigoare
Intrebat care este motivul sistarii acestui serviciu, care parea un lucru foarte util, Aurel Radu lasa sa se inteleaga ca un serviciu similar ar putea fi reintrodus printr-o achizitie in concordanta cu legislatia in vigoare:
- „Metrorex a manifestat in permanenta deschidere fata de solutiile alternative de plata a calatoriilor cu metroul, fapt pentru care a acceptat realizarea de experimente in acest sens, ramane consecvent acestui principiu si are in vedere implementarea acestor servicii in solutii definitive achizitionate in concordanta cu legislatia in vigoare”, a spus Radu.
Cat de folosit era acest serviciu de bucuresteni?
- „In prima luna de desfasurare a experimentului (februarie 2012), experiment care a debutat in 7 statii de metrou, au fost efectuate 1.384 plati pentru un numar total de 2.732 calatorii. In aprilie 2013, luna cand acest experiment a fost extins in majoritatea statiilor de metrou, au fost efectuate 4.628 plati pentru un numar de 10.102 calatorii, iar in aprilie 2014 au fost efectuate 14.708 plati pentru un numar de 25.714 calatorii”, a mai precizat Aurel Radu, directorul general al Metrorex.
Cum se facea plata prin SMS a calatoriilor cu metroul:
La inceputul lunii aprilie 2013, Metrorex anunta ca: „Bucurestiul se alatura capitalelor lumii unde poti sa folosesti telefonul mobil ca sa-ti platesti calatoriile si accesul la metrou. Clientii Orange si Vodafone pot plati o calatorie cu metroul prin transmiterea unui SMS la numarul scurt 1700, primind confirmarea platii imediat, tot prin SMS. De asemenea, ei pot opta si pentru cumpararea a 2 sau 10 calatorii, trimitand textul 2C sau 10C la numarul scurt: 1700. Pretul unei calatorii este de 0,50 euro, pentru 2 calatorii este de 0,90 euro, iar 10 calatorii costa 3,25 euro, tarifele fiind exprimate fara TVA.
Accesul in statie se va face prin apelarea gratuita a numarului 1700 si apropierea receptorului telefonului de validatoarele special instalate in statiile de metrou, in zona de acces peron. Telefonul va emite un semnal sonor care va fi interpretat de validator, stabilind in timp real daca in contul clientului exista calatorii valide si permitand accesul catre peron”.