Noi modificări fiscale în vigoare din 2025: de la e-Factura, chirii și pensii din străinătate, la Legea contabilității sau e-Transport. OUG, în Monitorul Oficial
Un nou set de măsuri fiscale a fost adoptat de Guvern miercuri, iar joi au apărut în Monitorul Oficial. Este vorba despre OUG 138/2024.
HotNews.ro a scris despre aceste măsuri din varianta de proiect.
Utilizarea CNP pe facturi va fi opțională. Firmele vor putea introduce un cod de 13 zerouri dacă românii nu vor să ofere CNP
e-Factura B2C (adică cele emise către persoane fizice) devine obligatorie de la 1 ianuarie 2025. În acest sens, una dintre noutăți este legată de utilizarea CNP-ului.
Aceasta va fi opțională de la 1 ianuarie 2025 la e-Factura. OUG prevede reglementarea înscrierii pe factură a unui cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului – persoană fizică, dacă acesta nu comunică niciun cod.
Tot la e-Factura se restrâng operațiunile pentru care este obligatorie utilizarea sistemului doar la operațiunile cu locul livrării/prestării din punct de vedere al TVA în România.
De asemenea, Ordonanța mai prevede:
- eliminarea excepției de la obligația utilizării sistemului național RO e–Factura pentru facturile simplificate (altele decât bonurile fiscale);
- introducerea obligației referitoare la înscrierea în facturile emise pentru operațiunile realizate în baza unor contracte de achiziții publice/sectoriale etc. a codurilor CPV corespunzătoare din nomenclatorul de referinţă în domeniul achiziţiilor publice;
- abrogarea prevederilor referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanţă titularilor acestora, din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009, având în vedere că toate facturile emise în relația B2C vor fi raportate în sistem de la 1 ianuarie 2025.
Plafonul neimpozabil al veniturilor din pensii primite din străinătate
Se clarifică regimul fiscal aplicabil în cazul veniturilor din pensii obținute din străinătate, în sensul că acestea se supun impozitării prin aplicarea cotei de impozit de 10% asupra venitului impozabil lunar stabilit prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 3.000 lei.
Schimbări în Legea contabilității: prevederi cu privire la termene de depunere
Din 2025 sunt multe schimbări în Legea contabilității.
Astfel, conform OUG, pentru verificarea înregistrării corecte în contabilitate a operațiunilor efectuate, lunar se întocmește balanța de verificare.
Instituțiile publice vor trebui să întocmească situații financiare trimestriale și anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finanțelor, și să le păstreze timp de 10 ani.
Lunar, contabilii trebuie să întocmească balanța de verificare. (Motivarea MF este aceasta: întrucât contabilitatea trebuie să asigure înregistrarea cronologică şi sistematică a tuturor operațiunilor întocmirea balanței lunare pe baza informațiilor deja existente în contabilitate reprezintă un instrument util atât la nivel intern managerial al entității cât și eventualelor organe de control).
Referitor la termenul de depunere a situaţiilor financiare anuale, acesta este data 31 mai, respectiv 30 aprilie, în funcție de categoria entității raportoare, a exercițiului financiar următor celui de raportare.
Termenul de depunere a raportărilor contabile anuale este data 31 mai a exercițiului financiar următor celui de raportare, termen aplicabil inclusiv în cazul entităților care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic.
În cazul în care datele prevăzute sunt zile nelucrătoare, ultima zi de raportare este prima zi lucrătoare următoare acestora.
Entitățile care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic depun situațiile financiare anuale în termen de 150 de zile calendaristice de la încheierea exercițiului financiar astfel ales, calculate începând cu data ulterioară celei la care se referă respectivele situații financiare anuale.
Începând cu data de 1 ianuarie 2026, formularele din sfera raportării situațiilor financiare, rapoartele de situații financiare, notele, precum și alte documente care însoțesc situațiile financiare la instituțiile publice se transmit exclusiv în format electronic.
De asemenea, începând cu exercițiul financiar al anului 2025, situațiile financiare anuale/raportările contabile se depun numai în format electronic conform specificațiilor publicate pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Entitățile care au ales un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic aplică prevederile începând cu situațiile financiare anuale corespunzătoare primului exercițiu financiar astfel ales, care începe ulterior datei de 1 ianuarie 2025.
Prorogare de termen la e-TVA
În ceea ce privește sistemul RO e-TVA, s-a amânat obligația persoanelor impozabile de transmitere a rezultatului verificărilor realizate asupra diferenţelor comunicate prin „Notificarea de conformare RO e-TVA” de către ANAF, și implicit a sancțiunii pentru neîndeplinirea acestei obligații, de la 1 ianuarie 2025 la 1 iulie 2025.
În plus, s-a clarificat evidențierea TVA colectată prin autofacturare, în cazul obiectivelor de investiții din cadrul unor programe de interes public sau social, finanțate din fonduri publice, care sunt predate gratuit beneficiarilor, în sensul că persoanele impozabile care implementează astfel de programe și au dedus TVA pentru achiziții, trebuie să emită o autofactură.
Schimbări în privința impozitului pe profit
În domeniul impozitului pe profit sunt exceptați contribuabilii din domeniul bancar (instituții de credit) și din domeniul petrolier care plătesc impozite suplimentare pe cifra de afaceri, în același timp cu impozitul pe profit, de la plata impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA), pentru evitarea dublei impuneri, dar și în concordanță cu regulile fiscale aplicabile în prezent.
Totodată, pentru impozitele suplimentare pe cifra de afaceri, sunt aduse clarificări pentru plata acestora, în cazul în care contribuabilii sunt parte a unui grup fiscal.
Modificări fiscale la chirii
Ordonanța are o normă tranzitorie de clarificare a regimului fiscal aplicabil, precum și a obligațiilor de declarare, calcul și plată a impozitului pe venit în cazul chiriilor plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, în situația în care chiria, aferentă unei perioade contractuale ulterioare datei de 1 ianuarie 2024, a fost plătită în avans până la data de 31 decembrie 2023 inclusiv.
În acest caz, obligația de declarare, calcul și plată a impozitului pe venit revine proprietarului, uzufructuarului sau altor deţinători legali pentru fiecare an fiscal corespunzător perioadei contractuale.
De asemenea, s-au reglementat regulile privind calculul și declararea impozitului pe venit în cazul veniturilor din chirii plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, în situația în care venitul este plătit exclusiv în natură, precum și în cazul sumelor reprezentând garanție, utilizată pentru plata chiriei stabilită prin contract.
În aceste situații obligațiile de stabilire a venitului net anual, de calcul, declarare și plată a impozitului revin proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului.
Măsura are în vedere faptul că în aceste situații plătitorul de venit se află în imposibilitatea reținerii la sursă a impozitului pe venit.
Schimbări la TVA și e-Transport
În domeniul TVA s-a introdus obligația înscrierii în factura simplificată a codului de identificare fiscală a beneficiarului dacă acesta este o persoană impozabilă sau o persoană juridică neimpozabilă.
În ceea ce privește e-Transport, se amână intrarea în vigoare pentru operatorii economici autorizați (AEO) până la 31 martie 2025.
Sursă foto: Dreamstime.com