Sari direct la conținut

WebPR: De la generatia cu cheia de gat, la generatia high tech!

Jack et la mecanique du coeur, animatia nominalizata recent la Premiile EFA, Foto: Kinodiseea
Jack et la mecanique du coeur, animatia nominalizata recent la Premiile EFA, Foto: Kinodiseea

Au trecut 119 ani de cand fratii Lumiere au pus bazele a ceea ce urma sa devina industria cinematografica colosala de astazi. Chiar daca cei doi frati nu au crezut niciodata in aceasta industrie, considerand ca cinematograful este o inventie fara viitor, au realizat totusi ce impact au avut filmele lor asupra publicului spectator dinacea perioada. Cand filmul “Sosirea trenului in gara” a fost proiectat, oamenii prezenti in sala s-au speriat, parasindu-si locurile de teama sa nu fie calcati de tren. Inca de atunci, avem demonstratia ca imaginile in miscare au un impact deosebit asupra mentalului oamenilor.

De atunci, tehnologia a evoluat, societatea la fel, dar, odata cu aceste lucruri, si tehnicile manipulatoare si mesajele subliminale au devenit o normalitate a societatii de astazi. Televiziunea, nu de putine ori, a devenit un canal de propagare a unor idei politice sau comericale, incercand sa manipuleze telespectatorul, in loc sa-l educe. O alta problema majora apare atunci cand copiii au acces la imagini violente, cu tenta sexuala sau limbaj necorespunzator. “Bombardarea” unui copil cu imagini care au un impact emotional puternic de la o varsta frageda poate avea urmari ireversibile asupra psihicului sau.

In anii ’90 generatia de tineri a fost expusa unui nou tip de mesaj, diferit de cel din timpul comunismului, unul in care violenta sau temele sexuale nu erau reglementate corespunzator pentru categoriile varsta. Parintii copiilor din acei ani inca incercau sa inteleaga libertatea nou dobandita, iar televiziunea a jucat un rol edificator in acest sens. Televizorul si televiziunea prin cablu devenea usor, usor noua “jucarie” a copiilor care au crescut “cu cheia de gat”.

Trebuie reamintita o lege din 1994 care reglementeaza rolul televiziunii in Romania: “Televiziunea trebuie sa promoveze valorile creatiei culturale, stiintifice, nationale si universale, ale minoritatilor nationale, precum si valorile democratice, civice, morale si sportive” – (Legea 41/1994, articolul 4).

Citind legea de mai sus, considerati ca televiunea din ziua de azi promoveaza acele valori care ar trebui sa contribuie la dezvoltarea sanatoasa a unei generatii?

Copiii din ziua de azi trebuie protejati cu atat mai mult. Tehnologia a avansat foarte mult, mesajele subliminale au devenit si mai subtile, iar psihologia joaca un rol determinant in crearea programelor de televiziune sau a mesajelor comerciale. In acest context, parintii trebuie sa supravegheze accesul la televizor sau la internet al copilului. Cantitatea orelor petrecute in fata unui ecran, cat si calitatea informatiilor trebuie atent verificate. Parintii trebuie sa intelega ca televizorul, calculatorul, tableta, nu sunt jucarii sau nu pot inlocui o educatie corespunzatoare. Parintii sunt responsabili pentru a educa un copil cu privire la ce poate urmari, ce informatii sunt utile si cum unele reclame, sunt doar reclame, nu o certitudine a unei nevoi. In conditiile in care tehnologiile multimedia sunt din ce in ce mai prezente in viata copiilor, educatia vizuala devine din ce in ce mai importanta.

Cinematograful a pierdut foarte mult teren in fata televiziunii prin cablu sau in fata internetului. Cu totii ne amintim de filme precum “Maria Mirabela”, “Veronica”, Tinerete fara batranete” samd. Acele filme se adresau deopotriva copiilor, cat si parintilor. Este foarte important ca parintii sa constientizeze importanta sociala de a merge la cinematograf impreuna cu copilul si sa urmareasca productii dedicate. Filmele pentru copii pot avea un rol determinant in formarea ca individ, iar expunerea copilului la filme de calitate ii pot dezvolta inteligenta emotionala, empatia si modul in care se poate raporta in viitor la lumea inconjuratoare.

Mergand impreuna cu copii la cinematograf, parintii pot controla cantitatea, cat si calitatea mesajului la care sunt expusi copii. In contextul in care in Romania nu se mai produc emisiunii sau filme de calitate pentru copii, cinematografia poate fi alternativa.

Festivalul International de Film pentru Copii KINOdiseea, aflat la cea de-a sasea editie, aduce cele mai noi productii internationale pentru publicul tanar. Copii, cat si parintii sunt invitati in perioada 14-19 noiembrie, in Bucuresti, sa ia parte la un festival care schimba mentalitati si promoveaza cultura care aproape ca a disparut de pe micile ecrane din Romania.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro